| کد خبر: 5766 |

جشن بزرگ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا برگزار می شود

تین نیوز | نماینده مردم شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی از برگزاری جشن بزرگ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
 
صفر نعیمی‌رز درخصوص آخرین وضعیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا خاطرنشان کرد: یک استاد دانشگاه به عنوان مدیر منطقه ویژه اقتصادی آستارا معرفی شده است که سابقه مدیریت کوتاه مدت در یکی از ادارات مهم شهرستان را دارد.
 
وی در خصوص جزئیات این منطقه توضیح داد: برای نخستین بار در سطح کشور، دو مکان مجزا در محوطه 55 هکتاری بندر چند منظوره و اراضی 70 هکتاری روبروی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مناطق «الف» و «ب» ویژه اقتصادی آستارا تعریف شده است که پس از سال ها انتظار و در آینده‌ای نزدیک منطقه «الف» به بهره برداری خواهد رسید.
 
نماینده آستارا در مجلس اضافه کرد: در همین راستا و با توجه به رایزنی‌ها و نامه نگاری‌های صورت پذیرفته «بنادر و کشتیرانی» به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی آستارا معرفی شد که تشریفات این واگذاری در آستانه تحقق است.
 
وی در بخش دیگر سخنان خود ظرفیت‌های منطقه را در زمینه فعالیت‌های اقتصادی قابل توجه دانست و تصریح کرد: با توجه به این‌که این شهرستان دارای دو گمرک فعال در مرزهای زمینی و دریایی است و با تکمیل راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا، جمهوری اسلامی ایران به خط آهن سراسری واقع شده در کریدور شمال جنوب متصل می‌شود، طرح تبدیل آستارا به «منطقه آزاد اقتصادی و تجاری» پیشنهاد شده است.
 
نعیمی‌رز تأکید کرد: نامه درخواست تبدیل منطقه آزاد آستارا به رئیس جمهور تقدیم شده است و پیرو این درخواست نامه‌ای جهت بررسی موضوع از سوی محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور تنظیم و به اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ارسال شده است.
 
وی در پایان گفت: امیدواریم با دعوت از مسئولان بلندپایه کشوری و معرفی زیرساخت‌ها و تأسیسات ایجاد شده، آرزوی به حق مردم شهرستان را عملی کنیم.
 
به گزارش ایسنا، دولت در تابستان ۱۳۸۸ لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا در استان گیلان را با هدف پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‏‌ای، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در برخی مناطق کشور، پس از تصویب در هیأت دولت، جهت انجام تشریفات قانونی تقدیم مجلس می‏‌کند و بالاخره نمایندگان در اواخر پاییز ۱۳۸۹ با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی موافقت می‌کنند.
 
پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی، در بهمن ماه ۱۳۸۹ رئیس جمهور وقت قانونی را ابلاغ می‏‌کند که براساس آن دولت می‏‌تواند در کنار سایر مناطق از کشور، در «بندر مرزی آستارا» منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.
 
شهرستان مرزی و بندری آستارا با بیش از ۸۶ هزار نفر جمعیت و دارا بودن مرزهای فعال زمینی و دریایی یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور محسوب می‌شود و از دیرباز به دلیل مراودات اقتصادی و فرهنگی با کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان «دروازه طلایی اروپا» شناخته می‌شود.
 
پتانسیل‌های موجود در فعالیت‌های اقتصادی آستارا سبب شده است تا گمرک این شهرستان رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی، عنوان سوم صادرات و واردات توسط حمل و نقل جاده‌ای و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را به خود اختصاص دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.