| کد خبر: 149443 |

بیشتر از نرخ تورم حقوق‌ها را افزایش می‌دهیم

سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود درخصوص سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران، گفت: «این سفر در زمینه توافق‌هایی است که در گذشته صورت گرفته است، ضمن اینکه همکاری مشترک با دولت ترکیه برای مقابله و مبارزه با تروریسم در ارتباط با سوریه و عراق وجود دارد».

تین نیوز

سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود درخصوص سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران، گفت: «این سفر در زمینه توافق‌هایی است که در گذشته صورت گرفته است، ضمن اینکه همکاری مشترک با دولت ترکیه برای مقابله و مبارزه با تروریسم در ارتباط با سوریه و عراق وجود دارد».

به گزارش روزنامه شرق، محمدباقر نوبخت توسعه مناسبات اقتصادی، تحولات منطقه‌ای و مواضع منطقی که باید اتخاذ شود و همچنین هماهنگی بین کشور ایران و ترکیه را از دیگر مواردی ذکر کرد که در سفر اردوغان به تهران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. او افزود: «خوشبختانه در مسئله عراق و موضوع اقلیم کردستان هماهنگی مناسبی بین ایران و ترکیه و دولت عراق صورت گرفته است و امیدواریم در توسعه این مناسبات سه کشور در آینده شاهد محو تروریسم در منطقه باشیم».

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که همکاری نظامی ایران و ترکیه، نشانگر سیاست‌گذاری‌های مشترک در منطقه عراق است؟ عنوان کرد: «برای پاسخ به این سؤال دو موضوع مطرح است؛ یکی اینکه آیا لزوما منافع ملی ایران با کشور ترکیه یکی است؛ باید گفت هر کشوری راهبردی برای منافع ملی خود دارد. امنیت ملی کشور برادر و همسایه ترکیه تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است که برخی می‌تواند با ما مشترک باشد و در رابطه با منطقه و مسئله تروریسم منافع ملی دو کشور گره خورده است و هر چیزی که مبارزه با تروریسم را تضعیف کند، نه‌تنها ما بلکه ترکیه و دیگر کشورها را هم در معرض خطر قرار خواهد داد».

نوبخت ادامه داد: «امروز کشورهای اروپایی و حتی آمریکا از مسئله تروریسم مصون نیستند و این پدیده ابعاد جهانی دارد و بر همین اساس در ماه‌ها و سال‌های اخیر روابط همکاری ایران و ترکیه نسبت به گذشته افزایش یافته است. امروز کشورها اگر کنار هم نباشند، حقوق انسان‌ها می‌تواند مخدوش شود، به‌همین‌دلیل رابطه ما با سوریه، روسیه و ترکیه در زمینه مقابله با تروریسم بیشتر است. امروز بخشی از خاک عراق در اشغال تروریسم است بنابراین کمک ایران و ترکیه قابل درک است و جهان هم باید از آن حمایت کند».

او همچنین در پاسخ به اینکه در مسئله اقلیم کردستان عراق و تصمیماتی که گرفته شده، مشکلاتی برای مرزنشینان به وجود آمده است، دولت در این زمینه چه برنامه‌ای دارد، عنوان کرد: «در این مسئله حق حاکمیت و تمامیت ارضی دولت عراق مطرح است که از طرف همسایگان به‌ویژه ایران و ترکیه مورد توجه قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران براساس حق حاکمیت، نه‌تنها در ارتباط با عراق و همه‌پرسی که انجام شده، بلکه درخصوص کشور ترکیه هم سال گذشته از این منظر قبل از اینکه تصمیم کودتا مشخص شود، موضع رسمی خود را در محکوم‌کردن کودتا اعلام کردیم».

بیش از ۵۰ درصد کابینه تغییر کرده است

خبرنگاری درباره اهداف دیدار نوبخت با مولوی عبدالحمید و رویکرد دولت نسبت به اهل سنت، پرسید که نوبخت در پاسخ گفت: «ما روابط خوبی با اهل سنت داشته و آنها را سرمایه ملی کشور می‌دانیم. این سیاست، سیاست جدید ما نیست و ما در دولت یازدهم هم همین سیاست را دنبال می‌کردیم. من بارها به مناطق اهل سنت کشور سفر کردم. هر وقت هم به استان سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کنم، با مولوی عبدالحمید دیدار دارم که او مشکلات را منعکس می‌کند و ما هم برنامه‌های دولت را بیان می‌کنیم».

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که با توجه به جابه‌جایی برخی استانداران، اگر این افراد موفق بودند چرا جابه‌جا شدند، افزود: «بنا بر مقتضیات ضرورت داشت که در برخی از استان‌ها مدیر جدید معرفی شود، اینکه اگر کسی خوب است در همان سمت باقی بماند، از نظر مدیریتی مسئله‌ای قطعی نخواهد بود و فردی که قابلیت دارد، بتواند در استان دیگری خدمت کند، امری معمول است». 

دولتی‌شدن شرکت هپکو با سیاست‌های اقتصادی مغایرت دارد

نوبخت با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌ها می‌گویند دولت حقوق کارکنان خود را زیر نرخ تورم افزایش خواهد داد، گفت: «این کذب محض است و ما هر سال بیشتر از نرخ تورم افزایش حقوق داریم. امسال هم قرار است پنج درصد این افزایش حقوق را دولت و پنج درصد دیگر را دستگاه‌ها پرداخت کنند که مجموعا ۱۰ درصد می‌شود. آیا این زیر نرخ تورم است؟ پیش‌بینی ما این است که در سال آینده تورم زیر ۹ درصد باشد و افزایش حقوق کارمندان و کارگزاران حدود ۱۰ درصد خواهد بود».

سخنگوی دولت درباره وضعیت کارگران هپکو عنوان کرد: «این شرکت‌ها غیردولتی هستند و می‌دانید هپکو دولتی بود و در سال‌های قبل واگذار شده است اما کارگران می‌خواهند باز دولتی شود که با سیاست‌های اقتصادی مغایرت دارد. بعد از سفری که در سال گذشته به این کارخانه داشتم، به بانک ملی دستور پرداخت وام با تضمین دولت را دادم. دولت موظف است مشکلات این شرکت را برطرف کند».

خبرنگار «شرق» پرسید: «براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ١٠ شهری که بالاترین نرخ بی‌کاری را دارند، هفت شهر آن مربوط به استان کرمانشاه است، با توجه به حساسیت‌های موجود در این منطقه چه راهکارهایی برای رفع محرومیت و بی‌کاری در این مناطق دارید؟»، نوبخت پاسخ داد: «یک بخش مربوط است به روش‌هایی که برای افزایش اشتغال داریم. از طریق صندوق توسعه ارزی و طرح‌های عمرانی ۱۰‌ هزار ‌میلیارد تومان فقط با اولویت مناطقی که نرخ بی‌کاری آنها بالاست، در نظر گرفته شده است که سهمی از آن به برخی از مناطق از جمله کرمانشاه اختصاص داده شده است. اولین پروژه‌ای را هم که افتتاح خواهیم کرد، راه‌آهن کرمانشاه است که می‌تواند در بحث توسعه و افزایش اشتغال مؤثر باشد؛ ضمن اینکه استانداری فعال برای آنجا در نظر گرفته شده که به امور به‌خوبی رسیدگی کند».

نوبخت در پاسخ به اینکه شنیده شده وزیر کشور آمار بی‌کاری را ٦٠ درصد اعلام کرده است و از سوی دیگر خواستار برگزاری زودتر جلسه آسیب‌های اجتماعی با رهبر معظم انقلاب شده است، افزود: «مرجع رسمی اعلام آمار بی‌کاری، مرکز آمار ایران است و فکر نمی‌کنم چنین عددی از سوی وزیر کشور اعلام شده باشد؛ درحالی‌که نرخ بی‌کاری در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته تقلیل یافته است. اگر قرار است نسبت به اشتغال تحولی ایجاد کنیم، برای ایجاد ٩٥٠‌هزار فرصت شغلی دولت اگر همراهی بخش خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای غیردولتی نباشد، نمی‌تواند به‌تنهایی اشتغال ایجاد کند». او درباره رابطه با عربستان گفت: «خدا را شکر که حج به سلامت انجام شد و این مقوله نیازمند زمان، مطالعه و بررسی مناسبات است. هنگامی که عزت و کرامت ایرانیان حفظ شود، قطعا مراودات ما ادامه پیدا خواهد کرد. حفظ شأن ایرانیان برای ما در اولویت است».

برگزاری جلسه سران قوا با مقام معظم رهبری در آبان ماه

همچنین به گزارش ایلنا، نوبخت درباره جلسه سران قوا با مقام معظم رهبری، عنوان کرد: «هر شش ماه یک‌بار سران قوا و مسئولان مربوط جلسه‌ای با رهبر معظم انقلاب برای بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌کنند که قرار بود این جلسه در اردیبهشت برگزار شود که به دلیل برگزاری انتخابات امکان آن فراهم نشد. تصور می‌کنم آبان این جلسه برگزار شود».

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: «فعلا دولت برنامه‌ای دراین‌باره ندارد».

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.