| کد خبر: 195395 |

روایت حضرتی از استیضاح وزیر اقتصاد

دویست و سی‌وششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در 4 شهریور سال 1397 به استیضاح یکی از وزرای دولت دوازدهم اختصاص داشت.

تین نیوز

دویست و سی‌وششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در 4 شهریور سال 1397 به استیضاح یکی از وزرای دولت دوازدهم اختصاص داشت. 

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، مسعود کرباسیان که سال‌های طولانی سابقه ریاست بر سازمان گمرک را در سابقه کاری خود داشت با آغاز دولت دوازدهم و همزمان با کنار رفتن علی طیب‌نیا از وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان را از آن خود کند.

در جلسه چهارم شهریور سال قبل، نمایندگان پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان استضیاح کرباسیان، نتیجه بررسی‌های خود را به رای گذاشتند و نمایندگان از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع، رای اعتماد به وزیر امور اقتصادی و دارایی را سلب کردند. یکی از افرادی که در زمان نهایی شدن استیضاح این درخواست را امضا و با وجود برخی مخالفت‌های درون جناحی تا پایان بر نظر خود اصرار کرد، الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس بود. حضرتی یک سال پس از استیضاح کرباسیان در گفت‌وگویی با خبرآنلاین از چرایی این تصمیم و اهداف مدنظر در این استیضاح سخن گفته است.

او به پیش‌زمینه طرح این موضوع در مجلس اشاره کرد و گفت: به جرات می‌گویم در این استیضاح هیچ شائبه سیاسی وجود نداشت و انتقاد من به طور مشخص به تیم اقتصادی دولت یعنی سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. حضرتی گفت: این 3 نهاد، مغز متفکر تصمیم‌گیری در حوزه اقتصادی هستند و در وضعیت وحشتناکی که پیش آمده بود و قیمت‌ها هر دقیقه و هر ثانیه بالا می‌رفت و نوسان شدید ارز همه‌ چیز را تحت تاثیر قرار داده بود هیچ واکنش درخوری نداشتند.

او درباره تهیه نامه استیضاح گفت: وقتی همکاران در مجلس نامه را آوردند من برای امضای نامه شروطی گذاشتم، اول اینکه کسی نباید با پس گرفتن امضا عقب‌نشینی کند چراکه در برخی موارد ابتدا ۳۰ نفر نامه را امضا می‌کنند و بعد کم کم امضا را پس می‌گیرند تا خود به خود قضیه ملغی شود. شرط دوم من هم این بود که حتما سخنرانی کنم، آن هم به عنوان نفر آخر. حالا می‌پرسید چرا؟ این برمی‌گردد به شیوه فرماندهی که باید عملیات آخر را من انجام دهم.

او اضافه کرد: از سوی دیگر من با استیضاح دوستی مواجه بودم که رفیق 30 ساله من بود اما شرایط جامعه به ‌شدت دشوار بود و زمانی که دیدم مردم زیر چرخ ماشین تورم، گرانی و نوسانات ارزی له می‌شوند و مانند جماعت بی‌صاحب برای خرید ارز و سکه و ثبت‌نام ماشین و ... می‌دوند، نتوانستم دست روی دست بگذارم.

حضرتی در ادامه صحبت‌های خود به اختلاف نظری که در این زمینه با فراکسیون امید در مجلس داشته نیز اشاره کرد و گفت: من دلم می‌خواست، فراکسیون امید در این استیضاح پشت سر من قرار می‌گرفت تا به نمایندگی از اصلاح‌طلبان فریاد بزنم اما نشد. تاکید می‌کنم هدفم استیضاح شخص وزیر اقتصاد نبود و اگر قانون اجازه می‌داد، نوبخت و سیف را استیضاح می‌کردم اما وزیر اقتصاد تنها کسی بود که مقابل مجلس پاسخگو بود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.