| کد خبر: 189002 |

کاهش 47 درصدی تعداد چک‌های برگشتی در فروردین نسبت به مدت مشابه پارسال

47 درصدی تعداد چک‌های برگشتی در فروردین نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت.

تین نیوز

 گزارش جدید بانک مرکزی درباره تعداد و ارزش چک های مبادله شده و برگشتی در فروردین ماه امسال نشان می دهد تعداد چک‌های برگشتی در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 47 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله شده در فرودین 98، در کـل کشـور 5.4 میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر 541 هزار میلیارد ریال مبادله شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ (ارزش) بـه ترتیـب 29.4 درصد و 47.5 درصد کاهش یافته‌است.

حدود 10 درصد از کل تعداد چک های مبادله ای، برگشت خوردند

در فروردین ماه، درکـل کشـور 4.9 میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر 483 هزار میلیارد ریال وصول شده‌ و 525 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 58 هزار میلیارد ریال برگشت داده‌ شده است. همچنین درکل کشور 90.2درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 89.2 درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. 

براساس این گزارش، تعداد و ارزش چک های برگشتی در فرودین 98 نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 21.7 درصد و 40.1 درصد کاهش یافته‌ است. در این ماه، در کل کشور 9.8 درصد از کل تعداد چک‌های مبادلـه‌ای و 10.8 درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده‌ است.

کاهش 47 درصدی تعداد چک‌های برگشتی

به گزارش فارس، طبق آمار بانک مرکزی در فرودین 97 در کل کشور 6.7 میلیون فقره چک به ارزش 466 هزار میلیارد ریال مبادله شده‌ که از این مقدار 1 میلیون فقره چک به مبلغ 90 هزار میلیارد ریال برگشت داده‌شده‌ است. در نتیجه، تعداد چک‌های برگشتی در فرودین 98 بیش از 47 درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند کاهش چشمگیر تعداد چک‌های برگشتی به دلیل اجرای قانون جدید صدور چک توسط قوه قضائیه و بانک مرکزی است که از مهم ترین آنها می‌توان به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ 28 اسفندماه پارسال به مدیران عامل بانک‌ها برای اجرای مقدمات لازم صدور مستقیم و 20 روزه اجرائیه برای صادرکنندگان چک‌های برگشتی نام برد. این اقدام موجب افزایش اعتبار چک و پیشگیری از صدور چک بلامحل شده ‌است.

براساس این گزارش، طبق مشاهدات میدانی خبرنگار فارس با گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ این بخشنامه به بانک‌ها، هنوز تعداد قابل توجهی از بانک‌ها اطلاعی از این بخشنامه نداشته و کدرهگیری را در گواهینامه‌های عدم پرداخت درج نمی‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.