| کد خبر: 251082 |

تصویر کلی بودجه ۱۴۰۲؛

رشد ۳۰ درصدی بودجه ۱۴۰۲ ؛ هزینه های دولت ۴۶ درصد زیاد شد

در نهایت ابراهیم رییسی در جلسه علنی امروز مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم قالیباف کرد. بودجه از دو بخش اصلی درآمدها و هزینه های دولت تشکیل شده است. منابع دولت از سه بخش درآمدها (عمده آن از محل دریافت مالیات ها تامین می شود)، واگذاری دارایی های سرمایه ای (عمدتا فروش نفت و فرآورده های نفتی) و واگذاری دارایی های مالی (فروش اوراق قرضه) تشکیل می شود.

تین نیوز

در نهایت ابراهیم رییسی در جلسه علنی امروز مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم قالیباف کرد. بودجه از دو بخش اصلی درآمدها و هزینه های دولت تشکیل شده است. منابع دولت از سه بخش درآمدها (عمده آن از محل دریافت مالیات ها تامین می شود)، واگذاری دارایی های سرمایه ای (عمدتا فروش نفت و فرآورده های نفتی) و واگذاری دارایی های مالی (فروش اوراق قرضه) تشکیل می شود.

حال باید بررسی کنیم که هر کدام از این بخش ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسب به قانون بودجه سال جاری چه تغییراتی داشته است. در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمدهای عمومی نسبت به سال جاری ۴۰ درصد افزایش داشته و از ۶۹۷ هزار میلیارد تومان به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بخش عمده درآمدها مربوط به مالیات است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این درآمدها ۸۲۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری یعنی ۵۶۱ هزار میلیارد تومان، افزایش ۴۷ درصدی را نشان می دهد.

منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای (عمدتا فروش نفت و فرآوره های نفتی) هم نسبت به بودجه ۱۴۰۱، ۳۸ درصد افزایش یافته و از  ۵۱۹ هزار میلیارد تومان به ۷۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. واگذاری دارایی های مالی از ۱۷۶ هزار میلیارد تومان با افزایش ۶۷ درصدی به ۲۹۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. بنابراین کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به یک هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما هزینه های دولت در بودجه ۱۴۰۲ به چه صورت پیش بینی شده است؟

بخش مصارف شامل هزینه ها (هزینه های عمومی دولت که بخش عمده آن را حقوق کارمندان دولت تشکیل می دهد)، تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) و تملک دارایی های مالی (بازپرداخت اوراق) است. هزینه های عمومی دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ از  ۹۹۹ هزار میلیارد تومان با افزایش ۴۶ درصدی به ۱۴۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ۳۲۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در مقایسه با سال گذشته یعنی ۲۶۰ هزار میلیارد تومان، حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

تملک دارایی های مالی نیز از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ به ۲۰۱ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رسیده که افزایش ۴۹ درصدی را نشان می دهد. همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع تبصره ۱۴ هم برابر ۶۶۰ هزار میلیارد تومان است.

پیش تر نیز خاندوزی، وزیر اقتصاد تاکید کرده بود که بخشی از افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ مربوط به درنظر گرفتن بخشی از تبصره ۱۴ است که تا پیش از این بطور کلی در بودجه محاسبه نمی شد. بنابراین برای مقایسه درست تر لایحه بودجه سال آینده با قانون بودجه ۱۴۰۱ باید جمع منابع عمومی دولت با تبصره ۱۴ را مدنظر قرار دهیم. بر این اساس مجموع منابع عمومی دولت با تبصره ۱۴ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برابر ۲ هزار ۶۴۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری افزایش ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

مجموع این عدد در بودجه سال جاری برابر ۲ هزار و ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان بسته شده که این عدد شامل بودجه شرکت های دولتی هم هست و نسبت به سال جاری یعنی ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان، معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سایت خبری اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.