| کد خبر: 179076 |

مدیرکل سازمان توسعه تجارت:

اقدامات تحریمی بر تجارت ایران بی اثر بوده است

مدیرکل دفتر سازمان های منطقه ای و بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: روابط اقتصادی و تجاری ایران، به ویژه با همسایگان به حدی در هم تنیده است که اقدامات تحریمی دشمنان نمی تواند این حوزه را متاثر کند.

تین نیوز

میرهادی سیدی، چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: می توان گفت این تحریم ها حتی موجب تقویت بنیان های تولیدی و توان صادراتی کشور شده است.

وی با اشاره به افزایش 13.3 درصدی صادرات کشور در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال گفت: این نشانه آن است که با تلاش تولید کنندگان و صادرکنندگان ما، هدف دشمنان از تحریم ها، که قطع ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با خارج بوده، نه تنها محقق نشده بلکه به افزایش تجارت و تراز مثبت نیز منجر شده است.

وی اظهار داشت: در طول 40 سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران 100 برابر شده و برای افزایش صادرات، نیاز به سرمایه گذاری در صنایع صادراتی و توجه به رقابت به عنوان یک اصل در تولید داخلی برای ورود به بازار جهانی داریم.

* حمایت از صنعت خودرو باید محدود شود

سیدی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته حمایت از صنایع نوپا بسته به پیچیدگی یا سادگی باید حداکثر در بازه زمانی پنج تا 12 ساله باشد تا بتواند این صنعت را وارد بازار رقابت کند.

مدیرکل دفتر سازمان های منطقه ای و بین المللی سازمان توسعه تجارت افزود: اگر صنعت خودرو را جزو صنایع پیچیده قلمداد کنیم در یک شرایط نرمال باید 12 سال از آن حمایت می کردیم تا روی پای خود ایستاده و به تدریج در معرض رقابت جهانی قرار گیرد.

وی گفت: در این بازه حمایتی، خودروسازی ما باید روی کیفیت و قیمت خود تمرکز کرده و سهم خود از بازارهای جهانی را به دست می آورد.

وی اظهار داشت: تجربه ثابت کرده، حمایت بدون محدودیت زمانی از هر حوزه تولید و جلوگیری از ورود کالای مشابه، منجر به حصول توان رقابتی بالا و ارتقای کیفیت نشده و نتیجه بخش نخواهد بود.

* 2 میلیارد دلار برای کمک به صادرکنندگان

مدیرکل دفتر سازمان های منطقه ای و بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: برای حمایت از بخش صادراتی 2 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی منظور شده است.

سیدی اظهار داشت: 13 هزار میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات سازمان توسعه تجارت برای برپایی نمایشگاه های خارجی، کمک به حضور صادرکنندگان در این نمایشگاه ها و تامین بخشی از هزینه های فعالیت های بازاریابی صادرکنندگان مصوب شده است.

وی افزود: تا کنون بخشی از این اعتبارات ریالی تخصیص یافته و انتظار می رود تا پایان سال، منابع بیشتری نیز جذب شود تا حمایت های بیشتری از توسعه صادرات صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.