| کد خبر: 177820 |

همتی: بازار ارز متشکل می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: هدف این است که فاصله بین نرخ‌های مختلف را کم کنیم.

تین نیوز

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره برنامه این بانک برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: هدف این است که فاصله بین نرخ‌های مختلف را کم کنیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی گفت: آنچه اعلام شده، نتیجه بحث‌های انجام شده با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه است.

وی افزود: در شرایط کنونی بازار اسکناس ارز، بازاری غیرمتشکل است و نرخ‌ها در خیابان و کوچه پس کوچه‌ها شکل می‌گیرد درحالی‌که ما نیاز به بازار متشکل داریم تا به‌تدریج فاصله بین نرخ‌های مختلف کم کنیم.

وی ادامه داد: اکنون درحال بررسی این ایده هستیم تا بتوان آن را عملیاتی کرد.

همتی تاکید کرد: ایجاد این بازار، فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند ارز خود به شکل اسکناس از طریق صرافی‌ها بفروشند و بعدازآن حتی می‌توان حواله را در این بازار مشارکت داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه افزود: در حقیقت این کار به پلت فرمی تبدیل می‌شود که بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند؛ همه هدف ما این است که بازار ارز متشکل شود.

از همتی درباره آینده بازار ارز و سکه پرسیده شد که پاسخ داد: من پیش‌بینی کننده نیستم بلکه بازار تعیین‌کننده است؛ بارها گفته‌ایم که بازار ارز و سکه بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک آن بالاست.

وی درعین‌حال با اعلام اینکه بازار به سمت تعادل حرکت می‌کند و وضعیت خوبی دارد، افزود: بر بازار کنترل داریم و خوشبختانه فشارهای دشمن برای اخلال در بازار ارز موثر واقع نشد و توانستیم کشور را هدایت کنیم.

همتی افزود: دولت و بانک مرکزی بر بازار مسلط هستند و در آینده وضعمان خیلی بهتر می‌شود.

 ذخایر کافی داریم و با ارزهای محلی کالا می‌خریم

خبرنگاری از همتی درباره فروش نفت ایران به ارزهای کشورهای خریدار پرسید و اینکه آیا دریافت این ارزها مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز واردات ایجاد نمی‌کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی پاسخ داد: در ابتدا باید گفت که ذخایر کافی ارزی در اختیار داریم و مشکلی بابت تامین آن نداریم؛ ضمن آنکه با فروش نفت به این شکل، می‌توان بخشی از کالاهای مورد نیاز را از همین کشورها تامین کرد که البته اکنون نیز از همین روش استفاده می‌کنیم.

همتی با یادآوری اینکه ایران با چین، جمهوری کره، هند و عراق مراودات تجاری زیادی دارد، اظهار داشت: این‌گونه مراودات و صادرات نفت می‌تواند سبب واردات کالا از این کشورها شود.

وی درعین‌حال تاکید کرد که راه‌هایی برای تبدیل این ارزهای محلی وجود دارد.

نباید میزان ذخایر ارزی را اعلام کرد

همتی گفت: هرچند ذخایر کافی داریم اما تبلیغ آن را نمی‌کنیم زیرا ضرورتی نمی‌بینیم که دراین‌باره صحبت کنیم؛ وقتی طرف مقابل با قدرت آمده که کشور را دچار مشکل کند، اطلاعات نمی‌دهیم.

وی اطمینان داد که بانک مرکزی علاوه بر ذخایر اسکناس ارز، از ذخایر مناسبی در بانک‌های خارجی نیز برخوردار است و از این رو دشمن در رسیدن به اهداف خود علیه ملت ایران موفق نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.