| کد خبر: 138077 |

7 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی زنده شد

رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: در دولت یازدهم 7 میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع معدنی از سوی این سازمان فعال و 2.3 میلیارد دلار طرح جدید نیز وارد عملیات اجرایی شد.

تین نیوز

رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: در دولت یازدهم 7 میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع معدنی از سوی این سازمان فعال و 2.3 میلیارد دلار طرح جدید نیز وارد عملیات اجرایی شد.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان که در آخرین نشست مدیران ایمیدرو در دولت یازدهم گفت: طرح های این سازمان در شرایط نبود نقدینگی و اوج تحریم‌ها و با مشارکت شرکت های داخلی، زنده شدند و در عین حال توانستیم با همراهی بخش‌خصوصی پروژه‌های جدید را آغاز کنیم.

وی با ترسیم شرایط بحرانی ایمیدرو در سال 92 گفت: طی نیمه اول امسال، یک میلیارد دلار طرح به اتمام می رسند و به مدار تولید می پیوندند.

برنامه افتتاح شادگان هفته آینده

وی در ادامه خبر داد: ‏ طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در این هفته کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان با حضور مقامات عالی افتتاح می‌شود. احیای مستقیم فولاد شادگان، نخستین طرح تولید آهن اسفنجی است که با تکنولوژی ایرانی (PERED)، به بهره‌برداری می‌رسد.

کرباسیان ادامه داد: کارخانه‌های آهن اسفنجی فولاد میانه و نی‌ریز که از تکنولوژی ایرانی پِرِد بهره می‌برد، به ترتیب در ابتدا و انتهای مرداد راه‌اندازی می‌شوند. علاوه بر این آهن اسفنجی فولاد سبزوار نیز تا پایان شهریور ‏به تولید می‌رسد.

وی تاکید کرد: قطعا تا پایان سال، مابقی پروژه‌های آهن اسفنجی فولادهای استانی‏ راه‌اندازی می‌شود.

کرباسیان با یادآوری اینکه تغییر تفکر در ایمیدرو سبب مشارکت بخش خصوصی در طرح ها ‏شده اظهارکرد: این پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی و در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی شده اند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: با توجه به افتتاح طرح های فرآوری مواد معدنی در ماه های آینده، در دولت دوازدهم به طور مشخص‌تری مانع خام‌فروشی مواد معدنی خواهیم شد و ارزش افزوده تولیدات، در داخل کشور ایجاد خواهد شد.

خرید از معادن کوچک

به گفته وی، معدن طلای موته بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از معادن کوچک خریداری می کند که این برنامه سبب شده این معادن بخش خصوصی با رونق همراه شوند.

کرباسیان افزود: در سفر روزهای گذشته وزیر صنعت معدن و تجارت به جنوب کشور، پروژه‌های مناطق ویژه لامِرد و پارسیان مورد بازدید قرار گرفت و در حال حاضر طرح بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان آماده عملیات اجرایی است.

وی ادامه داد: برنامه شروع عملیات این طرح در هفته های پایانی دولت یازدهم اتفاق مبارکی است که باور آن برای برخی ‏دشوار است البته باید اشاره شود که وزیر نفت نیز اخیرا با اعلام حمایت از طرح های منطقه ویژه پارسیان تاکید کرد که گاز مورد نیاز این منطقه تامین می شود.

وی همچنین تاکید کرد: تا سال 92 طرح‌های توسعه‌ای سنگان در رکود اجرایی به سر می‌بردند و با مشکلات متعددی همراه بودند در حالی که اکنون نخستین کارخانه گندله‌سازی سنگان در آستانه افتتاح است و کارخانه دیگری نیز در نوبت راه‌اندازی قرار دارد.

کرباسیان افزود: حاصل فعال شدن طرح‌های فرآوری سنگ آهن سنگان، اکنون اشتغال 4هزار نفر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تامین مالی طرح‌ها و همکاری با شرکت‌های خارجی‏ در شرایط برجام عملی شده است، گفت: تامین مالی طرح‌های بزرگ از جمله آلومینیوم جنوب و همچنین آغاز عملیات پروژه های تیتانیوم کهنوج و روی مهدی آباد در دولت یازدهم عملی شد.

اتمام ژئوفیزیک هوایی کردستان

وی انجام 250 هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ‏در منطقه‌ای همچون کردستان ژئوفیزیک هوایی به اتمام رسیده و با ادامه این فعالیت، زمینه توسعه معدنی آن استان ایجاد می‌شود.

کرباسیان تاکید کرد: احیا شدن ایمیدرو در دولت یازدهم توسعه مناطق معدنی در نقاط کم برخوردار را رقم زد و این اقدامات در راستای رسالت این سازمان است. این در حالی است که پیش از دولت یازدهم، ایمیدرو تا آستانه انحلال پیش رفته بود اما خوشبختانه چنین امکانی فراهم نشد و این سازمان همچنان به رسالت توسعه ای خود ادامه می دهد.

 

منبع: خبرگزاری آنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.