| کد خبر: 178833 |

◄ هزار میلیارد تومان، هزینه دولت برای دانشجویانی که خارج تحصیل می‌کنند

دولت برای آن دسته از دانشجویانی که به‌صورت آزاد در دانشگاه دلخواه خویش در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌دهند نیز مانند دانشجویان بورسیه ارز دانشجویی تخصیص می‌دهد.

تین نیوز

دولت برای آن دسته از دانشجویانی که به‌صورت آزاد در دانشگاه دلخواه خویش در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌دهند نیز مانند دانشجویان بورسیه ارز دانشجویی تخصیص می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق،  در‌حالی‌که دولت صرفا باید از دانشجویانی که وفق قانون «اعزام دانشجو به خارج از کشور» از سوی آموزش عالی بورسیه می‌شوند، حمایت کند؛ طبق آمار غیررسمی در شش ماه نخست سال جاری، بالغ‌بر 175 میلیون دلار ارز دانشجویی به نرخ چهارهزارو 200 تومان پرداخت شده است که اگر میانگین نرخ ارز آزاد را در این مدت 10 هزار تومان فرض کنیم، مشخص می‌شود که خرج دانشجویان آزادی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند، برای دولت بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

البته این آمار شامل حواله‌هایی که در این زمینه صادر شده، نمی‌‌شود و صرفا مربوط به تحویل اسکناس است و بعید نیست آمار حواله‌های پرداختی چند برابر این رقم باشد.

یکی از اقدامات سؤال‌برانگیز بانک مرکزی در این حوزه، اضافه‌کردن دانشجویان مقطع لیسانس به فهرست واجدان شرایط دریافت ارز دانشجویی است، تا قبل از 9 خرداد سال جاری، ارز دانشجویی صرفا به مقاطع فوق‌لیسانس و بالاتر تعلق می‌گرفت، اما وفق تبصره یکم بند 3 مجموعه مقررات ارزی، دانشجویان کارشناسی به شرط آنکه تا قبل از 31 اردیبهشت 97 دانشجو بوده ‌باشند نیز می‌توانند برای تأمین شهریه و هزینه اقامت خود اقدام کنند.

در ادامه، بانک مرکزی با صدور بخش‌نامه‌ای در 20 مرداد اعلام کرد ارز دانشجویی حداکثر تا پایان شهریور 97 به دانشجویان تعلق می‌گیرد، از اینجا اعتراضات دانشجویان خارج‌نشین شروع  شد.

اما رئیس بانک مرکزی نتوانست بر سر این تصمیم صحیح خویش بماند و هفتم آبان با صدور بخش‌نامه‌ای اعلام کرد که به دانشجویان آزاد، حواله ارز دانشجویی به قیمت سامانه معاملات الکترونیک ارزی (ETS) که حدود هشت‌هزار تومان؛ یعنی حدود چهارهزار تومان کمتر از نرخ آزاد است، پرداخت می‌شود.

 بنابراین طبق مجموعه مقررات ارز به هر کدام از حدود 50 هزار دانشجوی ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، سالانه تا سقف 27 هزار دلار (15 هزار دلار بابت شهریه و 12 هزار دلار بابت هزینه اقامت)، ارز دانشجویی تعلق می‌گیرد که مجموعا برای کشور سالانه پنج‌هزار و 400 میلیارد تومان هزینه دربر دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 1 0

    کاش به این موضوع هم اشاره میشد که در ازای پرداخت ارز ٬ یک تعهد از دانشجو گرفته میشه که عملا میگه اگه در ازاش نیاید ایران کار کنید ٬ جان و مالتون از آن دولت خواهد بود

  • ناشناس 0 0

    هشت هزارتومان قیمت خوبیه ...

  • ایران 0 0

    به نظرم نویسنده این متن خبر اصلا از وضعیت پرداخت ارز دانشجویی اطلاع نداره ، برادر من اول درست تحقیق کن بعد خبر بنویس

  • محمد 0 0

    بیشتر این هزینه باید مصرف مرز ها و کمک به سربازان در این فصل سرد و سوبسید اعزام بیمار به خارج و حمایت از دانشجویان داخل بشود بیشتر این دانشجو ها از فرزندان کارمند وزارت بهداشت و علوم و بانک هستند و هوای همدیگر را دارن.و بعضی هم کلا بورسیه دانشگاه خارج هستن که کل ارز را خانواده می گیرن و می فروشن .

  • بهروز 0 0

    از دولت محترم خواهشمندیم شرایط وزرات علوم را برای تائید دانشگاه های خارج از کشور وتخصیص ارز برای شکوفایی استعداد جوانان دانشجوی خارج از کشور مهیا کنند واردات علم ودانش هم از بهترین وارداتهاست