| کد خبر: 239716 |

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین

◄ اخبار تنش‌زا بین ایران و چین معمولا از کانال اتاق تهران مطرح می‌شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: واردات تراشه از چین هم درحال انجام است اما به هیچ وجه به اندازه کافی نیست، مثل همه دنیا.

تین نیوز

مجیدرضا حریری در مورد کاهش واردات تراشه از چین اظهار کرد: بعد از شیوع کووید 19، تقاضای مضاعفی برای خرید تراشه در دنیا ایجاد شد. عموم تراشه‌ها در چین تولید می‌شود و تمام کمپانی‌های بزرگ دنیا در یک و نیم سال اخیر برای خرید تراشه دچار مشکل شدند. بنابراین همه کمپانی‌ها از جمله کمپانی‌های ایرانی مشکل داشتند. این موضع بدان معنا نیست که اصلا تراشه پیدا نمی‌شود بلکه میزان عرضه در دنیا از میزان تقاضا فعالا کمتر است. در نتیجه قیمت‌ها کم و زیاد می‌شود.

وی افزود: همچنین ممکن است برخی از کمپانی‌های کوچک‌تر به راحتی به تراشه دسترسی نداشته باشند چراکه مصرف کمپانی‌هایی مانند سونی و سامسونگ یا خودروسازی‌های بزرگ بسیار بیشتر از یک کمپانی ایرانی است. در نتیجه در بازار تقاضا، کمپانی‌های کوچک‌تر بسیار کمتر از کمپانی‌های بزرگ‌تر می‌توانند دسترسی پیدا کنند. این یک موضوع بین ایران و چین نیست، بلکه موضوع محصولی در دنیا است عرضه آن از تقاضای آن کمتر شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بیان کرد: تجارت کشورها بین دولت‌ها انجام نمی‌شود بلکه توسط شرکت‌ها صورت می‌گیرد. واردات تراشه از چین هم درحال انجام است اما به هیچ وجه به اندازه کافی نیست، مثل همه دنیا. بازار تراشه در جهان بعد از سال 2020 دچار نوساناتی شده است. بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا به دلیل عدم تامین تراشه به مقدار مورد نیاز تیراژ خود را کاهش دادند. این مشکل برای تولیدکنندگان مانیتور و گوشی‌های موبایل هم وجود داشته است. علت هم افزایش تقاضایی که در مقابل عرضه‌کنندگان افزون نشدند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارنظر رییس انجمن دوستی ایران و چین مبنی بر تمایل یک انجمن چینی برای سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در خطوط ریلی ایران که با کارشکنی مواجه شده، گفت: متوسط جذب سرمایه‌گذاری کشور در طی سه سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار در سال بوده است. این قابل باور نیست که کسی بخواهد 50 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. اشاره شده که قرار بوده این سرمایه‌گذاری تنها در حوزه راه‌آهن باشد، در حالیکه ما ظرفیت جذب 50 میلیارد دلار در خطوط ریلی خود در شرایط فعلی را نداریم. فارغ از اینکه چه کسی این موضوع را مطرح کرده، مهم این است که این اخبار تنش‌زا بین ایران و چین عموما از یک کانال یعنی کانال اتاق بازرگانی تهران و کانال‌های وابسته به آن منتشر می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.