| کد خبر: 197864 |

تکانه جدید در بازار نفت

ریسک و نااطمینانی بازار نفت

بازار نفت مدت‌هاست با انواع ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و... مواجه است. درگیری‌های نظامی در خاورمیانه و حمله به نفتکش‌ها در چند ماه اخیر نیز به ریسک و نااطمینانی این بازار افزوده است.

تین نیوز

بازار نفت مدت‌هاست با انواع ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و... مواجه است. درگیری‌های نظامی در خاورمیانه و حمله به نفتکش‌ها در چند ماه اخیر نیز به ریسک و نااطمینانی این بازار افزوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، با وجود اینکه هر کدام از این ریسک‌ها افزایش قیمت به دنبال دارند اما حوادث اخیر نفتی در منطقه خاورمیانه ثابت کرده که قیمت نفت نسبت به حوادث اینچنینی تقریبا واکسینه شده یا تغییرات قیمتی بسیار کم و کوتاه‌مدتی رخ می‌دهد. درستی این گزاره در تغییر قیمت نفت پس از حمله به آرامکو قابل مشاهده بود. با وجود کاهش ناگهانی 5 درصد از عرضه جهانی نفت، قیمت‌ها تنها 10 درصد افزایش یافت که پس از 10 روز نیز به قبل از حمله بازگشت. بامداد روز گذشته نیز در پی حمله موشکی به نفتکش ایرانی SABITI در نزدیکی جده که با توجه به آمارهای غیررسمی، یک میلیون بشکه نفت با خود حمل می‌کند، قیمت نفت 2 درصد رشد داشت. شرکت ملی نفتکش اعلام کرد که این نفتکش در حال حرکت به سمت ایران است. پیش‌تر در این محل دو نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های هپینس و HELM دچار نقص فنی شده بودند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند، قیمت نفت تا پایان سال جاری تغییر زیادی نخواهد داشت و در محدوده فعلی نوسان‌های جزیی می‌کند. روز گذشته و در کنفرانس نفت و پول که در لندن برگزار شد، دورنمای قیمت نفت در محدوده 50 تا 60 دلار پیش‌بینی شد.

فعالان حوزه انرژی معتقدند تا زمانی که آینده جنگ تجاری مبهم و تنش‌ها در خلیج فارس افزایش یابد، آینده‌ای از رشد تقاضای انرژی برای کشوری قابل ترسیم نخواهد بود.

به نظر می‌رسد حوادثی که منجر به بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود همچنین بالا بودن احتمال حمله به نفتکش‌های در حال تردد در این منطقه، احتمال تغییر کوتاه‌مدت قیمت نفت را افزایش می‌دهد اما با توجه به ابهام در خصوص آینده جنگ تجاری چین و امریکا همچنین بریتانیا پس از برگزیت، تغییرات قیمت در بلندمدت خنثی خواهد شد. از این رو برخی کشورهای تولید‌کننده نفت با توجه به آینده نامعلوم حمله‌های نامنظم در این منطقه همچنین نگرانی در خصوص آینده رشد اقتصادی جهان، قیمت 50 دلار برای هر بشکه را منطقی‌ترین قیمت برای ادامه سال جاری می‌دانند.

خاورمیانه، نگین جنگ نفتی

ناآرامی‌های نفتی در خاورمیانه از حدود 4 ماه پیش و در 12 مه با حمله به نفتکش کشورهای عربستان، نروژ و امارات وارد فاز تازه‌ای شد. در 23 خرداد، دو نفتکش که حامل متانول از عربستان و نفت از قطر بودند در نزدیکی بندر فجیره در دریای عمان مورد هدف قرار گرفتند. در این حادثه قیمت نفت 3 درصد افزایش یافت و به 62 دلار رسید.

چند ماه پس از این اتفاق و در زمانی که بازار نفت کمی به ثبات رسیده بود، پهپادهای حوثی به آرامکو حمله کرده و عرضه 5 درصد از نفت دنیا را مختل کردند. در پی این حمله قیمت نفت حدود 10 درصد افزایش داشت و به 72 دلار در هر بشکه رسید. اما پس از گذشت دو هفته، قیمت به قبل از حمله بازگشت. روند نزولی قیمت نفت با حمله به نفتکش ایرانی SABITI در نزدیکی فجیره قطع شد و قیمت نفت پس از حمله 2 درصد افزایش یافت.

ابراز نگرانی آژانس انرژی

گفته می‌شود بامداد روز گذشته نفتکش ایرانی SABITI که متعلق به شرکت ملی نفتکش است در 60 مایلی بندر جده مورد اصابت دو موشک قرار گرفت.

این رخداد که در ساعات ابتدایی بامداد رخ داد، باعث بروز خساراتی در بدنه کشتی و نشت نفت به دریای سرخ شد. پس از تشکیل جلسه اضطراری در ساختمان وزارت نفت، این وزارتخانه طی اطلاعیه‌ای وضعیت نفتکش را پایدار توصیف کرد اما در بخش دیگری از این اطلاعیه، دلیل بروز حادثه برخورد دو موشک به بدنه عنوان شده است. تا لحظه نگارش این گزارش(ساعت 17) جلوی نشت نفت بیشتر به دریا گرفته شده است. گفته می‌شود این کشتی در حال حرکت به آب‌های خلیج فارس است. در پی این حمله، قیمت نفت با یک دلار و 36 سنت افزایش به حدود 60 دلار

و 50 سنت رسید. لحظاتی پس از اعلام خبر حمله به نفتکش ایرانی، آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص بالا گرفتن تنش‌ها و از بین رفتن تعادل در بازار نفت ابراز نگرانی کرد. این نهاد بین‌المللی معتقد است دو حمله به فاصله کمتر از یک ماه به تاسیسات نفتی و نفتکش‌ها می‌تواند اختلال‌های بزرگی را دیر یا زود در بازار ایجاد کند.

دستور کار اوپک

عدم تغییر قیمت نفت در پی توافق کاهش تولید نفت اوپک و متحدانش همچنین رشد اقتصادی کند و تقاضای پایین آن باعث شده، اعضای اوپک به فکر کاهش بیشتر تولید باشند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در کنفرانس پول و نفت لندن ضمن اشاره به این موضوع گفت:«تمام گزینه‌ها باز هستند و تصمیم قاطع و مثبت برای ثبات بازار در 2020 گرفته می‌شود». به نظر می‌رسد، نشست آتی اوپک و متحدانش در جولای که در آن برای عرضه نفت برای 9 ماه آینده تصمیم‌گیری می‌شود، دورنمای بلندمدت‌تری نسبت به کاهش تولید در آینده خواهد داد. با وجود اینکه اوپک و متحدانش برای قیمت بالاتر نفت تلاش می‌کنند اما به نظر می‌رسد، برخی کشورهای مهم تولید‌کننده از جمله روسیه با این واقعیت که قیمت نفت بالاتر نمی‌رود، کنار آمده و خود را آماده آن می‌کنند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد این کشور پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را بر مبنای قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه نفت بنا نهاده است. او معتقد است که در میان‌مدت قیمت‌های نفت حدود ۵۰ دلار خواهد بود. هر چند او بر این نکته نیز پافشاری کرد که نفت 50 دلاری یک پیش‌بینی محافظه‌کارانه است.

وزیر انرژی روسیه در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی جهان گفت:«پیش‌بینی ما از توسعه اجتماعی- اقتصادی روسیه بر مبنای این قیمت است. این قیمت پایین‌تر از قیمت فعلی نفت است که به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا نوسان دارد.»با توجه به اینکه بسیاری از کشورها دورنمای تیره و تار اقتصاد را عامل مهم برای کاهش قیمت نفت تا پایان 2020 می‌دانند، ‌برخی مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی پیش‌بینی کرده‌اند قیمت نفت در افق زمانی بلندتر به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید بالاتر می‌رود. قیمت مدنظر این گروه از مدیران نفتی، 70 تا 80 دلار برای هر بشکه تا 5 سال آینده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.