| کد خبر: 177420 |

◄ روحانی با استعفای مسعود نیلی موافقت کرد

مسعود نیلی پیش از این هم از حضور در شورای پول و اعتبار، به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری سیاست‌های پولی، استعفا داده بود و به جای وی، علی طیب‌نیا، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در جلسات این شورا حضور پیدا می‌کرد.

تین نیوز

رئیس‌جمهور با استعفای مسعود نیلی از سمت دستیار ویژه و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موافقت کرده است. 

به گزارش تین‌نیوز، این موضوع در خبری که مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر کرده، آمده است. استعفای فردی که از سال 1392 در کنار روحانی و تیم اقتصادی وی بود و حالا کنار می‌رود. 

مسعود نیلی پیش از این هم از حضور در شورای پول و اعتبار، به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری سیاست‌های پولی، استعفا داده بود و به جای وی، علی طیب‌نیا، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در جلسات این شورا حضور پیدا می‌کرد. 

در تیرماه سال جاری، حسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، از استعفای نیلی خبر داده بود؛ اما این خبر در آن مقطع زمانی تایید نشد. جلال‌پور در توئیتی عنوان کرده بود که «نیلی حدود ده ماه است که استعفا کرده و از ابتدای امسال در هیچ نشست دولتی شرکت نکرده است. » 

مسعود نیلی، چهره دانشگاهی و استاد دانشگاه شریف است که از ابتدای شروع به کار دولت روحانی، در تیم اقتصادی وی حضور داشت. او  مردادماه سال ۹۶ از سوی حسن روحانی به سمت دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت منصوب شده بود، موضوعی که به نظر می‌رسد؛ اکنون بیش از هر چیز دیگری منجر به خروج وی از قطار دولت شده است، چراکه هماهنگی پایینی میان تیم اقتصادی دولت وجود دارد. چنانکه چندی پیش هم، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با انتشار نامه استعفای خود، خطاب به روحانی از برخی اختلاف‌نظرها در سطوح مختلف مدیریتی دولت خبر داده بود. 

در هفته‌های گذشته، شوک ارزی حاصل از 4 برابر شدن نرخ دلار و کمبودهای معیشتی که با کاهش قدرت خرید به وجود آمده؛ انتقاد برخی از اقتصاددان‌های موسوم به طیف «نهادگرا» را در پی داشت و موجب یک جدل لفظی میان دو طرف شد. اقتصاددانانی نظیر فرشاد مومنی و عباس شاکری که حلقه دانشگاهی دانشکده اقتصادی علامه طباطبایی را تشکیل می‌دهند نوک پیکان انتقادات را به سمت مسعود نیلی و سیاست‌‌های «شوک درمانی» وی گرفتند. هرچند نیلی نیز در یک نامه بلند، به این انتقادها پاسخ داد.

مشخص نیست که پیام این استعفا از مجموعه دولت به معنای کاهش نرخ ارز و انجام سیاست‌های تقویت قدرت خرید مردم است یا خیر. آیا خداحافظی نیلی از مجموعه دولت، راه را برای پشت سر گذاشتن سیاست‌های شوک درمانی باز کرده و تثبیت نرخ ارز در همین قیمت کنونی را به دنبال خواهد داشت؟  

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.