| کد خبر: 58974 |

لزوم نگاه ویژه به زنجیره تامین صنعت قطعه سازی

تین نیوز | صنعت خودروسازی یكی از مهم‌ترین صنایع كشور است و در این میان مهم‌ترین بخش صنعت خودروسازی، زنجیره تامین قطعات آن است که تلاش در جهت بهینه‌سازی طراحی و اداره این زنجیره چه در سطح جهانی و چه در سطح ایران، دستاوردهای بزرگی برای سایر صنایع به ارمغان آورده است.

 محمدرضا شیخ کبیر، عضو هیات مدیره انجمن لجستیک ایران در میزگرد «تامین و تولید صنعت قطعه سازی خودرو در زنجیره تامین» که در شبکه رادیویی اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه کامل ترین زنجیره تامین در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد، گفت: 4 درصد تولید ناخالص ملی کشور را صنعت خودروسازی به خود اختصاص داده است.

شیخ کبیر با طرح این پرسش که برای این 4 درصد در طرح تحول نظام اقتصادی کشور باید چه اقدامی در زمینه زنجیره تأمین صورت گیرد، تصریح کرد: در طرح تحول نظام اقتصادی یکی از موضوعاتی که به زنجیره تامین مربوط می شود، بحث طرح تحول نظام توزیع است. نظام توزیع می تواند هزینه های لجستیک را تحت تاثیر قرار دهد و در کاهش هزینه ها به شدت موثر باشد ولی متاسفانه این طرح برای تصویب هنوز به مجلس ارائه نشده است.

وی افزود: از دولت انتظار می رود که هرچه سریعتر طرح تحول نظام توزیع را مشخص کند تا در بخش کاهش هزینه ها شاهد اثر بخشی آن باشیم.
استاد دانشگاه و صاحب نظر در حوزه لجستیک با بیان اینکه گردش مالی صنعت خودرو 38 هزارمیلیارد ریال است، اظهار داشت: در سال 92 از سهم گردش ریالی صنعت خودرو 8 درصد به جهت تیراژ مربوط به واردات است و 92 درصد به تولید داخل مربوط می شود. از این 8درصد 52درصد ریالی است یعنی از گردش مالی 38 هزار میلیاردی 50 درصد ریالی را به خودش اختصاص داده، این بدان معناست که ساز و کار دیگری برای نظام زنجیره تامین این صنعت مورد نیاز است.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم 50 میلیارد دلاری که برای سال1404 پیش بینی شده محقق شود از اکنون باید برای طراحی قطعات خودرو با کلاس جدید اقدام کنیم.
شیخ کبیر با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی در سال های اخیر به شدت ارتقا پیدا کرده است، گفت: در کشور وجه غالب خودروها از نظر تیراژ با تکنولوژی 30 تا 40 ساله تولید می شود، نیاز است که صنعت قطعه سازی طی یک پوست اندازی جدید سهم 4 درصدی تولید ناخالص ملی را از آن خود کند.

وی اظهار داشت: 75 درصد از کل هزینه تولید، سهم مواد اولیه و قطعه، 17 درصد سهم هزینه های تبدیل و بخشی هم هزینه های تامین مالی و سایر موارد است. ما به التفاوت این هزینه ها هزینه ای است که مشتری پرداخت می کند که اگر بتوانیم اسمش را هزینه برند بگذاریم، لازمه تحقق چنین موضوعی یک نگاه ویژه به زنجیره تامین این صنعت است.

یکی دیگر از مباحثی که در این میزگرد مطرح شد درخصوص جریان اطلاعات در زنجیره تامین خودروسازی بود که مهندس شیخ کبیر در این باره اظهارداشت: جریان اطلاعات در زنجیره تامین از ابتدا تا انتهای مصرف با واسطه هایی انتقال پیدا می کند در حالیکه اگر در اولین زمان ممکن، قطعه ساز از مشکل کیفیت قطعه که توسط زنجیره تامین خدمات پس از فروش به خودروساز و از خودروساز به قطعه ساز منتقل می شود، اطلاع یابد و جریان اطلاعات در این زنجیره تامین بدرستی و بسرعت اتفاق بیفتد، فیدبک مناسبی به حوزه قطعه سازی خواهد رسید و قطعه ساز می تواند بلافاصله عکس العمل نشان دهد.

دبیر سابق انجمن لجستیک ایران افزود: خودروسازی بدون وجود دو نوع زنجیره تامین معنا ندارد یکی زنجیره تامین قطعه و دیگری زنجیره تامین فروش و خدمات پس از فروش می باشد. این دو زنجیره تامین با هم رقیب نیستند بلکه رقیب سایر خودروسازان هستند و لازمه این رقابت، توانمند شدن است.

وی تصریح کرد: اگر جریان های اطلاعات، مالی و مواد با هم بطور همگن و هم راستا حرکت کنند یک زنجیره تامین توانمندی خواهیم داشت که توان رقابتی با سایر زنجیره های تامین را دارد. از آن سو اگر این سه جریان را نتوانیم همگرا، هم راستا و همزمان کنیم و مدیریت این گردش را خوب انجام ندهیم حرکت به صورت پله ای اتفاق می افتد و آن کاهش هزینه ای که باعث ایجاد رقابت پذیری ما با سایر زنجیره های تامین می شود را از دست خواهیم داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.