| کد خبر: 157496 |

◄ 6 چالش عمده در بودجه سال آینده

بنزین یا عوارض خروج از کشور؛ مسئله کدام است؟

تین نیوز

بنزین یا عوارض خروج از کشور؛ مسئله کدام است؟

 لایحه بودجه سال آینده در حالی اولین مراحل بررسی در خانه ملت را پشت سر می‌گذارد که طی یک هفته اخیر به ابزار مهمی برای حمله به دولت تبدیل‌شده است. همین افزایش سه برابری کافی بود تا ابتدا انتقادی جدی به این مسئله و سپس انتقادات طنزآمیز را در فضای رسمی و غیررسمی رسانه‌ای کلید بزند.

«مارکو برایمان چه آورده‌ای؟ هیچ! هر چه داشتم صرف پرداخت عوارض خروج از ایران شد.» این جمله کنایه‌ای است به افزایش بیش از سه برابری عوارض خروج از ایران. عوارض خروج از ایران در صورت تصویب مجلس  در مرتبه اول خروج 220 هزار تومان، در مرحله دوم 330 هزار تومان و در مرحله سوم 440 هزار تومان می‌شود. سال گذشته این رقم 70 هزار تومان بود.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که ذی‌نفع این افزایش درآمد است می‌گوید با این وصف چه کسانی در زمان تصویب لایحه بودجه، با چه منطقی از این افزایش درآمد دفاع کرده‌اند؟

 نوبخت البته دفاعیاتی در این عرصه دارد. وی می‌گوید: سالانه 9 میلیون و 200 هزار نفر به مسافرت خارجی می‌روند که اگر هرکدام هزار دلار با خود ببرند می‌شود 9 میلیارد دلار که همین میزان برای دولتی که تأمین 200 میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می‌کند.

به گفته وی خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می‌کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می‌تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد بنابراین می‌توان بخشی از دلایل اتخاذ این تصمیم را به رشد قیمت ارز در بازار مرتبط دانست.

179745_420

 ارز و بازهم ارز

 دلار این روزها مرز 4 هزار و دویست تومان را پشت سر گذاشته است. نرخ هر دلار در بودجه سال آینده 3500 تومان تعیین‌شده است تا برخی منتقد شوند نسبت به اینکه چرا یکسان‌سازی نرخ از به مرحله اجرا درنیامد و برخی نیز بگویند این سیگنالی است برای رشد دوباره قیمت‌ها در بازار.

index

افزایش قیمت بنزین

 در قالب لایحه بودجه اشاره‌ای مستقیم به قیمت بنزین نمی‌شود اما قیمت بنزین را شاید بتوان سومین سؤال هر ایرانی پس از سؤال در خصوص قیمت ارز و نفت در بودجه دانست. قیمت بنزین در سال آینده چقدر می‌شود؟

نوبخت روز بعد از ارائه لایحه بودجه سربسته گفت بنزین در ایران از افغانستان و ترکیه ارزان‌تر است و احتمال دارد قیمت بنزین بیشتر از 1500 شود و این موضوع باعث نگرانی و شایعه بین مردم شد.

 درحالی‌که این روزها در اثر افزایش مصرف حامل‌های انرژی هوای تهران برای نفس کشیدن یاری نمی‌کند، بسیاری معتقدند نه بنزین هزار و پانصدتومانی و نه بنزین گران‌تر از این تأثیری بر مصرف ندارد چراکه کالای جایگزین به‌درستی هنوز در دسترس عمومی قرار ندارد. کالای جایگزین همان حمل‌ونقل عمومی است.

2

 بازهم چاهی به نام یارانه

 یارانه‌ها راه بی‌بازگشت اقتصاد ایران است. این چکیده سخنان کسانی بود که هفت سال پیش رئیس وقت دولت را از ورود به این پروسه بر حذر می‌داشتند؛ اما پرداخت یارانه نقدی به ازای هر ایرانی 45 هزار و 500 تومان اتفاق افتاد و درحالی‌که مقرر بود این قانون دوره‌ای پنج‌ساله برای اجرا داشته باشد، حالا هفت سال از اجرایش گذشته و هنوز مطالبه عمومی بر تداوم این روند است.

دولت در قالب لایحه پیشنهادی خود حذف بیش از 30 میلیون یارانه بگیر را از فهرست 76 میلیون نفری یارانه بگیران پیش‌بینی کرده بود. اتفاقی که باید مدت‌ها قبل رخ می‌داد اما شاید نه به دلایل اقتصادی که تحت تأثیر مطالبات سیاسی و مصلحت‌اندیشی‌های اجتماعی رخ نداد.

حالا اما بسیاری این برنامه را در کنار بنزین 1500 تومانی، فشاری مضاعف برای اقشار مختلف درآمدی در جامعه ایران می‌دانند و معتقدند لازم است دولت کمی آهسته‌تر در این حوزه گام بردارد. این بار نیز هرچند نوبخت دفاعیاتی جدی از این برنامه دارد اما چراغ سبز را به مجلس نشان داده و گفته است، شما در این موارد تصمیم بگیرید.

2345059

رشد مالیات

در لایحه بودجه 97، معادل 172 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد مالیاتی و حقوق گمرکی پیش‌بینی‌شده است که نسبت به قانون بودجه امسال 6.7 درصد رشد دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرآنلاین، نوبخت گفته است 39 هزار و 500 میلیارد تومان از درآمد کشور از مالیات معاف است و باید در این حوزه بازنگری صورت گیرد.

سقف معافیت مالیاتی 2 میلیون تومان در ماه تعیین‌شده و حالا برخی فشار مالیاتی را عامل دیگری برای بروز مشکلات در سال آینده برای طبقه متوسط ایرانی می‌دانند.

images

وام ازدواج و باقی قضایا

 منتقدان دولت مانوری بی‌حاصل را بر عدم افزایش تسهیلات ازدواج در سال آینده آغاز کردند. می‌گفتند وام ازدواج افزایش نیافت این در حالی است که به نظر می‌رسد همین تسهیلات 10 میلیون تومانی برای هر زوج و تسهیلات ۲۰ میلیونی برای عروس و داماد مطبوع بسیاری است. درعین‌حال بسیاری بودجه‌های فرهنگی تخصیص‌یافته به دستگاه‌های مختلف را به علمی برای مخالفت با دولت بدل کردند اما همه این‌ها زیر سایه ارز و بنزین و یارانه رنگ‌باخته است.

271485_198

منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.