| کد خبر: 233989 |

◄ آشنایی با سه بیمارستان مشهور محله نیاوران

یکی از شمالی‌‌ترین مناطق تهران، محله نیاوران است که در منطقه ۱ و شهرستان شمیرانات قرار گرفته. محله نیاوران جز مناطق بالاشهر پایتخت محسوب می‌‌شود.

تین نیوز

یکی از شمالی‌‌ترین مناطق تهران، محله نیاوران است که در منطقه ۱ و شهرستان شمیرانات قرار گرفته. محله نیاوران جز مناطق بالاشهر پایتخت محسوب می‌‌شود. نام پیشین این محله «نی آوران» بوده زیرا در گذشته‌‌های دور، منطقه نیاوران نی‌‌زار بود و مردم برای جمع‌‌آوری نی‌ به این منطقه می‌‌آمدند. نام این محله با گذشت زمان به «نیاوران» تغییر کرد.

محله نیاوران به دلیل قرارگیری در شمالی‌‌ترین نقطه شهر، آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. نیاوران همواره محل تفریح و استراحت پادشاهان قاجار و پهلوی بوده و کاخ‌‌های مهمی مثل نیاوران و صاحبقرانیه در این منطقه ساخته شده‌‌اند. محله نیاوران از امکانات رفاهی متعددی نظیر، مراکز درمانی و بیمارستان‌‌ها، مراکز آموزشی، اماکن ورزشی، مراکز گردشگری و تفریحی، پارک‌‌ها و بوستان‌‌ها برخوردار است. منطقه نیاوران برج‌‌ها و خانه‌‌های ویلایی بسیار زیبا و چشم‌‌نوازی دارد. خیابان باهنر یکی از خیابان‌‌‌های اصلی، محله نیاوران به شمار می‌‌آید.

در ادامه به معرفی سه بیمارستان‌ معروف محله نیاوران به نام‌‌های «باهنر»، «مسیح دانشوری» و «نورافشار» می‌‌پردازیم. برای آگاهی از مظنه قیمت خانه‌‌های نیاوران اینجا کلیک کرده و به سایت‌‌های مشابهی چون دونبش، شیپور، کیلید سر بزنید.

بیمارستان باهنر

در امتداد خیابان باهنر بیمارستان مشهوری به نام، بیمارستان شهید باهنر واقع شده است. کار بیمارستان شهید باهنر در ابتدای دهه ۴۰ با راه‌‌اندازی یک درمانگاه آغاز شد. این درمانگاه در شروع کار، به سازمان آموزش و پرورش وابسته بود و خدماتی را به دانش‌‌آموزان ارائه می‌‌کرد. با گذشت زمان این درمانگاه به یک مرکز درمانی معتبر و درجه یک برای اهالی شمیران و شمال تهران تبدیل شد. بیمارستان شهید باهنر در سال ۱۳۷۶ با مساحتی تقریبا ۳۵۶۰ متر مربع احداث و از سال ۱۳۷۷ به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد. این بیمارستان در اوایل کار دارای ۹۶ تخت و در حال حاضر با داشتن ۶۳ تخت فعال، بیماران را پذیرش می‌‌کند. بیمارستان شهید باهنر یک بیمارستان به اصطلاح عمومی (جنرال) و مجهز برای پایتخت‌نشینان محسوب می‌‌شود. در واقع نوع بیمارستان: خصوصی و تخصص بیمارستان عمومی (جنرال) است.

بخش‌‌های بستری این بیمارستان شامل: درمانگاه ارتوپدی، زنان و زایمان، شنوایی سنجی، گفتار درمانی، جراحی مغز و اعصاب، دندانپزشکی، درمانگاه قلب، روانپزشکی، درمانگاه پوست، طب فیزیک، داخلی غدد و...هستند و بخش‌‌های کلینیکی شامل اطفال، بیماران تحت نظر اورژانس، نوزادان، داخلی، جراحی مغز و اعصاب.

از نهادها و بیمه‌‌های طرف قرارداد این بیمارستان می‌‌توان به: خدمات درمانی، بانک تجارت، سپه، کشاورزی، بانک مرکزی، بانک ملت، آتیه سازان حافظ، صادرات، صنعت و معدن اشاره کرد.

سیستم نوبت‌دهی بیمارستان شهید با هنر به دو صورت تلفنی و اینترنتی انجام می‌‌شود. بیمارستان شهید باهنر در خیابان نیاوران، خیابان منظریه ۱ قرار گرفته و برای دسترسی به بیمارستان شهید باهنر، می‌توان از نزدیک‌‌ترین ایستگاه مترو یعنی مترو شهید باهنر و نزدیک‌‌ترین اتوبوس، ایستگاه اتوبوس منظریه استفاده کنید.

 

بیمارستان مسیح دانشوری

3

بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در سال ۱۳۲۰ با تلاش‌ و اراده میرزا علی اصغرخان امین السلطان در یکی از نقاط شمالی تهران (شاه آباد سابق و دارآباد کنونی) با توصیه پزشکان فرانسوی شاه به دلیل ابتلا مظفرالدین شاه به بیماری ریوی (سل)، راه‌‌اندازی شد. پس از مرگ مظفرالدین شاه، این مرکز بلا استفاده ماند تا اینکه با همت دکتر مسیح دانشوری این مرکز به آسایشگاه معلولین و مدرسه پرستاری مبدل شد. در دهه ۲۰، بهداری وقت و برخی اشخاص، ساختمان‌‌ها و بخش‌‌های مختلفی را در این مرکز ساختند و در سال ۱۳۶۵ زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد.

سرانجام در سال ۱۳۷۱ مرکز تحقیقات بیماری‌‌های ریوی و سل پایه‌‌گذاری و در سال ۱۳۷۷ این مجموعه با بیمارستان دکتر مسیح دانشوری ادغام شد. در نهایت مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌‌های ریوی دکتر مسیح دانشوری به وجود آمد. این مرکز دارای ۹ بخش مختلف پژوهشگاه سل و بیماری ریوی و قطب مهم و علمی در رابطه با بیماری‌‌های ریوی و سل است. امروزه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، به عنوان یک بیمارستان تخصصی عفونی و تخصصی ریه در حال درمان و کنترل بیماران مبتلا به ویروس کویید ۱۹ هستند. بیمارستان مسیح دانشوری در حال حاضر ۳۳۳ تخت فعال دارد.

بخش‌‌های بستری بیمارستان شامل: درمانگاه طب سنتی، گوش و حلق و بینی، شنوایی سنجی، انکولوژی، دندانپزشکی، پیوند ریه، درمانگاه عفونی سل، کلینیک ویژه تغذیه، قلب و عروق، پوست و مو و... می‌‌شود.

بخش‌‌های کلینیک بیمارستان: اطفال، انکولوژی، فوق تخصصی جراحی توراکس، فوق‌تخصصی داخلی ریه، جراحی عمومی، تست خواب، پیوند قلب و ریه و... .

برای دسترسی به بیمارستان دکتر مسیح دانشوری بسیار راحت است. برای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی می‌‌توان از ایستگاه مترو اقدسیه که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مرکز و ایستگاه اتوبوس دارآباد استفاده کرد.

بیمارستان نورافشار

2

بیمارستان نور افشار در میدان نیاوران، خیابان پورابتهاج، خیابان خداوردی، انتهای خیابان صادقین قرار گرفته است. بیمارستان نورافشار یک بیمارستان فوق‌تخصصی و مجهز در پایتخت، محسوب می‌‌شود. بیمارستان نورافشار اولین بار در سال ۱۳۳۹ توسط مرحوم ابوالحسن نورافشار وقف شد. در آن زمان این محل به عنوان آسایشگاه کوچکی جهت نگهداری رایگان کودکان مبتلا به فلج اطفال بود. سرانجام در سال ۱۳۹۲ با تلاش‌‌های بی‌وقفه جمعیت هلال احمر رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار، دارای خدمات و نوبت‌‌دهی آنلاین است و به راحتی می‌‌توان در این روزها که موج پنجم کرونا شدید‌تر شده، بدون مراجعه حضوری، نوبت خود را تنظیم و در وقت معین شده در بیمارستان حاضر شوید.

بیمارستان نور افشار دارای بخش‌‌های مختلفی چون؛ آزمایشگاه، ارتوپدی، اطفال، اورولوژی، پزشکی ورزشی، تصویربرداری، جراح عمومی، جراح مغز و اعصاب، جراحی، خدمات توانبخشی، خون، داخلی، داخلی ریه، داخلی اعصاب، داخلی غدد، روانپزشک، روانشناس، زنان، طب سالمندی، طب سوزنی، طب سنتی، طب فیزیک و توانبخشی، گوارش، گوش و حلق و بینی و مراقبت‌‌های ویژه، است.

برای دسترسی به بیمارستان نورافشار می‌‌توان از نزدیک‌‌ترین ایستگاه مترو یعنی مترو شهید باهنر و نزدیک‌‌ترین اتوبوس، ایستگاه اتوبوس نیاوران استفاده کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.