| کد خبر ۳۰۶۹۸۸
کپی شد

سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی چین برای ساخت واگن مترو

میزگرد تخصصی بررسی مشکلات و آسیب های صنعت ریلی امروز چهارشنبه 23 مهرماه در انجمن صنایع ریلی ایران برگزار شد.

سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی چین برای ساخت واگن مترو
تین نیوز |

یک فعل صنعت ریلی ایران، از سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی چین برای ساخت ۶۰۳ دستگاه واگن مترو خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از تأمین مالی این پروژه توسط چین انجام می شود و نخستین محموله آن در بهمن ماه امسال وارد کشور خواهد شد، در کنار این پروژه، طرح ساخت ۱۱۳ دستگاه قطار ملی نیز با تأمین مالی دولت در حال اجراست و بخشی از آن به زودی به مترو تحویل داده می شود.

به گزارش  تین نیوز به نقل از ایسنا ،  محمد رجبی -  فعال صنایع ریلی ایران -  در میزگرد تخصصی آسیب ها و مشکلات صنایع ریلی تصریح کرد: پس از سفر ریاست جمهوری به چین و رایزنی های صورت گرفته پروژه ساخت ۶۰۳ دستگاه واگن مترو توسط چین سرمایه گذاری شده که مجموع آن حدود ۹۰۰ میلیون یورو است و ۸۵ درصد آن را چین تامین مالی می کند و اولین محوله آن در بهمن ماه امسال به کشور وارد می شود.  

وی افزود: درسال ۱۴۰۰ قطار ملی ساخته شد و با وجود مشکلات موجود توانست پیماش ۵۰ هزار کیلومتری را انجام دهد و در حال حاضر در حال کار بر روی اصلاحات جدید بر روی آن هستیم و مقرر شد پروژه ۱۱۳ دستگاه قطار ملی توسط دولت تامین مالی شود که در هفته های آینده بخشی از آن به مترو تحویل داده می شود.  

در ادامه،  امیر افسردیر - عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران -  با تشریح موانع و چالش های موجود در توسعه صنعت ریلی و تولیدکنندگان این صنعت گفت: متاسفانه کمبود نقدینگی و عدم برخورداری از سرمایه در گردش و عدم تامین منابع مالی برای تحقق پروژه ها چالش بزرگی بر سر راه است و در طرف دیگر در برخی از  پروژه ها، چین به خاطر تحریم ها موانعی را بر سر راه دریافت سفارش ها قرار داده است.  

وی ادامه داد: متاسفانه مسائلی مانند توقیف اموال، اعمال مالیات ها در شرایط عدم سوددهی و جرائمی که بر صنایع داخلی اعمال می شود در شرایطی که تولید و حمایت از آن بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه است، فشار بیشتری را بر بخش تولید کشور به ویژه در حوزه صنایع ریلی و تولید کنندگان این صنعت وارد کرده و امروز تنها نزدیک به ۲۰ درصد از ظرفیت و توان تولید قابل استفاده مانده و در طرف دیگر نیز متاسفانه به علت شرایط مبهم اقتصادی و عدم پیش بینی پذیری اقتصاد امر سرمایه گذاری با چالش بسیاری روبرو بوده و سرمایه گذاران رغبت بالایی در این حوزه نشان نمی دهند.  

در بخش دیگری از این نشست،  مجتبی لطفی - عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران -  با اشاره به مشکلات صنعت ریلی گفت: امروز با وضعیت پیچیده و متناقضی روبرو بوده و در حوزه ناوگان ریلی بی شک با کمبود جدی روبرو هستیم و اگر بخواهیم حمل و نقل را توسعه دهیم بسیار کم خواهد بود. این صنعت در مقابل با حمل و نقل جاده ای بسیار کوچک مانده و اینکه چرا این صنعت توسعه داده نمی شود در حالی که ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد، متاسفانه به علت عدم توجه به این صنعت بین ظرفیت و نیاز کشور توازن ایجاد نشده است.  

وی تصریح کرد: نیاز تولید در صنایع ریلی در کشور وجود دارد، اما تولید وجود ندارد و پروژه های موجود بسیار کم است که نشان می دهد از پتانسیل هیچ استفاده ای نشده و این در حالی است که حتی در شرایط فعلی اقتصادی می توانیم تولید بهتر و مطلوب تری داشته باشیم و در کشور انواع واگن های باری و مسافری را می توانیم تولید کنیم اما مکانیزم مالی موجود نیست و بسته های مالی تعریف نشده است. همچنین هزینه تامین مالی در کشور به خاطر مشکلات اقتصادی به شدت بالا رفته و نیازمند بسته های مالی برای حمایت از تولید در این صنعت هستیم، به عبارتی پول و نقدینگی در این صنعت وجود ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.