| کد خبر: 58020 |

یک مقام وزارت راه‌و‌شهرسازی

عمق توجه به شهرهای جدید در حد مسکن‌مهر خلاصه شده است

 تین نیوز | عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از برنامه تازه وزارت راه‌وشهرسازی برای جذاب‌سازی سکونت در شهرهای جدید کشور خبر داد.

حبیب الله طاهرخانی، با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون عمق توجه دولت به شهرهای جدید تنها در حد مسکن مهر و مسائل مربوط به آن بوده است، اعلام کرد: طی برنامه جدیدی که هم‌اکنون در وزارت راه‌وشهرسازی در دست بررسی است بنا داریم به شهرهای جدید از طریق توجه و گسترش معیارهای فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، ورزشی و... هویت تازه‌ای ببخشیم و فضای سخت سکونتی در این شهرها را از این طریق تسهیل کنیم.
 
آن‌طور که طاهرخانی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی عنوان کرده است در این مسیر دولت بنا دارد حتی برای هر یک از این شهرهای جدید یک نماد هویتی مشخص همچون برج آزادی در شهر تهران، طراحی و اجرا کند تا در کنار سایر پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی فضای این شهرها از حالت خوابگاهی به محیط جذاب سکونتی تبدیل شود.
 
این در حالی است که طی سال‌های اخیر، دولت تنها با تمرکز بر ساخت واحدهای مسکن مهر و به دلیل درگیری با مسائل مربوط به تامین امور زیربنایی و روبنایی برای این پروژه‌ها، عملا از توجه به اموری همچون هویت بخشی و ایجاد جاذبه‌های سکونتی در این شهرها برای ساکنان آن، غفلت کرده است.
 
طرح موضوع هویت بخشی برای شهرهای جدید یکی از برنامه‌هایی است که طی دو سال اخیر و از بدو استقرار دولت یازدهم از طرف مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی بارها مورد تاکید قرار گرفته است، اما عملا طی این دو سال اقدام عملیاتی خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
به اعتقاد کارشناسان، اجرای طرح‌های تعالی شهری از سوی استادان و کارشناسان مربوطه، به منظور ایجاد هویت بخشی و همچنین به وجود آوردن حس تعلق در ساکنان شهرهای جدید می‌تواند راه‌حل مناسبی برای حل مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی موجود در این شهرها باشد.
 
با این وجود، مسوولان شهرهای جدید طی دو سال اخیر به دلیل درگیری گسترده با مشکلات مسکن مهر هنوز طرح عملیاتی مشخصی برای تعالی زندگی شهری در 16 شهر جدید فعال، عملیاتی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد هم‌اکنون این موضوع به‌عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی در شهرهای جدید مورد توجه قرار گرفته است.
 
برنامه هویت بخشی در شهرهای جدید
در همین زمینه، عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، برخی جزئیات سند هویت‌بخشی به شهرهای جدید را تشریح کرد.
 
حبیب‌اله طاهرخانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به آخرین اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص ارتقای هویت‌بخشی در شهرهای جدید، اظهار کرد: ارتقای شرایط اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید یکی از اولویت‌های شرکت عمران است و باید توجه ویژه‌تری در این زمینه صورت گیرد؛ به همین منظور اقداماتی برای توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی همچنین فضاهای ورزشی برای شکل‌گیری هویت و انسجام هویتی در شهرهای جدید در دستور کار است.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد: ما معتقد نیستیم که صرفا مسوول ساخت‌و‌سازها هستیم و باید کالبد را تحویل دهیم بلکه نسبت به ایجاد فضاهای فیزیکی مناسب برای شهروندانی که در شهرهای جدید استقرار می‌یابند هم مسوولیم.

طاهرخانی به شروع مطالعات در این زمینه که از سال گذشته آغاز شده اشاره کرد و گفت: سال گذشته مطالعه‌ای در زمینه شرایط اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید شروع شد با این پیش‌فرض که ضمن تحویل مسکن مهر با مسائل مختلفی مواجه می‌شویم که اگر رویکرد فعال نداشته باشیم فضای سختی برای ساکنان شهرهای جدید ایجاد می‌شود. وی افزود: در این چارچوب خروجی، سندی هم تهیه شده که بعد از تصویب در مجمع شهرهای جدید به این شهرها ابلاغ خواهد شد.
 
حمایت از نهادهای مدنی در شهرهای جدید
معین ویژه شهر جدید پردیس درباره اقداماتی که به زودی در زمینه هویت‌بخشی به شهرهای جدید کلید می‌خورد، اظهار کرد: ابتدا لازم است حمایت از نهادهای مدنی را در شهرهای جدید به منظور گسترش آنها در اولویت کار قرار دهیم؛ این نهادها باید در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیست شهری فعالیت‌هایی داشته باشند؛ حتی لازم است نهادهایی در حوزه‌های ورزشی شکل بگیرند و ما نقش تسهیلگری برای این نهادها داشته باشیم. در مجموع باید با افزایش همکاری‌ها سایر نهادها را توانمند کنیم تا آنها همکار مجموعه مدیریت شهرهای جدید باشند.
 
طاهرخانی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در شهرهای جدید و در اختیار قراردادن فضا و شرایط لازم برای تحقق یافتن این امر تاکید کرد و گفت: منابع مالی این امکانات با اعتبارات داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه فعلا عمق توجه به شهرهای جدید در مسکن مهر خلاصه شده، گفت: اگر بتوان سایت‌ها را در توجه به موضوعاتی از جمله محیط زیست و مسائل فرهنگی شهرهای جدید هدایت کرد امکان همگرایی بین شهروندان بیشتر می‌شود.

در حوزه توانمندسازی شهروندان هم در تلاشیم از برنامه‌های تسهیلگری با سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم تا علاوه بر آموزش روابط همسایگی، توجه به بهداشت و تغذیه در سایر زمینه‌ها هم میان شهروندان شهرهای جدید ارتقا یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.