| کد خبر: 204385 |

هر روز بر قیمت کامیون‌ها اضافه میشه!

یک کامیوندار به خبرنگار ما گفت: مدتی قبل کامیونم رو فروختم به امید این که مدل جدیدتری بخرم، ولی هر روز بر قیمت کامیون‌ها اضافه میشه! در تمام دنیا هر چه از عمر و مدل کامیون میگذره قیمتش افت میکنه، ولی در ایران برعکسه! با صد میلیون تومان حتی نمیشه خاور مدل ۶۵ خرید. کامیونم رو ۶۰ میلیون فروختم الان ۲۴۰ میلیون تومان قیمت میذارند! هر روز ارزش پولم کم میشه و کاری نمی‌تونم انجام بدم...

تین نیوز

یک کامیوندار به خبرنگار ما گفت: مدتی قبل کامیونم رو فروختم به امید این که مدل جدیدتری بخرم، ولی هر روز بر قیمت کامیون‌ها اضافه میشه! در تمام دنیا هر چه از عمر و مدل کامیون میگذره قیمتش افت میکنه، ولی در ایران برعکسه! با صد میلیون تومان حتی نمیشه خاور مدل ۶۵ خرید. کامیونم رو ۶۰ میلیون فروختم الان ۲۴۰ میلیون تومان قیمت میذارند! هر روز ارزش پولم کم میشه و کاری نمی‌تونم انجام بدم...

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تابناک، احمد کریمی از یک رانت اطلاعاتی پرده برداشت و گفت: هنوز دستورالعمل نحوه اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون های تا سه سال کارکرده اروپایی یا صفر مدل گذشته، تهیه و تنظیم نشده است عده ای دلال رفته اند و متاسفانه از کشورهای دیگر یک تعداد خودرو را وارد کرده اند و تا گمرک غرب تهران هم آورده اند!

به گزارش تابناک اقتصادی، مدتی است که قیمت کامیون ها سر به فلک گذاشته و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از رانندگان کامیون که هم اکنون قصد خرید و یا تعویض کامیون خود را دارند  از شرایط پیش آمده  ناراضی باشند.

یکی از رانندگان کامیون درد دل خود را این گونه با خبرنگار تابناک اقتصادی شروع می کند: "چرا هیچکس در مورد قیمت کامیون تو ایران چیزی نمی نویسه؟ حتما باید اعتصاب باشه تا اسمشون در بیاد؟ آخه کجای دنیا کامیون مدل 40 با بالای 50 سال کارکرد هنوز کار میکنه و قیمتش تو فضاس؟ زندگی خیلی ها مثل من سر دو ماه دود شد رفت هوا!"

یکی دیگر از رانندگان کامیون به اسم جواد به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: 12 ساله کامیوندار و راننده هستم. مدتی قبل کامیونم رو فروختم به امید این که مدل جدیدتری بخرم ولی انگار تو این مملکت هر روز بر قیمت کامیون ها اضافه میشه! در تمام دنیا هر چه از عمر و مدل کامیون میگذره قیمتش افت میکنه ولی در ایران برعکسه! با صد میلیون تومان حتی نمیشه خاور مدل 65 خرید. کامیونم رو 60 میلیون فروختم الان 240 میلیون تومان قیمت میذارند! هر روز ارزش پولم کم میشه و کاری نمی تونم انجام بدم."

این ها تنها بخشی از درد و دل های کامیون داران و یا کسانی که قصد دارند کامیون خریداری کنند، بود. برای بررسی دلایل افزایش قیمت کامیون ها در یکی دو سال اخیر خبرنگار تابناک اقتصادی به سراغ احمد کریمی دبیر انجمن کامیون داران رفت و گفتگویی را با وی انجام داد.

وی به خبرنگار تابناک اقتصادی درباره افزایش قیمت کامیون گفت: در یکی دو سال اخیر قیمت یک کامیون که ۷۰۰ میلیون تومان بود، هم اکنون به بیش از ۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

کریمی درباره دلایل افزایش قیمت کامیون ها گفت: یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت ناوگان، بی برنامگی دولت در موضوع نوسازی ناوگان و واردات کامیون می باشد.

دومین دلیل افزایش قیمت کامیون ها برخی از نمایشگاه دارها هستند. این افراد بدون آن که ناوگان را در اختیار مصرف کننده قرار دهند، این ناوگان را بین خودشان دست به دست می چرخانند و معامله می کنند و موجب افزایش قیمت آن می شوند. کریمی اظهار داشت: این دو دلیل موجب شده است تا قیمت کامیون افزایش یابد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش سایت های قیمت گذار در افزایش قیمت چیست، گفت: این سایت ها هم صددرصد در زمینه قیمت گذاری اخلال ایجاد کرده اند. کریمی افزود: این سایت ها به نوعی دارند بازار را متشنج می کنند.

دبیر انجمن کامیون داران ادامه داد: ناوگانی که از طریق کمپانی عرضه می شود متاسفانه در اختیار نمایندگی ها قرار می گیرد و نمایندگی ها هم به نحوی در اختیار دلالان (نمایشگاه داران) قرار می دهند.

وی افزود: هم اکنون شاهد آن هستیم که شرکت های خودروسازی که به ثبت نام کنندگان برای تحویل کامیون متعهد شده بودند و حتی شاسی به نام ثبت نام کنندگان خورده بود، از تحویل کامیون به ثبت نام کننده خودداری کردند و آن را در اختیار شخص ثالثی قرار دادند و الان دو طرف خودروساز و ثبت نام کننده وارد دعواهای حقوقی و تعزیراتی شده اند. این اتفاق برای بسیاری از خودروسازان به خصوص سایپا دیزل رخ داده است. وی اظهار داشت: هم اکنون آن اشخاص ثالث که بیشتر دلالان هستند بازار را در اختیار گرفته اند.

کریمی گفت: همچنین ما یک سری محدودیت ها در موضوع واردات کامیون ها به دلیل تحریم ها نیز داریم که این موضوع هم بر روی قیمت تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هم اکنون ما شاهد آن هستیم که قیمت تمام شده یک کامیون در ایران چند برابر قیمت تمام شده آن‌ها در کشور‌های خارجی و یا حتی کشور‌های همسایه است.

دبیر انجمن کامیون داران افزود: ما بارها از مراجع ذی صلاح خواسته ایم که مشخص کنند که بالاخره این تعیین قیمت خودرو بر عهده چه کسی است؟ اما آن ها تنها جوابی که به ما داده اند این است که تعیین قیمت خودرو در اختیار هیات مدیره شرکت های خودروساز است. به عبارت بهتر و ساده تر به نوعی با این پاسخ رفع تکلیف کرده اند.  

کریمی با اشاره به طرح جایگزینی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون های تا سه سال کارکرده اروپایی یا صفر مدل گذشته که به تازگی توسط وزیر صمت ابلاغ شده است، گفت: اجرای درست این طرح تا حد قابل توجهی می تواند به ایجاد تعادل قیمت در بازار یا حداقل جلوگیری از افزایش قیمت کمک کند.

وی افزود: البته در گذشته طرح هایی مشابه طرح مذکور داشتیم اما به دلیل اجرای نادرست آن، همین طرح ها خود باعث افزایش قیمت شدند.

دبیر انجمن کامیون داران در ادامه صحبت های خود از یک رانت اطلاعاتی پرده برداشت و گفت: هنوز دستورالعمل نحوه اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون های تا سه سال کارکرده اروپایی یا صفر مدل گذشته، تهیه و تنظیم نشده است عده ای دلال رفته اند و متاسفانه از کشورهای دیگر یک تعداد خودرو را وارد کرده اند و تا گمرک غرب تهران هم آورده اند!

وی ادامه داد: الان سئوال ما این است که چطور هنوز که دستورالعمل اجرایی این طرح تنظیم نشده است، خودرو وارد شده است؟ این خودروها را چه کسی و با چه مجوزی وارد کرده است؟ قرار است این خودروها با چه نرخی به دست مصرف کننده برسد؟

کریمی افزود: این وضعیت نشان می دهد که یک عده سودجو، فرصت طلب و بهره بردار پیدا شده اند که با راهنمایی و کمک عده ای در دولت و به عبارت بهتر با رانت اطلاعاتی که از بخشی از دولت دریافت کرده اند اقدام به واردات این خودروها قبل از تنظیم دستورالعمل اجرای طرح کرده اند.

وی ادامه داد: با این روند، این طرح به اسم کامیون دار و راننده اجرایی می شود اما به کام یک عده واردکننده است. کما اینکه در سال های گذشته نیز عیناً همین اتفاق افتاده است.

کریمی گفت: به استناد یک بند قانونی کاملاً مشخص است که در زمینه واردات کامیون های کارکرده چه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند اقدام به انجام این کار کنند.

وی افزود: در مرحله اول واردات این اشخاص حقیقی و حقوقی به این شرح می باشند و می توانند کامیون وارد کنند:

شرکت ها خودروساز 1000 دستگاه، شرکت های حمل و نقل توانمند 100 دستگاه، سرمایه گذاران بخش حمل و نقل 50 دستگاه و دارندگان ناوگان هم 10 دستگاه. حالا پرسش ما این است که این افرادی که کامیون های کارکرده را وارد و تا گمرک غرب تهران آورده اند جز کدام یک از این چهار دسته می باشند؟

کریمی ادامه داد: من مطمئنم که جز هیچ یک از این چهار دسته نمی باشند. فقط با یک رانت اطلاعاتی که از بخش دولتی به دست آورده اند، این کامیون های کارکرده را وارد کرده اند و با همین رانتی که کامیون ها را وارد کشور کرده اند با همین رانت هم این کامیون ها را پلاک می کنند، با همین رانت توزیع خواهند کرد و باز نظام حمل و نقل ما را بهم خواهند ریخت.

وی در پاسخ به اینکه هم اکنون وضعیت تولید کامیون در ایران چگونه است، گفت: واقعیت این است که ما تولیدکننده نیستیم بلکه در این زمینه مونتاژ کار هستیم.

دبیر انجمن کامیون داران گفت: اگر همه ذینفعان بخش حمل و نقل در کنار یکدیگر قرار بگیرند حداقل ده سال طول خواهد کشید تا ما ناوگان فرسوده خود را به احسن تبدیل کنیم.

کریمی در انتهای صحبت های خود گفت: علیرغم تمام انتقاداتی که در زمینه های مختلف داشته ایم، متاسفانه یک جلسه هم با نماینده تشکل های صنفی برگزار نشده است و طبق معمول تصمیماتی برای این بخش از حمل و نقل پشت درهای بسته در حال اتخاذ است. متاسفانه از دهه 70 به این سمت، هر بار مسئله نوسازی ناوگان مطرح شده است به دلیل عدم مشورت با مصرف کنندگان و نمایندگان تشکل های مردم نهاد طرح هایی ارائه شده است که یا متوقف شده یا با شکست مواجه شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.