| کد خبر: 187421 |

کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای حذف دفترچه های تامین اجتماعی در تمامی مراکز درمانی سراسر کشور و بررسی‌های به عمل آمده احتمالا کارت‌ ملی جایگزین می‌شود.

تین نیوز

 معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای حذف دفترچه های تامین اجتماعی در تمامی مراکز درمانی سراسر کشور و بررسی‌های به عمل آمده احتمالا کارت‌ ملی جایگزین می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، ارائه خدمات درمانی یکی از عمده خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه شدگان است که در این زمینه، سازمان در کنار مراکز درمانی دولتی و خصوصی به بیش از 43 میلیون نفر از بیمه شدگان خود خدمات درمانی رایگان ارائه می‌دهد. بیمه شدگان تأمین اجتماعی هم علاوه برحق بیمه هر ماه حق درمان به این سازمان پرداخت می‌کنند.

در این باره مهدی درخشان، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در تشریح آخرین اقدامات گفت: در حال حاضر 43 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که بیش از 36 میلیون نفر بیمه شده هستند و بیش از 6 میلیون نفر هم مستمری‌بگیر و بازنشسته محسوب می‌شوند.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی خدمات بیمه‌ای، درمانی و سرمایه‌گذاری ارائه می‌‌دهد و درمان این سازمان در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم تقسیم شده است. در حال حاضر این سازمان ۳۷۸ مرکز درمانی ملکی دارد که تمامی خدمات درمانی را به صورت رایگان به بیمه شدگان خود ارائه می‌دهد.

درخشان افزود: این سازمان دارای ۸۱ بیمارستان، ۲۹۷ مرکز درمانی سرپایی است و ۱۰ هزار و۸۶۹ تخت فعال دارد که به بیمه شدگان خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: در درمان غیرمستقیم نیز بیش از 46 هزار و 900 مرکز درمانی، بیمارستانی، کلینیک، پاراکلینیک طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی هستند و بیمه شدگان می‌توانند از این مراکز خدمات لازم را دریافت و تنها مبلغی را با عنوان فرانشیز پرداخت کنند.

وی افزود: در 9 ماهه سال 97 حدود 49 میلیون نفر در مراکز ملکی تامین اجتماعی ویزیت سرپایی شدند، 34 میلیون نفر به پزشک عمومی، 11 میلیون نفر به پزشک متخصص و بیش از 3 میلیون نفر نیز به دندانپزشک مراجعه کردند.

۴۰۰هزار عمل جراحی در سال ۹۷

درخشان افزود: تعداد عمل جراحی در بازه سال ۹۷ در درمان مستقیم ۴۰۰ هزار مورد بوده است که ۳۸ درصد اعمال جراحی متوسط، ‌۴۵ درصد جراحی کوچک و ۱۵ درصد نیز جراحی بزرگ بوده است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: در بازه زمانی مطرح شده جمع کل سزارین و زایمان طبیعی در مراکز ملکی تامین اجتماعی ۱۲۷ هزار مورد بوده است.

وی بیان داشت: تعداد مراجعین بیمه شدگان به تمامی مراکز طرف قرارداد با سازمان تامین  اجتماعی بیش از ۲۰۸ میلیون بوده است.

درخشان درباره اقدامات صورت گرفته در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه هتلینگ بیمارستان‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و با توجه به اینکه اغلب بیمارستان‌های تامین اجتماعی قدمت زیادی دارند و فرسوده شدند از سه سال قبل بحث بازسازی، نوسازی و هتلینگ بیمارستان‌ها را اجرایی کرده‌ایم و براساس استانداردها پیش می‌رود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰درصد بیمارستان‌های تامین اجتماعی موضوع هتلینگ را اجرایی کردند و ما به دنبال به روز کردن تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها هستیم.

درخشان افزود: بعضی از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بسیار قدیمی بوده و ۱۵ سال نوسازی نشده بود.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه درمانی بیمارستان‌های تامین اجتماعی گفت: سیستم مدیریت بیمارستانی HIS را در تمامی بیمارستان‌های سازمان انجام داده‌ایم و در حال حاضر ۸۰ درصد بیمارستان‌های تامین اجتماعی دیگر کلیشه رادیوگرافی ندارند و حذف کردند و مابقی بیمارستان‌ها نیز تا پایان سال ۹۸ حذف خواهد شد و نتایج رادیوگرافی از طریق سیستم کامپیوتر و یا موبایل در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد.

جزئیات حذف دفترچه درمانی

درخشان درباره نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های درمانی گفت: این اقدام در حوزه فناوری اطلاعات در تامین اجتماعی بسیار حائز اهمیت بود و در حال حاضر تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی بدون دریافت دفترچه خدمات درمانی لازم را با ارائه کدملی به بیمه شدگان ارائه می‌دهد و از در روزهای آینده برنامه دیگری داریم که تمامی مراکز درمانی ملکی سازمان با یکدیگر در ارتباط باشند و اگر بیماری در یک شهر کشور تحت درمان قرار گرفت و روز دیگر به مرکز درمانی دیگر مراجعه کند از طریق سیستم ارتباطی مراکز پزشک می‌تواند تمامی طول درمان این مرکز را ملاحظه کند و خدمات لازم را به آن بیمار ارائه دهد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: نسخه الکترونیک در درمان مستقیم از سه سال قبل به صورت رسمی آغاز شده است و در همه استان‌های کشور در حال انجام است ولی هنوز بیمارستان‌های طرف قرارداد ما که متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است زیرساخت‌های لازم را انجام نداده که اخیرا در این حوزه پیشرفت خوبی داشته‌ایم و امیدواریم بزودی حذف دفترچه‌های درمانی در تمامی مراکز درمانی اتفاق بیفتد، وزارت بهداشت،‌درمان  و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و بیمه‌ها در ا ین خصوص جلسات متعددی داشتند و  می‌توان گفت در سال آینده حذف دفترچه‌های درمانی در مراکز طرف قرارداد نیز اتفاق خواهد افتاد.

کارت ملی جایگزین دفترچه درمان

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا به جای دفترچه‌های درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی نیاز به تهیه سیم‌کارت و یا کارت درمانی دارند، گفت: قطعا با توجه به اینکه پرونده درمانی بیمه شده تامین اجتماعی باید در تراشه‌ای حفاظت شود و با مراجعه به پزشک دسترسی به سوابق درمانی آن بیمه شده باشد مذاکراتی صورت گرفت تا  کارت‌های ملی به عنوان کارت درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی هم لحاظ شود ولی هنوز جمع‌بندی‌های  نهایی در این خصوص صورت نگرفته و باید تجمیع کشوری در این خصوص صورت بگیرد.

اورژانس‌ها ساماندهی می‌شوند

درخشان درباره تجهیز اورژانس بیمارستان‌های ملکی تامین اجتماعی گفت: مهمترین بخش بیمارستان برای بیماران بخش اورژانس است و در سال ۹۷ در ۱۶ بیمارستان که اورژانس آن دچار مشکل بود ساماندهی لازم صورت گرفت و استانداردسازی انجام شد و در سال۹۸ نیز این ساماندهی را در ۱۱ بیمارستان انجام خواهیم داد.

وی افزود: فرایندهای ورود بیمار و ارائه خدمات به آن در اورژانس‌های بیمارستان تامین اجتماعی باید مجددا مورد بررسی و ساماندهی قرار بگیرد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: در سال ۹۸ توسعه ظرفیت‌های درمانی را در دستور کار قرار دادیم و ۹ مرکز درمانی سرپایی و یک بیمارستان در سراسر کشور احداث می‌شود و ۳۹۰ تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستان‌های تامین اجتماعی اضافه خواهد شد و تجهیزات مراکز درمانی نیز به روز رسانی می‌شود.

درخشان افزود: اجرای راهنماها و استانداردهای بالینی یک اقدام بسیار مهم در حوزه بیمه‌ای و تامین اجتماعی است و در مراکز درمانی تامین اجتماعی راهنمایی‌هایی برای ارائه خدمات درمانی وجود نداشت که با این اقدام بیمار برای مراجعه به پزشک دیگر سردرگم نخواهد شد و استانداردهای پزشکی که نظارت هم جزیی از آن است در حوزه درمان اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از هزینه‌های بیمه‌ای به دلیل نداشتن راهنماهای بالینی است گفت: وزارت بهداشت و درمان ابلاغ‌های لازم را در این خصوص انجام داده است و امسال نیز این روند با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در باره اجرای تعرفه‌های گلوبال در مراکز درمانی تامین اجتماعی گفت: بیش از این با همکاری وزارت بهداشت و درمان این تعرفه‌ها برای ۹۰ خدمت درمانی بود که به ۱۳۵ خدمت رسیده است و کنترل‌ها را در حوزه بستری و درمانی خیلی بهتر می‌کند و در این نوع تعرفه‌ها مشخص می‌شود که تامین اجتماعی برای یک عمل جراحی باید چه مقدار هزینه کند.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از هزینه‌های موجود را در بخش درمان نباید انجام دهیم و اگر ما به درستی مصرف کنیم قطعا می‌توانیم پوشش خدمات بیشتری را ارائه دهیم و کنترل و نظارت بیشتری نیز در این حوزه خواهیم داشت.

ضرورت اجرای پزشک خانواده

درخشان درباره اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده اظهار داشت: نمی‌توان نظام ارجاع و پزشک خانواده را با هم شروع کرد در حال حاضر در شهرهای کمتر از صد هزار نفر در کل کشور نظام ارجاع اجرایی شده است و این یکی از مهمترین راه‌های خارج کردن مردم از سرگردانی در حوزه درمان است و خیلی مزایا دارد.

وی گفت: در حال حاضر می‌توان با اجرای نظام ارجاع مصارف را کنترل کرد و خدمات بهتری را به بیمار ارائه داد هم اکنون یک بیمار شاید برای مشکل خود به ۱۰ پزشک مراجعه کند و با اجرای این نظام از همان ابتدا پزشک اولیه مسیر را برای آن بیمار مشخص می‌کند و بیمار نیز از سرگردانی خارج خواهد شد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر نظام ارجاع را در 5 بیماری مزمن داریم و پزشک معالج این 5 بیماری را از طریق سیستم نوبت‌دهی به پزشکان متخصص ارجاع می‌دهد.

وی گفت: نقش رسانه‌ها در اجرای پزشک خانواده یک ضرورت است و هم اکنون نظام ارجاع و پزشک خانواده یک ضرورت است که بدون آن هیچ نظام بیمه‌ای به سرانجام خوشی نمی‌رسد.

درخشان درباره پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد از جمله داروخانه‌ها،‌ پزشکان و مراکز درمانی گفت‌ در حال حاضر تامین اجتماعی مطالباتی از دولت دارد که سال گذشته قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات که در حال حاضر حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است از دولت دریافت شود و بدهی مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازیم ولی تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است و در حال حاضر بدهی ما به مراکز طرف قرارداد افزایش یافته که البته سعی در پرداخت آن داریم و امیدواریم هرچه زودتر اتفاق بیفتد ولی از سویی دیگر دولت نیز باید بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند تا بیمه شدگان خدمات بهتری دریافت کنند.

افزایش برند میلاد دربیمارستان‌های تامین اجتماعی

وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار از سوی دولت و یا دیگر بخش‌ها قطعا نسبت به پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد اقدام خواهیم کرد.

درباره نوسازی بیمارستان‌های فرسوده تأمین اجتماعی گفت: ۲ بیمارستان در شهر تهران در حال بازسازی هستند که مراحل ساخت  بیمارستان هدایت نهایی شده و با تجهیز امکانات تا بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: بیمارستان فیاض بخش نیز که توسط شرکت خانه سازی تأمین اجتماعی در حال تکمیل است، احتمالا در هفته تأمین اجتماعی در سال ۹۹ افتتاح خواهد شد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: بیمارستان‌های قائم‌شهر و ۱۷ شهریور  در مشهد نیز در حال نوسازی هستند؛ چراکه قدمت بیش از ۷۰ سال دارند و از ۳ سال گذشته ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی را اجرایی کرده‌ایم.

درخشان درباره توسعه برند میلاد در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی گفت: در شهرستان‌های بیرجند، ایلام، اهواز، مشهد و خوی بیمارستان‌هایی با برند میلاد در حال ساخت است و در تهران نیز بیمارستان بزرگ ۶۰۰ تختخوابی فوق تخصصی در جنوب تهران مراحل ابتدایی ساخت آن آغاز شده است، ولی با توجه به کمبود منابع مالی  ساخت این بیمارستان با تاخیر مواجه شده است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما قصد داشتیم ۵ بیمارستان بزرگ از طریق فاینانس‌های خارجی در مشهد، تبریز، شیراز، یزد و تهران بسازیم که تبادل مالی آن دچار مشکل شده است و به دنبال راه‌حل‌های دیگر هستیم و این‌که از فاینانس‌های داخلی استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.