| کد خبر: 201081 |

مالیات‌ستانی از سلبریتی‌ها را تعیین تکلیف کنید

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای تاکید کرده در حال حاضر سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

تین نیوز

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای تاکید کرده در حال حاضر سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، امید علی پارسا در بخشنامه به ادارات امور مالیاتی تاکید کرده است، سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات معاف هستند.

در این بخشنامه آمده است از آنجاییکه به موجب ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، لیکن سود دریافتی سپرده‌های اشخاص از بانکها و موسسات اعتباری از مصادیق ارائه خدمات تلقی نمی‌گردد، فلذا مشمول مالیات و عوارض یاد شده نمی‌گردد.

نکته جالب توجه اینکه در روزهای اخیر  بحث مالیات از فعالیتهای فرهنگی و هنری چالش ساز شده است. یکی از مهمترین این بحث مالیات ستانی از هنرمندان با درامدهای نجومی، ناشران کتابهای کنکوری و حراجهای هنری است.

مالیات ستانی از سلبریتی ها وزن وصول مالیات از پولهای بادآورده را نگیرد

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که بایستی مالیات ستانی از سپرده‌های بانکی و فعالیتهای هنری در ظرفهای جداگانه با وزنهای مربوط به خود بررسی شوند. به عنوان مثال دولت برای قطع وابستگی به نفت بایستی تمرکز بیشتری روی پایه‌هایی مثل مالیات ستانی از سپرد‌ه‌‌ها داشته باشد. اما در حال حاضر مالیات ستانی از فعالیتهای فرهنگی که قطعا درامد کمتری برای دولت دارد در کانون توجه قرار گرفته است.

سازمان امور مالیاتی در پیش نویس اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم خواستار حذف معافیت مالیاتی این دست فعالیتها شده است. هنوز از جزییات نهایی این لایحه اطلاعی در دست نیست اما طبق گفته وزیر اقتصاد بحثهای کارشناسی روی این موضوع در معاونت اقتصادی در حال پیگیری است.

لایحه بودجه ظرفیت حذف معافیت را ندارند

از سوی دیگر در روزهای اخیر خبری از حذف معافیت مالیاتی سلبریتیها در لایحه بودجه منتشر شد که واکنشهای زیادی را در پی داشت. بررسیها نشان می‌دهد با توجه به  اینکه معافیت فعالیتهای فرهنگی در قانون فعلی مالیاتهای مستقیم وجود دارد امکان تغییر آن در لایحه بودجه وجود ندارد و بایستی قانون مربوطه در لایحه جدید دولت تغییر کند. بر این اساس عملا اتفاقات و جنجالهای  روزهای اخیر به نوعی جنبه هیجانی داشته و به نظر می‌رسد نمایندگان نیز از طریق قانون بودجه امکان تغییر قانون پایه را نداشته باشند.

پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات درباره حذف معافیت فعالیتهای فرهنگی کارشناسی نیست

بر این اساس بهترین راه اصلاح قانون پایه از طریق ارسال لایحه جدید به مجلس است. نکته جالب توجه اینکه در پیش نویس لایحه سازمان مالیاتی این فعالیتهای فرهنگی از یک دیگر تفکیک نشده‌اند. به عبارت صریح تر بایستی فعالیتهای فرهنگی که به حمایت  نیاز دارند همچنان معاف از مالیات باشند اما فعالیتهای با درامد نجومی مثل دستمزدهای سلبریتیها، متابهای کنکوری و حراجیها بایستی طبق درآمدی که دارند مالیات بپردازند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.