| کد خبر: 18656 |

تراز تجاری ایران با چین منفی شد

تین نیوز | درحالی که تراز تجاری ایران با چین در جولای ۲۰۱۴ منفی شده است کل مبادلات تجاری دو کشور در ۷ ماه نخست ۲۰۱۴ به ۳۲.۵۵ میلیارد دلار رسیده که ۱۴.۲۹ میلیارد دلار از این رقم شامل صادرات چین به ایران بوده است.
 
گمرک چین مبادلات تجاری ایران و چین در 7 ماه نخست سال جاری میلادی را 32.55 میلیارد دلار اعلام کرد.
 
مبادلات تجاری ایران و چین در ماه های ژانویه تا جولای 2014 با رشد قابل توجه 59.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در 7 ماه نخست سال 2013 مجموع مبادلات ایران و چین 20.38 میلیون دلار اعلام شده بود.
 
بر اساس این گزارش صادرات چین به ایران در ماه های ژانویه تا جولای امسال رشد قابل توجه 145.8 درصدی را تجربه کرده و به 14.29 میلیارد دلار رسیده است. در ماه های ژانویه تا جولای سال 2013 کل صادرات چین به ایران فقط 5.81 میلیارد دلار گزارش شده بود.
 
بر این اساس صادرات چین به ایران در 7 ماه نخست امسال با رشد حدود 2.5 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه است. این در حالی است که واردات چین از ایران در این مدت تنها 25.3 درصد افزایش داشته است.
 
واردات چین از ایران در 7 ماه نخست امسال با رشد 25.3 درصدی به 18.25 میلیارد دلار رسیده است. واردات چین از ایران در 7 ماه نخست سال قبل 14.57 میلیارد دلار اعلام شده بود.
 
رشد قابل توجه صادارت چین به ایران در سال 2014 برخلاف انتظار فعالان اقتصادی است که پیش بینی می کردند با امضای توافق موقت هسته ای محدودیت ها در زمینه مبادلات تجاری ایران با اروپا کاهش یابد و در نتیجه واردات کالاهای عمدتا بی کیفیت چینی کمتر شود.
 
نه تنها صادرات کالاهای چینی به ایران کمتر نشده است بلکه در سال 2014 شاهد رشد قابل توجه ورود کالاهای چینی به کشور بوده ایم. در نتیجه، فاصله تراز تجاری دو کشور که به نفع ایران بود به شدت کم شده است.
 
ماه جولای از معدود ماه هایی است که طی آن صادرات چین به ایران از واردات این کشور از ایران پیشی گرفته و تراز تجاری ایران در معامله با چین منفی شده  است. چین در این ماه 3.28 میلیارد دلار کالا به ایران صادر و 2.38 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.