سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی چین برای ساخت واگن مترو
میزگرد تخصصی بررسی مشکلات و آسیب های صنعت ریلی امروز چهارشنبه 23 مهرماه در انجمن صنایع ریلی ایران برگزار شد.

یک فعل صنعت ریلی ایران، از سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی چین برای ساخت ۶۰۳ دستگاه واگن مترو خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از تأمین مالی این پروژه توسط چین انجام می شود و نخستین محموله آن در بهمن ماه امسال وارد کشور خواهد شد، در کنار این پروژه، طرح ساخت ۱۱۳ دستگاه قطار ملی نیز با تأمین مالی دولت در حال اجراست و بخشی از آن به زودی به مترو تحویل داده می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا ، محمد رجبی - فعال صنایع ریلی ایران - در میزگرد تخصصی آسیب ها و مشکلات صنایع ریلی تصریح کرد: پس از سفر ریاست جمهوری به چین و رایزنی های صورت گرفته پروژه ساخت ۶۰۳ دستگاه واگن مترو توسط چین سرمایه گذاری شده که مجموع آن حدود ۹۰۰ میلیون یورو است و ۸۵ درصد آن را چین تامین مالی می کند و اولین محوله آن در بهمن ماه امسال به کشور وارد می شود.
وی افزود: درسال ۱۴۰۰ قطار ملی ساخته شد و با وجود مشکلات موجود توانست پیماش ۵۰ هزار کیلومتری را انجام دهد و در حال حاضر در حال کار بر روی اصلاحات جدید بر روی آن هستیم و مقرر شد پروژه ۱۱۳ دستگاه قطار ملی توسط دولت تامین مالی شود که در هفته های آینده بخشی از آن به مترو تحویل داده می شود.
در ادامه، امیر افسردیر - عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران - با تشریح موانع و چالش های موجود در توسعه صنعت ریلی و تولیدکنندگان این صنعت گفت: متاسفانه کمبود نقدینگی و عدم برخورداری از سرمایه در گردش و عدم تامین منابع مالی برای تحقق پروژه ها چالش بزرگی بر سر راه است و در طرف دیگر در برخی از پروژه ها، چین به خاطر تحریم ها موانعی را بر سر راه دریافت سفارش ها قرار داده است.
وی ادامه داد: متاسفانه مسائلی مانند توقیف اموال، اعمال مالیات ها در شرایط عدم سوددهی و جرائمی که بر صنایع داخلی اعمال می شود در شرایطی که تولید و حمایت از آن بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه است، فشار بیشتری را بر بخش تولید کشور به ویژه در حوزه صنایع ریلی و تولید کنندگان این صنعت وارد کرده و امروز تنها نزدیک به ۲۰ درصد از ظرفیت و توان تولید قابل استفاده مانده و در طرف دیگر نیز متاسفانه به علت شرایط مبهم اقتصادی و عدم پیش بینی پذیری اقتصاد امر سرمایه گذاری با چالش بسیاری روبرو بوده و سرمایه گذاران رغبت بالایی در این حوزه نشان نمی دهند.
در بخش دیگری از این نشست، مجتبی لطفی - عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران - با اشاره به مشکلات صنعت ریلی گفت: امروز با وضعیت پیچیده و متناقضی روبرو بوده و در حوزه ناوگان ریلی بی شک با کمبود جدی روبرو هستیم و اگر بخواهیم حمل و نقل را توسعه دهیم بسیار کم خواهد بود. این صنعت در مقابل با حمل و نقل جاده ای بسیار کوچک مانده و اینکه چرا این صنعت توسعه داده نمی شود در حالی که ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد، متاسفانه به علت عدم توجه به این صنعت بین ظرفیت و نیاز کشور توازن ایجاد نشده است.
وی تصریح کرد: نیاز تولید در صنایع ریلی در کشور وجود دارد، اما تولید وجود ندارد و پروژه های موجود بسیار کم است که نشان می دهد از پتانسیل هیچ استفاده ای نشده و این در حالی است که حتی در شرایط فعلی اقتصادی می توانیم تولید بهتر و مطلوب تری داشته باشیم و در کشور انواع واگن های باری و مسافری را می توانیم تولید کنیم اما مکانیزم مالی موجود نیست و بسته های مالی تعریف نشده است. همچنین هزینه تامین مالی در کشور به خاطر مشکلات اقتصادی به شدت بالا رفته و نیازمند بسته های مالی برای حمایت از تولید در این صنعت هستیم، به عبارتی پول و نقدینگی در این صنعت وجود ندارد.