| کد خبر: 264724 |

پیام مهم بودجه 1403 برای مردم

رقم بودجه در سال گذشته سه برابر رقم بودجه 1403 بوده است.

تین نیوز

هر روز که می گذرد با تصمیمات عجیب و ناهمخوانی از سوی دولت مواجه می شویم، آخرین آن بودجه سال۱۴۰۳ است. در سال گذشته سه برابر این رقم بر بودجه افزوده شده بود و برای هر ناظری عجیب است که چه اتفاقی افتاده که رشد بودجه به یکباره تا این اندازه کم شده است؟

به گزارش تین نیوز، هم میهن نوشت: امسال حداقل تورم دو برابر این رقم خواهد بود، به عبارت دیگر، چرا سال گذشته رشد بودجه بیش از تورم بود و امسال حدود نصف تورم انتظاری خواهد بود؟ البته، ما با این روند مخالف نیستیم، ولی سوال این است که چرا بودجه ریزی در این دولت از منطق مشخصی پیروی نمی کند؟ اگر سال گذشته افزایش بودجه را در حدود ۳۰ تا ۳۵درصد در نظر می گرفتند، امسال هم می توانستند در همان اندازه ها افزایش دهند.

نکته دوم، منطق این کاهش است. آیا درآمد های نفتی کم شده است؟ ظاهراً مدعی بهبود وضع خارجی و فروش فراوان نفت و دریافت پول آن هستند، پس چه عاملی موجب این کاهش شده است؟

این عدم شفافیت ها، بی اعتمادی به سیاست بودجه ریزی را افزایش می دهد و همه گمان می کنند که مسائلی در پشت پرده سیاست است که کسی از آن اطلاع ندارد و همین موجب احتیاط فعالان اقتصادی و کند شدن روند اقتصادی خواهد شد.

اگر هدف از کاهش بودجه، بستن کمربندهاست که اقدام مثبتی خواهد بود، چرا سال گذشته این کار را انجام ندادید تا با تورم کنونی مواجه نشویم؟ به علاوه، باید منتظر بود و جزئیات بودجه را دید که این بستن کمربند ها تا چه حد جدی و عملی است.

روح کلی حاکم بر بودجه گرفتن پول بیشتر از مردم، شامل مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و از سفر های خارجی و... در مقابل پرداخت کمتر به همان مردم است که نمونه آن افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان و ۲۰ درصدی پرداختی به بازنشستگان است.

مشکل اینجاست که نه درآمد های این بودجه وصول خواهند شد و نه هزینه های آن به همین مقدار می ماند. درآمد ها وصول نمی شود؛ چون بهبود مالیات باید با بهبود اقتصادی همراه باشد و با توجه به ناپایداری سیاست خارجی بعید است که مجموعه درآمد های بودجه مشمول ریسک بالا نشوند. ولی افزایش ۱۸ درصدی حقوق ها یعنی عقبگرد حداقل ۱۵درصدی سطح زندگی کارمندان نسبت به سال ۱۴۰۲، زیرا بعید است تورم ۱۴۰۲ از ۳۵درصد کمتر شود و با توجه به اینکه این وضعیت افزایش دستمزد ها به میزان کمتر از تورم، در سال ۱۴۰۲ نیز رخ داد، پس احتمالاً کاهش سطح زندگی مردم در سال آینده، نسبت به سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خواهد رسید. این وضع قطعاً غیرقابل تحمل خواهد شد.

پیام این بودجه روشن است؛ تحریم ادامه دارد و سخت تر هم خواهد شد. بهبودی اقتصادی یا وجود ندارد یا نتایج آن نصیب مردم نخواهد شد. پرداخت های مردم بیش از پیش می شود. از پاسخگویی و شفافیت نیز فعلاً خبری نیست. همین ها برای آنکه ادعا کنیم تحقق و عملی شدن بودجه پیشنهادی غیرممکن است، کافی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    من بعنوان یک کارمند عرض میکنم این تصمیم یعنی بازگشت عقلانیت در حوزه حکمرانی
    چراکه طبیعیست وقتی دولتی بودجه را با کسری میبندد،اول اخر تورم حاصل از خلق نقدینگی اش متوجه من کارمند خواهد بود.
    اما وقتی بودجه بدون کسری بسته شود، مخارج و بریز بپاش دولتی ها قطعا معدود شده و ترمز خلق نقدینگی و در پی آن تورم کشیده خواهد شد. درسته اوضاع عددی برای من سختتر خواهد شد اما چون تورم کم میشود، مشکلات من کمتر خواهند شد.
    با تشکر

  • امیر هستم 0 0

    سلام
    بودجه بودجه بودجه
    حقوق بدبختهای بازنشسته دست خوش عده ای ازخدا بی خبر شده
    ۴ساله قرار همگام سازی کنند امسال سال دیگر سال دیگر پارسال پارسال امسال ....عمرم تمام شد این افزایش ندیدم خدا لعنت کنه باعث بدبختی ما ملت فقیر وبدبخت