| کد خبر: 188662 |

تورم کالای وارداتی 111 درصد شد

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم ریالی کالاهای وارداتی در سال گذشته ۱۱۱.۴ درصد شد.

تین نیوز

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم ریالی کالاهای وارداتی در سال گذشته ۱۱۱.۴ درصد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص تورم اعلام کرد:

شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال­ ١٣٩٧ برابر با ١٠٢٩ است که نسبت سال قبل، ١١١.٤ درصد افزایش داشته است.

در نظام آمارهای قیمت، کالاهای وارداتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند. شاخص قیمت کالاهای وارداتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از خارج به داخل کشور را طی دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد، تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می­شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران ( ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS  قابل انتشار است.

لازم است ذکر شود که برای محاسبه شاخص­ سال ١٣٩٧ از داده­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است و لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی می­باشد و استفاده از آنها بایستی با ملاحظه انجام شود.  شایان ذکر است که پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده های قطعی سال ١٣٩٧ را استخراج و ارائه نمود، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

    شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال­ ١٣٩٧ برابر با ١٠٢٩,٠ است که نسبت سال قبل، ١١١.٤ درصد افزایش داشته است

    شاخص قیمت کالاهای وارداتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩٧ برابر با ٢٧٢,٩ است که نسبت به سال قبل، ١٥.٩ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.