بازدید سایت : ۵۳۴۵۲
| کد خبر ۲۹۸۸۶۰
کپی شد

کریدور توتیت؛ فرصت تازه ایران برای تقویت تجارت منطقه ای

​دبیر حمل و نقل سازمان همکاری اکو با اشاره به کریدور تازه تاسیس توتیت که از چین آغاز و به اروپا متصل می‌شود، گفت: چنانچه بتوانیم چالش‌های موجود در مسیر این کریدور را رفع نماییم، تجاری‌ سازی آن می‌تواند نقش مؤثری در تقویت تجارت منطقه‌ ای ایفا کند.

کریدور توتیت؛ فرصت تازه ایران برای تقویت تجارت منطقه ای
تین نیوز |

​دبیر حمل و نقل سازمان همکاری اکو با اشاره به کریدور تازه تاسیس توتیت که از چین آغاز و به اروپا متصل می شود، گفت: چنانچه بتوانیم چالش های موجود در مسیر این کریدور را رفع نماییم، تجاری سازی آن می تواند نقش مؤثری در تقویت تجارت منطقه ای ایفا کند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، علیرضا محمودی دبیر حمل و نقل اکو در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات نشست های کارشناسی برگزار شده پیش از اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو و وقفه ای که پیش از این در برگزاری جلسات پیش آمده بود، گفت: سیزدهمین نشست وزرای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران برگزار شد. این اجلاس، بر اساس مقرراتی که در سازمان اکو پیش بینی شده، می بایست به صورت سالیانه برگزار شود. با این حال، پس از گذشت دو سال، اکنون شاهد برگزاری سیزدهمین دوره آن هستیم. این مسئله دربرگیرنده دو نکته است: نخست، آن که مطابق روال، باید نشست ها به شکل سالیانه برگزار می شد که متأسفانه این روند محقق نشد؛ و دوم، آن که با نگاهی مثبت، نشان دهنده اراده ای مشترک در درون سازمان اکو و دولت جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آن، بنا داریم روابط میان کشورهای عضو اکو بیش از پیش توسعه یابد.

وی افزود: از این منظر، اجلاس وزرای حمل ونقل اکو را به فال نیک می گیریم. چنان که مستحضرید، نشست های کارشناسی مقدم بر نشست های رسمی وزرا از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ چراکه نتایج و ثمرات آن ها در اجلاس نهایی متبلور می شود. پیش از برگزاری نشست کنونی، از طریق دبیرخانه سازمان اکو، به طور مستمر با کشورهای عضو در ارتباط بوده ایم و مباحث و مستندات لازم را تبادل کرده ایم. نتیجه این تعاملات، تدوین و تصویب بیانیه تهران در نشست دیروز مقامات ارشد بود.

تجاری سازی کریدورها و دیجیتالی سازی فرآیندهای حمل و نقل؛ دو محور اصلی اجلاس اکو در تهران

محمودی گفت: در نشست سیزدهم، موضوعات کلیدی حوزه حمل ونقل از جمله تسهیل تردد، تجاری سازی کریدورها، و دیجیتالی سازی فرآیندهای حمل ونقلی مطرح شد. امیدواریم این اجلاس، فرصتی فراهم آورد تا جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای اکو بتوانند گام های مؤثری در راستای تسهیل تجارت بردارند.

تشدید فعالیت های سازمان اکو با برگزاری 4 نشست در هفته های اخیر

وی افزود: همان گونه که در ماه های اخیر شاهد بوده ایم، فعالیت های سازمان اکو رشد چشمگیری داشته است. به عنوان نمونه، چندی پیش در تهران، اجلاس رؤسای گمرکات اکو برگزار شد؛ پیش از آن، اجلاس رؤسای راه آهن اکو در ترکیه برگزار گردید؛ همچنین وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو گردهم آمدند. در هفته آینده نیز همدان میزبان رویدادی در حوزه گردشگری سلامت خواهد بود. علاوه بر این، در جزیره کیش، موضوع گردشگری به بحث گذاشته شده بود. امید است سازمان اکو که از ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی برخوردار است، بتواند نقش خود را در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای ایفا کند.

امکان بهره برداری تجاری ایران از کریدور توتیت

دبیر حمل و نقل اکو  گفت: تأثیرگذاری فعالیت های اکو، منحصر به ده کشور عضو نیست، بلکه بر سایر کشورهای منطقه نیز اثرگذار خواهد بود. به عنوان نمونه، هفته گذشته اجلاسی در تاجیکستان برگزار شد پیرامون کریدور تازه تأسیس توتیت، که از چین آغاز می شود، از طریق تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران عبور می کند و نهایتاً به ترکیه و اروپا می رسد. چنانچه بتوانیم چالش های موجود در مسیر این کریدور را رفع نماییم، تجاری سازی آن می تواند نقش مؤثری در تقویت تجارت منطقه ای ایفا کند.

تنها 8 درصد اقتصاد کشورهای عضو مربوط به سازمان اکو است؛ در آغاز راه هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی ترانزیت میان کشورهای عضو اکو گفت: وقتی تنها هشت درصد از اقتصاد این کشورها مربوط به تعاملات حوزه اکو می شود، این نشانگر آن است که هنوز اقدامات لازم برای بهره برداری مطلوب از ظرفیت ها صورت نگرفته است. آنچه اکنون در حال شکل گیری است، در حقیقت آغاز راهی نوین برای شکوفایی اقتصادی منطقه از مسیر تعاملات سازمان اکو است.

فرصت ممتاز عضویت اقتصادهای در حال توسعه در سازمان اکو

محمودی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه های مشترک توسعه کریدورهای حمل ونقل با محوریت ایران،گفت: دولت چهاردهم و وزرای کابینه، بارها در مصاحبه های رسمی تأکید کرده اند که مباحث مرتبط با کریدورها و حمل ونقل در سطوح زمینی، دریایی و هوایی، از اولویت های اساسی دولت به شمار می روند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دبیرخانه دائمی سازمان اکو در تهران مستقر است، این موقعیت می تواند بستری مناسب برای ایفای نقش راهبردی کشورمان در هماهنگی و هم افزایی میان اعضا فراهم آورد؛ همانند نخ تسبیحی که اجزای مختلف را به هم پیوند می دهد.

وی در پایان گفت: ما افتخار می کنیم که عضو سازمان های بین المللی متعددی نظیر شانگهای، بریکس و دیگر نهادهای منطقه ای و جهانی هستیم، اما در این میان، لازم است نقش و جایگاه سازمان اکو را که تنها سازمان بین المللی دارای دبیرخانه در کشورمان است، بیش از پیش جدی بگیریم. کشورهای عضو اکو همچون قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان و دیگر کشورها، همگی دارای اقتصادهایی در حال توسعه اند. با درک موقعیت راهبردی و ژئوپولیتیکی ایران، چنانچه فرصت های پیش رو را مغتنم بشماریم، می توانیم بهره برداری بهینه ای از ظرفیت داخلی کشور و موقعیت ممتاز دبیرخانه اکو در تهران داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.