| کد خبر: 234267 |

◄ استقبال صنعتگران از بزرگ مقیاس هوشمند + مجوز صدور اولین بارنامه الکترونیکی

سالانه میلیون‌ها تن کالا از جاده‌های کشور عبور می‌کنند‌، به همین دلیل ایجاد سیستم منظوم و هوشمند با بکارگیری نوآوری جهت استفاده مطلوب از این موتور محرک اقتصاد امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

تین نیوز

یکی از این نیازهای بشر، که به عنوان یکی از مظاهر تمدن شناخته می‌شود، حمل‌ونقل است که در طول تاریخ با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گسترده‌تری پیدا کرده است. سالانه میلیون‌ها تن کالا از جاده‌های کشور عبور می‌کنند‌، به همین دلیل ایجاد سیستم منظوم و هوشمند با بکارگیری نوآوری جهت استفاده مطلوب از این موتور محرک اقتصاد امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از ۴۰ درصد پیمایش‌های رانندگان بدون بار صورت می‌گیرد. یعنی اگر فرض کنیم یک کامیون ۲۰۰ هزار کیلومتر در سال پیمایش داشته باشد ۸۰ هزار کیلومتر آن بدون جابجایی بار است و تنها مصرف گازوئیل افزایش و ریسک تصادفات جاده‌ای نیز بالا می‌رود. دلیل این امر نبود ساز و کار درست برای تخصیص بار به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای می باشد.

در چرخه حمل‌ونقل، راننده، صاحب کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل سه ضلع یک مثلث هستند که به جهت استفاده از منابع و امکانات می‌بایست رابطه نزدیک و تنگاتنگی با هم داشته باشند و هریک از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت باید به دنبال رابطه برد، برد، برد برای تمامی این سه ضلع باشند.

 در سال ۹۸ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم مجوز ایجاد شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند را از ترکیب یک شرکت حمل‌ونقل سراسری توانمند و یک بازارگاه الکترونیکی حمل‌ونقل کالا را صادر نمود. شرکت بزرگ مقیاس هوشمند یک سامانه آنلاین برای ارائه خدمات حمل‌ونقل و ارسال بار با امکان صدور بارنامه از کلیه نقاط ایران است.

از جمله شرکت‌هایی که توانسته مجوز حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند را دریافت نماید، شرکت حمل‌ونقل بین المللی هاگ بار است. این شرکت که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز نموده، پس از اخذ پروانه حمل‌ونقل استانی سراسری توانمند و با سرمایه‌گذاری در بخش IT و تأسیس شرکت بازارگاهی حمل‌ونقل با نام تجاری بارولاین، که به عنوان بزرگترین شرکت در این حوزه موفق به جذب رانندگان و صاحبین کالای متعدد در سامانه خود شده، در تاریخ 1399/07/20 موفق به اخذ پروانه حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند شد.

بارنامه الکترونیکی چیست؟

بارنامه سندی است که مشخص می‌کند که بار توسط صاحب کالا به مسئول حمل بار تحویل داده شده و نقش رسید کالا را دارد. کلیه اطلاعات مربوط به بار در این سند گنجانده شده و در صورت مفقود شدن کالا، صاحب بارنامه می‌تواند ادعا کند که مالک آن است.

در سال‌های اخیر با گسترش اینترنت و وب و همچنین الکترونیکی شدن اغلب کارهای روزمره اداری و غیراداری, بارنامه‌های الکترونیکی جایگزین بارنامه‌های کاغذی شده‌اند. صدور بارنامه‌های الکترونیکی، نه تنها سبب شفافیت کمیسیون پرداختی رانندگان به شرکت‌های حمل‌ونقل و حمل بار می‌شود، بلکه کمک زیادی به صرفه‌جویی در هزینه‌های مختلف صدور بارنامه سنتی کرده‌است. با وجود مشکلات بارنامه‌های کاغذی از جمله مسائل زیست محیطی و عدم کنترل دقیق، بارنامه‌‌های الکترونیکی، سبب تسهیل در امور می‌شود و مشکلات مختلفی را در حوزه حمل‌ونقل و حمل بار مرتفع خواهد نمود. 

مزایای بارنامه الکترونیکی:

  • تسریع در فرایندها: فرایند صدور بارنامه به صورت الکترونیکی در مقایسه با نسخه‌های کاغذی آن بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد که این امر باعث افزایش سرعت در پروسه حمل‌ونقل کالا و همچنین انجام کارهای اداری مربوط به آن شده است.
  • افزایش دقت : به علت خطاهای انسانی در بسیار از مواقع بارنامه‌ها با خطاهای بسیاری صادر می‌شدند و یا برخی از اطلاعات به طور ناقص درج می‌گشت اما با روی کار آمدن بارنامه الکترونیکی خوشبختانه دیگر شاهد اینگونه خطاها در هنگام صدور آن نیستیم.
  • آسودگی خاطر صاحبان کالا:  حمل‌ونقل یک کالا از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر همواره با استرس مواجه است زیرا ممکن است بر اثر عوامل مختلف غیر قابل پیش‌بینی آسیب‌های شدیدی به محموله وارد شود و خسارت‌های عظیمی را در پی داشته باشد، اما با وجود بارنامه الکترونیکی صاحبان کالا می‌توانند با آرامش خاطر کامل این امر را انجام دهند، زیرا اگر مشکلی ایجاد شود به وسیله ارائه بارنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امکان اخذ خسارت از شرکت حمل‌ونقل مورد نظر میسر خواهد بود.
  • کمک به افزایش استانداردها : یکی از شرایط صدور بارنامه به صورت الکترونیکی آن است که وسایل حمل‌ونقل از استانداردهای لازم برخوردار باشند به همین خاطر استانداردها افزایش یافته و در نتیجه آن میزان احتمالات صدمه به کالاها بسیار پایین آمده است.
  • جلوگیری از قاچاق کالا : هیچ‌گونه کالایی نمی‌تواند بدون بارنامه رسمی و الکترونیکی به کشور دیگر وارد شود، این موضوع موجب کاهش چشمگیر قاچاق کالا در کشورهای مختلف گشته است. از این رو می‌توان آن را بارنامه معتبر در نظر گرفت.
  • امکان پیگیری و رصد ۲۴ ساعته بار : صاحبان کالا از امکان پیگیری ۲۴ ساعته محموله خود برخوردار هستند زیرا آنها در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند با وارد کردن کد محموله از وضعیت آن با خبر شوند.

شیوه صدور بارنامه الکترونیکی

اکنون امکان صدور بارنامه و امضای بارنامه‌های الکترونیکی در بستر الکترونیک از طریق نرم افزار یا وب سایت وجود دارد. همان طور که گفته شد اینگونه از نرم‌افزارها در اختیار شرکت‌های بزرگ مقیاس هوشمند قرار دارند و کاربران این نرم‌افزارها با کمک گرفتن از نرم‌افزار, فرایند صدور بارنامه الکترونیکی را انجام می‌دهند. شرکت حمل‌ونقل بین المللی هاگ بار که از ترکیب بازارگاه الکترونیک بارولاین توانست مجوز بزرگ مقیاس هوشمند را دریافت نماید و با استفاده از اپلیکیشن حمل بار بارولاین این امکان را برای شما فراهم آورده تا بدون واسطه جهت ارسال بارهای‌ خود به مقصد اقدام کنید و با صرف وقت و هزینه کمتر بار خود را به مقصد برسانید.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.