| کد خبر: 196374 |

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

◄ ممنوعیت ساخت در گسل‌های تهران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب ممنوعیت ساخت در حریم گسل‌های تهران در شورای عالی شهرسازی و ممنوعیت ساخت و ساز در 81 کیلومتر مربع از اراضی در سطح تهران خبر داد.

تین نیوز

ساخت و ساز در 81 کیلومتر مربع از شهر تهران برای ساختمان‌های با اهمیت بالا از جمله بیمارستان‌ها ممنوع اعلام شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب ممنوعیت ساخت در حریم گسل‌های تهران در شورای عالی شهرسازی و ممنوعیت ساخت و ساز در 81 کیلومتر مربع از اراضی در سطح تهران خبر داد.

محمد شکرچی زاده در این نشست خبری با محوریت مراسم رونمایی از پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ضمن یادآوری سال‌روز زلزله طبس، افزود:  بیست و پنج شهریورماه سالگرد زلزله طبس است که نزدیک به 18 هزار نفراز هم‌وطنان ما در آن جان خود را از دست دادند. در ایران هر 10 سال یک بار زلزله‌ای با بزرگی 7 ریشتر رخ می‌دهد که خوشبختانه در شهرهای کوچک و زیر 100 هزار نفر رخ داده است که اگر زلزله سال 96 سرپل ذهاب که 600 کشته به همراه داشت در شهرهای بزرگ به‌وقوع می‌پیوست خسارات آن صدها یا هزاران برابر زلزله در استان کرمانشاه بود.

وی با پرداختن به این موضوع که، تاب‌آوری تأسیسات مهمی مانند بیمارستان‌ها در زلزله از اهمیت بالایی برخوردارند، تصریح کرد: متأسفانه زلزله استان کرمانشاه نشان داد که بیمارستان‌ها در کشور ما نوساز و قدیم از تاب‌اوری تاب‌آوری مناسبی در برابر زلزله برخوردار نیستند و متاسفانه باید اذعان داشت در کشور ما به موضوع تاب‌آوری مراکز درمانی کم‌تر توجه شده است این در حالی است که کشور در ژاپن در سال 2019 اعلام کرد95 درصد بیمارستان‌های این کشور در برابر حوادث طبیعی ار مقاومت کافی برخوردار هستند.

شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: در فرصتی که در مدت کوتاه برجام  دست داد، توانستیم 500 دستگاه شتاب‌نگار زلزله از بهترین تولیدکنندگان خارجی خریداری شد که تاکنون 100 دستگاه شتاب‌نگار در نقاط مختلف کشور نصب شده است که وضعیت کشور را از نظر تکنونیک خاک کاملاً رصد می‌کنند. در قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به خرید هزار دستگاه شتاب نگار دیگر شده است کشور ژاپن با وسعتی به مراتب کم‌تر از ایران، 10 برابر کشور ما دستگاه شتاب نگار در اختیار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره پیوست ششم آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله (آیین نامه 2800)، تصریح کرد: در این پیوست امکان مقاوم‌سازی نماها و دیوارها و دیگر بخش‌های غیر سازه‌ای ساختمان نیز لحاظ شده است. تا پیش از این آیین نامه 2800 تنها به مقاوم‌سازی بخش‌های سازه‌ای ساختمان به خصوص اسکلت می‌پرداخت اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد 80 درصد اسکلت ساختمان‌های ساخته شده در کشور در سال‌های اخیر، این آیین‌نامه را رعایت می‌کنند که نمونه بارز آن کاهش شدید تلفات در زلزله سرپل ذهاب به دلیل رعایت این آیین‌نامه بوده است.

وی با اشاره به این نکته که، در بخش‌های غیرسازه‌ای، آیین‌نامه‌ای در اختیار نبود و شاهد بودیم که در زلزله استان کرمانشاه، ساختمان‌ها عمدتاً از بخش‌های غیر سازه‌ای مانند نما و دیوار، دچار آسیب  و خرابی شدند، ابراز داشت: از سوی وزارت راه و شهرسازی پیوست ششم آیین نامه 2800  به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان‌های استانی نظام مهندسی ساختمان ابلاغ شده است.

شکرچی‌زاده درباره حریم گسل‌های زلزله در کلان شهرها و ضرورت توجه به آن‌ها در ساخت وسازها، گفت: حریم گسل‌های 5 کلان‌شهر از جمله تهران تعیین و در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. موارد به شهرداری تهران ابلاغ شده و ساخت و ساز در 81 کیلومتر مربع از شهر تهران برای ساختمان‌های با اهمیت بالا از جمله بیمارستان‌ها ممنوع اعلام شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص خطر فرونشست زمین در کشور نیز، خاطرنشان کرد: یک سوم دشت‌های ایران در معرض فرونشست با سرعت بالا قرار دارند که دلیل آن بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است. فرونشست‌ها در جاهایی از کشور که ضخامت سنگ بستر یکسان نیست نمود بیش‌تری داشته است.

وی با بیان این‌که برخی سازنده‌ها به دلیل تصور اشتباه افزایش نرخ ساخت وساز از رعایت آیین‌نامه، خودداری می‌کردند، افزود: براساس برآوردهای این مرکز رعایت پیوست ششم آیین نامه 200 تنها  2درصد هزینه ساخت و ساز را افزایش خواهد داد اما در مقابل از خسارات زیاددر صورت وقوع زلزله خواهد کاست.

برگزاری کنفرانس مقاوم‌سازی و تاب‌آوری بیمارستان‌ها در روزهای ۷ و ۸ مهرماه

نماینده سازمان ملل متحد در ایران نیز در این نشست با اشاره به برگزاری کنفرانس مقاوم‌سازی و تاب‌آوری بیمارستان‌ها در روزهای ۷ و ۸ مهرماه در این مرکز، گفت: در این کنفرانس در کنار بحث ظرفیت‌سازی، آموزش نیروی انسانی نیز در این کنفرانس مورد توجه خواهد بود.

احسان اثنی‌عشری با بیان این مطلب که این کنفرانس علاوه بر استفاده از تجربیات ملی از دستاوردهای بین‌المللی که توسط اساتید خارجی حاضر در کنفرانس ارائه می‌شود نیز بهره‌مند خواهیم شد.

وی افزود: در این کنفرانس عمده تمرکز بر دو موضوع بیش از سایر موضوعات خواهد بود که یکی از آن‌ها تغییر ذهنیت جامعه مهندسی از مقاوم‌سازی به تاب‌آوری و دیگری ارتقا دانش مهندسان، مشاوران و پیمانکاران است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

اثنی‌عشری به برگزاری میزگردی با عنوان استفاده از تکنولوژی نوین در سازه‌های بیمارستانی پرداخت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.