بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

اثر قیمت بنزین بر قیمت سایر کالاها در چند پرده

افزایش قیمت بنزین تا چند درصد بر افزایش قیمت سایر کالاها اثرگذار است.

اثر قیمت بنزین بر قیمت سایر کالاها در چند پرده
تین نیوز

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس گفت: این موضوع باید روشن شود که افزایش قیمت بنزین تا چند درصد بر افزایش قیمت سایر کالاها اثرگذار است. در فرآیند تولید هر محصولی پارامترهای بسیاری دخیل هستند و این ضعف درحال حاضر وجود دارد که علت افزایش قیمت ها مشخص نمی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، یکی از معضلات جدی در بخش سوخت در ایران، پایین بودن قیمت بنزین و سایر فرآورده های نفتی است. همین مسئله در کشور ما مخالفان و موافقان خود را دارد. بسیاری افراد بر این باورند که پایین بودن قیمت سوخت، مزیت های فراوانی از جمله ارزان بودن خدمات حمل و نقل دارد، اما از طرفی دیگر قیمت پایین بنزین و گازوئیل، منجر به افزایش آمار قاچاق این فرآورده های نفتی شده است. حال سوالی که مطرح می شود این است که اولویت دولت برای مدیریت چنین وضعی چیست؟ افزایش قیمت بنزین یا تمرکز بر کاهش مصرف سوخت؟

در همین راستا عبدالعلی رحیمی مظفری دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص آمار قاچاق بنزین و عوامل ناترازی بنزین گفت: متاسفانه من به عنوان عضوی از کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی باید اعلام کنم که آمار دقیقی از میزان قاچاق بنزین نداریم و مشخص نیست که آیا قاچاق بنزین عامل مشکلات موجود در حوزه انرژی است یا اینکه ما نتوانستیم با خودروی مناسب و شکل صحیح استفاده از آنها در مصرف بنزین، این مسائل را مدیریت کنیم. زمانی که کوچکترین بحثی در خصوص قیمت سوخت به میان می آید، فورا جوسازی های رسانه ای ایجاد می شود. در صورتی که مصرف سوخت خودروهای ما به شدت بالا بوده و علاه بر این هزینه سوخت برای هر خانوار نسبت به هزینه های دیگر، جزئی است.

وی در مورد پشت پرده اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها عنوان کرد: این موضوع باید روشن شود که افزایش قیمت بنزین تا چند درصد بر افزایش قیمت سایر کالاها اثرگذار است. در فرآیند تولید هر محصولی پارامترهای بسیاری دخیل هستند و این ضعف درحال حاضر وجود دارد که علت افزایش قیمت ها مشخص نمی شود. بنابراین عدم کنترل بازار و عدم قیمت گذاری مناسب باعث سوء استفاده در هر نوع افزایش قیمتی می شود.

همچنین در ادامه به سراغ محمد صادق مهرجو، کارشناس انرژی رفتیم و نظر وی را در رابطه با عوامل موثر بر افزایش قاچاق بنزین و راهکارهای لازم برای رفع این چالش جویا شدیم.

مهرجو در این خصوص توضیح داد: واقعیت این است که قیمت تمام شده بنزین یعنی آن رقمی که در حساب دفتری بین پالایش پخش و پالایشگاه ها منظور شده، هر لیتر بنزینی که تولید می شود، تقریبا ۶۰ سنت ارزش دفتری دارد. این رقم را اگر با دلار مبادله ای هم حساب کنیم، در واقع هر لیتر بنزین حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق بعد از ایران ارزان ترین بنزین را دارد اما در کشورهایی مانند پاکستان و ترکیه، نرخ بنزین آزاد است. در ایران قیمت پایین سوخت قطعا سبب افزایش انگیزه ها برای قاچاق گازوئیل و بنزین می شود. واضح و روشن است که یارانه های بالایی که برای بنزین و گازوئیل تخصیص داده می شود، منجر به افزایش آمار قاچاق شده است. بنابراین افزایش قیمت سوخت باعث می شود تا انگیزه افرادی که در بازار سیاه به صورت خرد و کلان اقدام به قاچاق بنزین می کنند، کاهش پیدا کرده و دیگر قاچاق سوخت برای این افراد صرفه اقتصادی ندارد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: استدلال برخی نمایندگان مجلس در خصوص افزایش قیمت سوخت این است که اگر قیمت بنزین به طور ناگهانی به ۲۵ هزار تومان ( حدود ۷۰ سنت)، رفتار مصرف کننده به سمت استفاده از خودروهای کم مصرف تغییر کرده و قاچاق بنزین هم به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. موضوع این است که اثرات کدام مسئله زودتر مشخص شده و بر زندگی مردم تاثیر می گذارد. برخی از کسب و کارها وابسته به قیمت بنزین هستند. خدمات در کشور ما ارزان بوده که علت آن هم پایین بودن قیمت حامل های انرژی است. قیمت فرآورده های نفتی در ایران به قدری پایین بوده که می توانیم بگوییم تقریبا رایگان است.

کسب و کارهایی مانند اسنپ، تپسی و پیک های موتوری که تردد بالایی در سطح شهر دارند به شدت به افزایش قیمت بنزین وابسته هستند. بنابراین افزایش قیمت بنزین بر افزایش نرخ کرایه ها به طور مستقیم تاثیرگذار است. حتی اتوبوس ها که عمدتا از گازوئیل استفاده می کنند نیز مجبور به افزایش نرخ کرایه ها می شوند. در نتیجه قشر آسیب پذیر ما که شامل دهک های اول تا سوم هستند که بیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده می کنند، آسیب جدی می بینند.

این کارشناس انرژی در رابطه با نوع قیمت گذاری بنزین در ایران و تفاوت آن با سایر کشورهای جهان گفت: در بازار کشور ما انحصارگری وجود دارد به این معنا که خودرو به شکل تعرفه اضافه ( ۷۰ درصد) وارد کشور می شود. اساسا حق انتخابی برای متقاضیان خودرو وجود ندارد. در دنیا خودرو به قیمت تمام شده و به اضافه یک سود حاشیه ای قابل قبول و در یک بازار رقابتی و آزاد در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. مصرف کننده حق انتخاب بسیار وسیعی دارد. شرایط خرید خودرو هم بسیار مناسب است، به عنوان مثال یک خودرو بدون پیش پرداخت با ماهی ۵۰۰ دلار در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. قیمت حامل های انرژی بر اساس قیمت های جهانی تعیین می شود. این موضوع در ایران دقیقا به شکل برعکس اجرا می شود. متاسفانه در کشور ما قیمت خودروهای کم مصرف و هیبریدی عمدتا گران تر از قیمت های جهانی آنها محاسبه می شود در حالی که تسهیلات ویژه ای هم در اختیار متقاضیان خودرو قرار نمی گیرد. از طرف دیگر قیمت بنزین و سایر فرآوردها تقریبا برای مردم رایگان است. یک لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومانی از نیم لیتر آب که ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان قیمت دارد هم کمتر است.

محمد صادق مهرجو در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر راهکار صحیح مدیریت مصرف بنزین بیان کرد: نظر من بر این است که برای کاهش و کنترل مصرف سوخت بهتر است که در ابتدا به سراغ روش های قیمتی نرویم، زیرا اثرات تورمی آن خیلی سریع تر از اثرات اصلاح گرانه مصرف بنزین در زندگی مردم مشخص می شود. به این معنا که افزایش ناگهانی قیمت بنزین سبب ایجاد شوک های تورمی در کشور می شود. ایجاد تنوع سوختی، واردات خودروهای برقی و توسعه زیرساخت های استفاده از سی ان جی می تواند به کنترل سقف تولید بنزین کمک کند. پس از به ثبات رسیدن در این حوزه و با برداشتن تعرفه های موجود برای خودروهای برقی، مصرف کننده هم تمایل بیشتری به استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی خواهند داشت. به عنوان مثال خودروی هیبریدی تویوتا پریوس در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر بنزین مصرف می کند.

وی در مورد تفاوت هزینه یارانه تخصیص داده شده به بخش بنزین و بودجه لازم برای واردات خودروهای برقی عنوان کرد: مشکل قیمت فرآورده های نفتی یک مسئله چند وجهی است که به بخش های مختلفی مربوط است. ما باید از شوک های تورمی جلوگیری کنیم، زیرا آمار قشر ضعیف در جامعه ما بالا است. درحال حاضر هسته سخت تورم در ایران به ۴۵ درصد رسیده است. کنترل مصرف سوخت، خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل ونقل و جایگزینی انها با خودروهای برقی و کم مصرف باید با جدیت دنبال شوند. چرا هزینه ای که صرف یارانه بنزین می شود برای واردات خودروهای برقی به کار گرفته نشده است؟

مهرجو در پایان به مبلغ هنگفت هزینه واردات فرآورده های نفتی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در بازار ملتهب و پرتلاطم کشور ما، همه منتظر بهانه ای برای افزایش قیمت بوده و تمامی پارامترهای قیمتی با هم در ارتباط هستند. با افزایش قیمت دلار، نرخ تمامی اجناس بالا می رود اما با کاهش قیمت دلار تغییری در قیمت ها رخ نمی دهد. سرکوب قیمتی در برخی بخش ها سبب ایجاد تورم نهفته در کشور می شود. پیش بینی شده است که در امسال ۴ میلیارد دلار از منایع دیگر باید به واردات بنزین و گازوئیل اختصاص داده شود. در سال ۱۴۰۲ مبلغی حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات بنزین و گازوئیل هزینه شد. با نیمی از همین مبلغ، امکان واردات خودروهای برقی به راحتی می توانست فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدی

    حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و ناترازی سوخت و انرژی سوخت و پایین بودن حقوقها
    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
    کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد
    کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند.
    - اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
    - آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟
    بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
    درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
    اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است
    مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
    علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
    حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
    همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
    علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند