| کد خبر: 171014 |

تسهیلات گمرک برای ترخیص کالاهای اساسی و گمرک

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ترخیص کالاهای اساسی و دارو از گمرکات، ۴ماهه صورت می‌پذیرد، گفت: ۱۴میلیون و ۵۲۵ هزار تن کالا در یازده ماهه اخیر ترخیص شده است.

تین نیوز

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ترخیص کالاهای اساسی و دارو از گمرکات، ۴ماهه صورت می‌پذیرد، گفت: ۱۴میلیون و ۵۲۵ هزار تن کالا در یازده ماهه اخیر ترخیص شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از صدا و سیما، فرود عسگری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: در خصوص ترخیص کالا به خصوص مواد اولیه، تصمیمات خوبی گرفته ایم، در ۱۱ ماه اخیر چهارده میلیون و پانصد و بیست و پنج هزار تن ترخیص کالا داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو و سه دهم افزایش ثبت شده است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: برای کمک به بخش تولید و کالاهای اساسی تصمیماتی همچون ابلاغ بسته های حمایتی به منظور افزایش نقدینگی ابلاغ شده، به گونه ای که واردکنندگان می توانند کالاهای خود را ۶ ماهه به شرط ۷۰ درصد ترخیص و ۳۰ درصد پس از تسویه ترخیص نمایند.

وی تصریح کرد: برای کالاهای اساسی و دارویی با تفاهمنامه‌ای که با وزارت بهداشت امضا شده قرار بر این است که ترخیص ۴ ماهه صورت پذیرد؛ یعنی اقلام دارویی بدون معطلی پس از ورود به گمرک با طی کردن مراحل اداری به کارخانجات و انبارهای مربوط فرستاده شود.

همچنین کوهکن، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه افزود: برخی تولیدات ایرانی از کیفیت بالا و در حد صادرات برخوردارند، بخشی از تولید ما جوابگوی بخشی از نیازهای جامعه است و معمولا کسری آن از طریق واردات انجام می گیرد؛ ولی بخشی هم ممکن است به طور کلی از طریق واردات تامین شود. البته در برخی از زمینه های تولیدی به خودکفایی رسیده ایم.

محمدرضا کلامی، مدیر کل امور برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، گفت: به قدر و اندازه نیاز و سرانه مصرف کشور، کالای مصرفی وجود دارد و تولید می شود؛ ولی همین تولید کافی به الگوهایی همچون تقاضای بازار وابسته است، در شرایط فعلی دشمنان ما به دنبال آشفته سازی فضای اقتصادی و تامین ایران هستند.

وی تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که متاثر از تحریکات دشمنان کشور، افزایش مصرفی را ایجاد نکنند. کالاهای اساسی بصورت مستمر تولید و عرضه می شود و مشکلی وجود نخواهد داشت.

کلامی با رویکرد مبارزه با احتکار تصریح کرد: فهرستی از کالاهای اساسی در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته، هرکس در حلقه عرضه محصولات و اقلام ضروری به هر دلیلی از اعلام موجودی سرباز زده و به امید سوءاستفاده یا افزایش قیمت، کالایی را در انبار ذخیره کند باید بداند دولت به اندازه کافی موجودی کالا دارد و این افراد متضرر خواهند شد ضمنا در هر کجای کشور ستاد تنظیم بازار با متخلفین امر برخورد و به جرم احتکار محکوم خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: عامل بازدارندگی افزایش قیمت،کنترل و کاهش تقاضا است.

کوهکن افزود: در فرهنگ اقتصاد غلط عرضه و تقاضا، برای گرانفروشان کف و سوت می زنیم و این از عدم کنترل حاصل می شود.

همچنین صفایی سخنگوی اتاق اصناف در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اصلاح فرهنگ مصرف جامعه می تواند بر جلوگیری از احتکار موثر باشد، ممکن است در شرایط فعلی تولید و تامین کالا به اندازه کافی هست اما عرضه آن چطور؟ واقعیت این است که عرضه به قدر کافی نیست. به نظر من بهترین راهکار برای تنظیم بازار، اصلاح نرخ ارز است، همه اینها به هم مرتبط است.

او ادامه داد: احتکار موضوعی است که به تازگی و در ماه های اخیر جزو آمار تخلفات اتاق اصناف قرار گرفته است و پیش از این نکاتی همچون عدم درج قیمت و کم فروشی در صدر تخلفات در حوزه کاری ما محسوب می شد.

کلامی مدیر کل برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت در استودیو گفت: هزینه واقعی تولید که برای یک واحد صنفی ایجاد می شود طبق منطق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد در غیر اینصورت در دراز مدت از دور خارج شد و برای کشور ایجاد ضرر می کند.

او ادامه داد: گرانفروشی از دو ناحیه ایجاد می شود یک تقاضای متورم شده در جامعه و دیگری عدم تمایل به عرضه است یعنی امید داشتن به فروش بیشتر یا کم کردن فاصله عرضه و تقاضا در بورس آنهم به نفع فروشندگان، در هر دو صورت توپ در زمین تنظیم بازار وزارت صمت است. ما دولتی ها برای حمایت از بازار سرمایه (بورس) گفته ایم مبنای عرضه در بورس باید برابر قیمت جهانی ضرب در نرخ ارز رسمی باشد، برای اینکه تقاضای کاذب، منجر به افزایش قیمت در بورس نشود سقف رقابت را هم ۵ درصد در نظر گرفته ایم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.