| کد خبر: 172028 |

◄ صرافان پول پتروشیمی را با تاخیر می‌دهند

در حال حاضر گاهی وصول ریال حاصل از فروش ارز در بازار ثانویه به معضل صادرکنندگان تبدیل شده است.

تین نیوز

در حال حاضر گاهی وصول ریال حاصل از فروش ارز در بازار ثانویه به معضل صادرکنندگان تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه اخیر هیات دولت، تامین ارز برای واردات کالاها به غیر از کالاهای اساسی در بازار ثانویه از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی به‌ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی تامین می‌شود و معاملات در این بازار بین صادرکنندگان و واردکنندگان از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز انجام‌شده و نرخ ارز طبق عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

در حالی صرافی‌ها اکنون نقش محوری در بازار ثانویه بر عهده داشته و به‌عنوان واسطه بین صادرکننده و واردکننده هستند که ارز را از صادرکنندگان خریداری کرده و با دریافت کارمزدی به واردکنندگان می‌فروشند.

عرضه‌کنندگان ازجمله پتروشیمی‌ها زمانی که ارز خود را که ارقام بالا و تا چندین میلیون دلار و یورو است را در بازار ثانویه عرضه و صراف خریداری می‌کند، برگشت ریال با دردسرهایی همراه است و گاهی بیش از ۱۰ روز طول می‌کشد تا صراف ریال را به‌حساب عرضه‌کننده برگرداند.

دلیل این موضوع را هم  صراف‌ها این‌گونه اعلام کرده‌اند که باید ارز خریداری‌شده را به یک واردکننده بفروشند و تا زمانی که این فروش انجام نشود، قدرت بازپرداخت ندارند.

صادرکنندگان از این گله‌ دارند که در حال حاضر باوجوداینکه آن‌ها موظف هستند طی دو ماه از صادرات، ارز ناشی از آن را در سامانه نیما عرضه کنند، ضابطه و چارچوبی برای صراف یا خریدار تعیین نشده  است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.