ایران و چین جاده ابریشم جدید می سازند
از جاده ابریشم تا جاده آینده؛ تهران و پکن با تکیه بر همکاری راهبردی و موقعیت ژئوپلیتیکی، در حال ترسیم نقشه ای نو برای تجارت منطقه ای و جهانی اند؛ جایی که ایران، نه تنها مسیر است، بلکه مقصد ارزش ها و منافع مشترک است.

از جاده ابریشم تا جاده آینده؛ تهران و پکن با تکیه بر همکاری راهبردی و موقعیت ژئوپلیتیکی، در حال ترسیم نقشه ای نو برای تجارت منطقه ای و جهانی اند؛ جایی که ایران، نه تنها مسیر است، بلکه مقصد ارزش ها و منافع مشترک است.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، در روزگاری که اقتصاد جهانی در معرض بازتعریف قدرت ها و مسیرهاست، همکاری اقتصادی و ترانزیتی ایران و چین، به عنوان دو تمدن کهن و بازیگران مؤثر نوین، شتابی چشمگیر به خود گرفته است.
سفیر جمهوری خلق چین در ایران در توصیف مناسبات دو کشور، سه واژه کلیدی به کار برد: طولانی، گسترده و عمیق؛ عباراتی که به خوبی چشم انداز روابط استراتژیک تهران-پکن را بازتاب می دهند.
از هان تا امروز؛ میراث جاده ابریشم در مسیر توسعه نوین
نخستین ارتباط رسمی میان ایران و چین به دوران اشکانیان بازمی گردد؛ زمانی که جاده ابریشم، قلب تپنده تجارت جهانی بود و ایران در شاهراه شرق به غرب، نقشی بی بدیل ایفا می کرد.
امروز نیز با طرح کلان یک کمربند، یک راه مشهور به BRI، ایران بار دیگر در جایگاه ژئوپلیتیکی راهبردی قرار گرفته است؛ به ویژه در سایه امضای توافق نامه راهبردی ۲۵ ساله در سال ۲۰۲۱ که نوید سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران را می دهد.
تجارت در سایه بحران ها؛ از تعرفه های آمریکا تا تهدید تنگه مالاکا
با شعله ور شدن جنگ تعرفه ای میان واشنگتن و پکن و افزایش تنش در مسیرهای دریایی مانند تنگه مالاکا، نگاه چین بیش از پیش به مسیرهای زمینی معطوف شده است. اینجاست که ایران، با موقعیت ژئواکونومیک خود، نه فقط یک گزینه جایگزین، بلکه یک ضرورت راهبردی برای چین محسوب می شود.
در همین راستا، کریدور CPEC که چین را به بندر گوادر پاکستان متصل می کند، ظرفیت آن را دارد که از طریق ایران به بازارهای اروپا و غرب آسیا گسترش یابد. ایران نیز با اتصال پروژه هایی مانند پل خلیج فارس به قشم و سرمایه گذاری چینی ها در بنادر جنوبی، به ویژه بندرعباس، گام بلندی در جهت تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه برداشته است.
فرصتی طلایی برای ایران در زنجیره چین-اروپا
به گفته حسن کریم نیا، کارشناس ترانزیت و حمل ونقل، ایران با احیای کریدور شرق-غرب که از آسیای مرکزی، پاکستان و افغانستان وارد می شود و از مرزهای ترکیه و بلغارستان به اروپا می رسد، می تواند سالانه تا ۳۰ میلیون تن ترانزیت کالا را مدیریت کند. این یعنی قرار گرفتن در مسیر اصلی زنجیره ارزش چین-اروپا و بهره برداری از امتیاز ژئوپلیتیکی منحصر به فرد.
او معتقد است که تغییرات ساختاری در تجارت جهانی و شکل گیری بلوک بندی های اقتصادی نوین، فرصت سازی برای کشورهای تأمین کننده منابع اولیه مانند ایران را افزایش داده است؛ البته مشروط به اینکه سیاست گذاری ها با درک صحیح از روندهای جهانی انجام شود.
هفته گذشته نیز در سکوت خبری چند ساله از کریدور شرق-غرب، ورود نخستین محموله سنگین باری از شهر «شی آن» چین به بندر خشک ریلی تهران حامل ۳ قطار با ۱۵۰ کانتینر صفحات خورشیدی طی ۱۵ روز وارد بندر خشک آپرین واقع در جنوب غربی تهران شد.
ایران؛ دیگر فقط یک مسیر نیست
تفاهمات جدید با چین نشان می دهد که ایران صرفاً مسیر عبور کالا نیست، بلکه به تدریج در حال تبدیل شدن به یک گذرگاه راهبردی در اقتصاد اوراسیا است.
اگرچه در سال های گذشته فرصت هایی همچون قطب بانکرینگ قشم یا ساخت پل خلیج فارس-قشم یا توسعه بندرعباس، به دلیل رویکردهای غرب گرایانه و چندین مسئله داخلی دیگر از دست رفته اند، اما با جهت گیری مجدد سیاست خارجی و دیپلماسی فعال اقتصادی، امکان بازسازی این نقش تاریخی فراهم شده است.