| کد خبر ۳۰۶۲۰۶
کپی شد

اما و اگرها درباره تکرار حادثه در محدوده ایمن‌ سازی شده جاده کندوان

انتشار خبر ایجاد حفره در پایین‌دست گالری‌ های کمرزرد جاده کندوان، موجب نگرانی کاربران، بومیان و گردشگران از احتمال تکرار سقوط سنگ و حوادث مرگبار شده است.

اما و اگرها درباره تکرار حادثه در محدوده ایمن‌ سازی شده جاده کندوان
تین نیوز |

این روزها مطالبی با موضوع ایجاد حفره در محدوده پایین دست گالری های نصب شده کمرزرد جاده کندوان در فضای مجازی دست به دست می شود که انتشار چنین مطالبی با موجی از نگرانی کاربران شبکه های اجتماعی، مردم بومی، مسافران و گردشگران همراه است که مبادا حوادث مرگبار سقوط سنگ از ارتفاع در این منطقه دوباره تکرار شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  سال ها، محدوده کمرزرد آبستن حوادثی چون ریزش و سقوط سنگ از ارتفاع و رانش کوه و بوده که طبق اسناد موجود شمار زیادی از مردم بومی، مسافران عابران سواره رو در حال گذر از جاده کندوان در این محدوده به علت بروز چنین حوادثی جانشان را از دست دادند و خانواده های زیادی به خاطر این حوادث ناگوار داغدار شدند.

نمونه آن می توان به حادثه سقوط سنگ در این همین محدوده به روی یک خودروی پژو ۴۰۵ در نوروز فروردین سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و در این حادثه خونین، چهار سرنشین این خودرو که در طلایی ترین زمان زندگی شان قصد گذران ایام نوروز و دید و بازدیدن با اقوام و بستگان خود داشتند، جانشان را در این حادثه از دست دادند.

درست همان زمان با نشستی که با استاندار وقت مازندران و مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در شهرداری مرزن آباد برگزار شد موضوع ایمن سازی جاده کندوان با انسداد مقطعی کلید خورد به گونه ای که کمرزرد به عنوان یکی از نقاط حادثه ساز بحرانی در اولویت کاری متولیان امر قرار گرفت.

اکنون با گذشت بیش از ۲ سال از این اتفاق تلخ و اجرای طرح ایمن سازی نقاط مختلف به ویژه کمرزرد، برخی از کاربران فضای مجازی با بارگذاری فیلمی در شبکه های اجتماعی که نشان از یک حفره در محدوده پایین دست کمرزرد درست در همان منطقه ای که بالا دست گالری نصب شده دارد، خواستار پاسخگویی مسولان امر در ارتباط با این موضوع شدند.

جاده کندوان

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی غرب مازندران - نوشهر به منظور سقم و صحت این سوژه رسانه ای و روشنگری افکار عمومی طی ارتباط تلفنی با مسوولان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مشاوران این طرح موضوع را مورد پیگیری قرار داد.

سرناظر این طرح در این باره گفت: پیش از اجرای عملیات ایمن سازی در محدوده کمرزرد که یکی از نقاط حادثه ساز بحرانی جاده کندوان بوده، ماه ها مشاوران و ناظران بابت کار کارشناسی و مطالعه وقت گذاشته اند به عبارتی عملیاتی که برای ایمن سازی در این محدوده انجام گرفته فراتر از ضریب ریسک ریزش یا سقوط سنگ در این منطقه بوده است.

مرتضی بیکایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده در گذشته هم یعنی پیش از نصب گالری هم بوده و ساختار آن تغییری نکرده و نکته مهم تر آنکه سعی شد در ایمن سازی جاده کندوان به ویژه این محدوده از بهترین مشاوران با رزومه کاری بسیار قوی به کار گرفته شوند.

این کارشناس حوزه راهداری خاطرنشان کرد : در این ایمن سازی این محدوده نقشه های سه بعدی گرفته شده به گونه ای که در این نقشه طرحی که بابت ایمن سازی پیاده شده با ضریب خطرپذیری بسیار بالا در نظر گرفته شد تا در بدترین شرایط این طرح در آن نقشه گنجانده شود.

بیکایی در خصوص جزئیات ایمن سازی این محدوده توضیح داد : در اجرای طرح ایمن سازی و نصب گالری سعی شده بارسنگین این محدوده یعنی روکش آسفالت با قطر ۵۰ سانتی متر گذشته برداشته شود و ضمن آنکه تا عمق یک متر و ۳۰ سانتی متر زیر گالری عملیات ایمن سازی صورت گیرد.

وی اظهار کرد : البته بخشی از عملیات ایمن سازی این محدوده نظیر یکپارچه سازی گالری ها باقی مانده و تاکنون به علت مطالبه های زیادی پیمانکار این بخش از عملیات انجام نگرفت و انجام عملیات باقی مانده جزو برنامه های کاری است که به زودی تحقق می یابد.

جاده کندوان

سرناظر این طرح با اظهار آنکه این طرح با در نظر گرفتن همه زاوایای استاندارد ها و رعایت مسائل ایمنی در این محدوده از کندوان اجرایی شده و به مردم، مسافران و عابران سواره رو در این مسیر این اطمینان خاطر داده می شود در هیچ شرایطی تحت تاثیر این اطلاعات نادرست فضای مجازی قرار نگیرند.

کندوان یکی از جاده های پرتردد و حیاتی کشور بوده که بنا به گزارش منابع رسمی روزانه حدود ۳۰ هزار خودرو در این محور تردد می کنند و این آمار در روزهای تعطیل تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد. رشته کوه‌های البرز از شرق به غرب پنج قسمت متفاوت به اسامی البرز شرقی، کوههای فیروزکوه، البرز مرکزی، البرز غربی و کوههای گیلان را شامل می‌شوند.

البرز غربی نیز همچون ناحیه البرز شرقی از وسعت نسبت زیادی برخوردار است به گونه‌ای که وسعت آن از شرق به دره رودخانه چالوس و گردنه کندوان و رودخانه کرج و از غرب به دره رودخانه سفیدرود، از جنوب در حدفاصل کرج تا قزوین و رودبار و از شمال به مسیری در میان شهرهای چالوس تا سیاهکل رشت می‌رسد.

جاده گردشگری چالوس، یکی از مهمترین راه های ارتباطی میان استان های تهران، البرز و غرب استان مازندران است، این جاده یکی از پرترددترین مسیرهای داخلی کشور بوده که بهره برداری آزادراه در حال ساخت تهران - شمال، بار ترافیکی این مسیر را کاهش خواهد داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.