| کد خبر: 174103 |

◄ اقدامات راه‌و شهرسازی آذربایجان شرقی در راستای بهبود حمل‌ونقل

آذربایجان‌شرقی دارای بیش‌ترین صادرات غیرنفتی است و به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

تین نیوز

آذربایجان‌شرقی دارای بیش‌ترین صادرات غیرنفتی است و به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی با تاکید براین موضوع به تشریح پروژه‌های حمل‌ونقلی در این استان پرداخت.

آخرین وضعیت توسعه آزادراهی

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی درزمینه فعالیت‌های انجام‌شده در شش‌سال اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید براین‌که در رابطه با زیرساخت‌های حمل‌ونقل پروژه‌های خوبی در استان فعال هستند گفت: می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که در تمامی محورهای استان پروژه زیرساختی در این سال‌ها تعریف‌شده که قریب به ۷۰۰ کیلومتر از این محورها را طرح‌های توسعه آزادراهی دربر گرفته است.

وی با اشاره به این‌که برای توسعه این میزان آزادراه حدود پنج‌هزارمیلیاردتومان سرمایه موردنیاز است افزود: از حجم پنج‌هزارمیلیاردتومانی سرمایه موردنیاز توسعه آزادراه‌ها ۳۵۰۰‌میلیارد تومان آن‌از منابع بخش‌خصوصی و از محل پروژه‌های مشارکتی تامین‌شده که شامل آزادراه تبریز-ارومیه به طول ۱۲۵‌کیلومتر آزادراه تبریز مرند به طول ۲۰۰ کیلومتر است.

سلطانی دیگر پروژه‌های آزادراهی در دست اقدام را آزادراه مراغه-هشترود عنوان کرده و ادامه داد: رینگ دوم کمربند کنارگذر تبریز نیز در بخش آزادراهی تعریف‌شده هم‌چنین  ۷۷۰‌کیلومتر نیز طرح احداث باند دوم این مسیر با پیشرفت فیزیکی ۲۸‌درصد درحال اجرایی است که از منابع اعتباری استانی تامین می‌شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی با ابراز امیدواری از این‌که درصورت جذب حداکثری منابع تخصیص داده‌شده می‌توان تمامی پروژه‌های پیش‌بینی‌شده را به سرانجام رساند تصریح کرد: اگر به‌طور متوسط سالانه دوهزار و ۵۰۰‌میلیاردتومان برای پروژه‌ها تخصیص داده شود ظرف مدت چهارتا پنج سال تمامی تعهداتمان در حوزه حمل‌ونقل باوجود گستردگی و تعدد پروژه‌ها اجرایی خواهد شد.

تشریح اقدامات استان درخصوص توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل

وی به‌طور خلاصه اهم اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان را برشمرد و اظهارکرد: انجام مطالعات لازم درزمینه توسعه حمل‌ونقل در استان به‌منظور تسهیل ارتباطات و تامین ایمنی حمل‌ونقل، بررسی ظرفیت‌های حمل‌ونقلی استان و ارائه برنامه‌های پیشنهادی درخصوص گسترش حمل‌ونقل در استان،  ارائه پیشنهاد‌ها لازم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت اجرای امر حمل‌ونقل و هم‌چنین ایجاد هماهنگی‌های لازم  میان زیر بخش‌های حمل‌ونقل در استان برای به‌کارگیری شیوه‌های حمل‌ونقل ترکیبی از اقداماتی است که اداره‌کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی در دست اقدام دارد.

سلطانی با اشاره به این‌که شناسایی و استفاده بهینه از شیوه‌های ترابری و هماهنگی بین آن‌ها و ارائه پیشنهاد‌ات لازم به مراجع ذی‌ربط یکی دیگر از اقداماتی است که باید توسط این اداره‌کل صورت گیرد افزود: علاوه براین اقدامات، شناسایی شرکت‌های فعال درزمینه حمل‌ونقل و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان آن‌ها، مطالعه، بررسی و شناسایی مشکلات و موانع موجود و پیشنهاد راهکارهای مناسب جهت رفع آنها را می‌توان از اقدامات دیگر در این استان برشمرد.

توسعه مراکز لجستیک

وی با تاکید بر نقش مراکز لجستیک در استان آذربایجان‌شرقی و کمک به طرح‌های آمایشی کشور گفت: درخصوص مراکز لجستیک، براساس الگوها و مدل‌های ریاضی استخراج‌شده  توسط دفتر طرح‌های جامع حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی برای استان آذربایجان‌شرقی مرکز لجستیک  در نزدیکی‌های مرکز استان و نیز محل لجستیک کشاورزی در حوالی شهرستان مراغه  جانمایی و تعیین‌شده است که توسط این اداره‌کل درحال پیگیری است.

اقدامات صورت گرفته برای ارتقا ایمنی در جاده‌ها

سلطانی گریزی به بحث ایمنی در جاده‌های استان آذربایجان‌شرقی زده و گفت: در بحث ایمنی در جاده‌های استان می‌توان به‌طور خلاصه به تشکیل جلسات کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل استان به‌طور مرتب اشاره کرد که به‌طور مثال در سال ۹۶، ۵ جلسه از آن به‌منظور پیگیری و رصد برنامه‌ها، اقدامات، تامین منابع، سیاست‌ها و راهکارهای اجرایی لازم در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای در استان برگزارشده است.

وی افزود: برای اطمینان از ایمنی هرچه بیش‌تر جاده‌های استان طی شش‌سال گذشته مانور امدادرسانی جاده‌ای باهدف حفظ آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان و ارزیابی و ارائه گزارش عملکرد به کمیسیون ایمنی راه‌ها در محورهای مختلف استان برگزارشده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی هم‌چنین از تشکیل کارگروه ارزیابی و تعیین خسارت به زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان خبر داده و گفت: یکی از اهداف تشکیل چنین کارگروهی مدیریت بحران و پیگیری تامین اعتبار و انجام تعمیرات راه‌ها و ابنیه فنی خسارت‌دیده در حوزه استحفاظی استان است.

سلطانی دیگر اقدامات این اداره‌کل را تامین اعتبار و عقد قرارداد، مکان‌یابی، اجرا و نصب ۱۰‌دستگاه شتاب‌نگاشت در تبریز و تمامی استان بااعتباری بالغ‌بر ۲۰۰‌میلیون تومان دانست و افزود: برای  تدقیق نقشه گسل‌های کلان‌شهر تبریز و تعیین حرایم آنها نیز اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰‌میلیون تومان با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی درنظر گرفته‌شده است.

وی یکی از راه‌های توسعه استان آذربایجان‌شرقی را تغییر نگرش در حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد و گفت: در استان با همکاری کارشناسان و شهرداری‌های مربوطه طرح‌های تغییر نگرش از خودرو محوری به انسان‌محوری در طرح‌های توسعه عمران شهری در شهرداری تبریز گنجانده شدند که می‌توان به اجراشده پیاده‌گذر بازار تربیت و پیاده‌گذر شهریار ولیعصر و پاساژ میلاد در زیر میدان بزرگ ولیعصر اشاره کرد.

تلاش برای پیوند بین درون و برون شهر

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی با تاکید براینکه باید پیوند بین درون و برون‌شهر به‌صورت یکپارچه برقرار شود گفت: اسناد بالادستی به ما می‌گویند که درزمینه اتصال درون و برون شهر باید تلاش‌های بسیار خوبی صورت گیرد به‌طوری‌که یک پیوند عمیق میان سواره با سواره و پیاده صورت گیرد بااین‌حال در دوره‌های پیش اتصال جاده‌ای مسیرهای دوخطه به چهارخطه و اتصال راه‌های اصلی به فرعی و روستایی ضعیف بوده هم‌چنین اتصال حمل‌ونقل درون‌شهری به برون‌شهری و اتصال راه‌آهن به مترو قطع بود که سعی شده در دوره فعلی که این دو خط ریلی درون و برون‌شهری به یکدیگر وصل شوند.

وی بابیان این‌که تلاش شده است تا یک ایستگاه مشترک برای اتصال بین راه‌آهن تبریز و متروی درون‌شهری پیش‌بینی شود گفت: طی جلساتی که با شهرداری تبریز صورت گرفته است پیشنهادشده تا یک ایستگاه محلی برای ایستگاه راه‌آهن تبریز پیش‌بینی شود که دسترسی آن از درون ایستگاه راه‌آهن باشد، موردپذیرش  و استقبال شهردار قرارگرفته و این مسئله برای جانمایی آن در دست بررسی قرار دارد البته سرمنشا این تفاهمات جلسات مشترکی است که بین اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری تبریز به‌صورت مستمر در دوره جدید برگزار می‌شود درحالی‌که قبل از این‌چنین جلساتی مسبوق به سابقه نبود.

کاهش زمان سفر و اتصال شهرهای جدید به شبکه ریلی

سلطانی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای حمل‌ونقل ریلی استان نیز گفت: باوجوداین‌که اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی مجری مستقیم اجرای راه‌آهن در استان نیست  بااین‌حال به‌نظر می‌آید که راه‌آهن میانه در مراحل پایانی قرار دارد و در ماه‌های پیش‌رو به بستان‌آباد خواهد رسید و ازآنجا تا پایان سال ۹۸ به ایستگاه مسافربری تبریز رسیده که پس از اتصال به ایستگاه راه‌آهن درون‌شهری به بهره‌برداری کامل می‌رسد که با این کار پنج‌ساعت مسیر را کوتاه خواهد کرد.

وی دیگر پروژه‌های ریلی در دست اقدام را شامل تبریز-مراغه-مهاباد-ارومیه دانست و تصریح کرد: پیشرفت این پروژه که دور دریاچه ارومیه را با خط ریلی به یکدیگر متصل می‌کند؛ بالای ۸۵ درصد است و تا میاندوآب در استان آذربایجان‌شرقی تکمیل‌شده است. هم‌چنین راه‌آهن خط نوار مرزی رودخانه ارس  به‌وسیله منطقه آزاد ارس درحال پیگیری است.

اختصاص ۱۸۰ هکتار برای اجرایی کردن  TOD

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در بحث قطارهای حومه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است تا مترو شهر تبریز از میدان لاله به شهرجدید سهند متصل شود همچنین برای بحث TOD نیز ۱۸۰ هکتار در شهر تبریز درنظر گرفته‌شده است تا به‌وسیله طراحی ایستگاه مشترکی تمام ایده‌هایی که به این مد از حمل‌ونقل مربوط است در آن اجرایی شود هم‌چنین دو الی سه ایستگاه درون‌شهری نیز برای این مد از حمل‌ونقل در داخل شهر پیش‌بینی‌شده که با اخذ مصوبه ماده پنج‌از شهرداری قرار است تا به‌صورت  تجاری، خدماتی و ایستگاهی در درون شهر خدمت‌رسانی کنند.

توسعه  و ترمیم فرودگاه‌های موجود

سلطانی در پایان توسعه فرودگاه‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم در استان را بیش از دوره‌های قبل دانست و افزود: توسعه و ترمیم باندهای بتنی و آسفالتی موجود در فرودگاه‌ها، هم‌چنین افزایش بهره‌وری سالن‌های ترانزیتی و مسافری  در فرودگاه‌های استان یکی از دستاوردهایی است که در این سال‌ها به‌دست‌آمده است همچنین یک‌بسته ۵۰ میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی فرودگاه شهید مدنی تعریف‌شده که در دست اقدام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.