| کد خبر: 133835 |

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته؛

◄ اتکای قطر در شرایط فعلی به ایران است/ از این فرصت باید استفاده کنیم

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با توجه قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با قطر گفت: این یک فرصت است و دولت باید از فعالیت بخش خصوصی در صادرات به قطر حمایت کند.

 

به گزارش تین‌نیوز، مسعود پل‌مه با اشاره به شرایط اقلیمی قطر گفت: کشور قطر از حیث جغرافیایی یک شبه جزیره است و در یک شبه خلیج واقع شده است. از لحاظ ارتباط زمینی به عربستان محدود است و از لحاظ مرز سیاسی آبراهی با بحرین، ایران و عربستان مرز دارد.

 

او قطر را تنها در بخش انرژی و حامل‌های انرژی مهم دانست و تاکید کرد: جایگاه اقتصادی قطر با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفت داخلی و خارجی که در بخش انرژی و حامل‌های انرژی داشته بیشتر در این بخش بوده است. اما در حوزه تجارت سرمایه‌گذاری چندانی نداشته و به عبارتی در افق دید دولتمردان قطری نبوده است.

 

پل‌مه افزود: در نتیجه قطر به عنوان یک مرکز حمل‌ونقل دریایی مورد هدف نبوده است و هر اتفاقی که به واسطه شرایط سیاسی و اقتصادی در این شبه جزیره بیفتد تنش اقتصادی خاصی ایجاد نخواهد کرد.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: به همین دلیل کشور قطر تقریبا تمام نیازهای انتقال دریایی خودش را از امارات انجام می‌داده است و به واسطه این نوع سیاست که در حوزه دریا داشته در شرایط فعلی مشکلات عدیده‌ای را برای خودش به وجود آورده است. قطر در واقع از لحاظ لجستیکی به شدت به عربستان و امارات وابسته است.

 

این کارشناس تصریح کرد: واقعیت این است که بعید به نظر می‌رسد این شرایط چندان ادامه پیدا کند اما با این حال این یک فرصت برای کشور است. ما می‌توانیم برای پیگیری و تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیر نفتی نقش موثری ایفا کنیم.

 

پل‌مه با بیان اینکه قطر در بخش تجاری فعالیت چندانی نداشته است تاکید کرد: واقعیت این است که تنش‌های دیپلماتیک میان چند کشور عربی  قطر هیچ تاثیری به مفهوم واقعی در اقتصاد دریایی منطقه نخواهد گذاشت. به این دلیل که مرکز و هاب لجستیکی منطقه ابتدا در بندر جبل‌علی امارات است که در شرایط فعلی تنها ارسال به قطر را ممنوع خواهد کرد ونه جای دیگر. قسمتی از حمل‌ونقل دریایی قطر هم از بندر دمام عربستان بوده که البته آن هم حجم چندانی نداشته است.

 

او افزود: مضاف بر اینکه فعالیت این حوزه بر شناورهای غیر ایرانی متکی بوده و عمدتا توسط شناورهای اماراتی و قطری صورت می‌گرفته است.

 

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد این شرایط ادامه پیدا کند تصریح کرد: اتکای قطر در شرایط فعلی تنها به کشوری مانند ایران خواهد بود. امیدوارم دولت شرایط و حمایت لازم را برای بهره‌وری از این وضعیت مهیا کند تا بخش خصوصی بتواند در حوزه صادرات ایفای نقش کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    نباید بگذاریم اتفاق روسیه تکرار شود و بازار روسیه با تعلل ما بدست دوباره ترک ها افتاد .باید سریعا خلأ را در قطر پرکنیم .

    عربستان برای استحصال نفت از چاهها به گاز نیاز دارد که دو کشور ایران و قطر صاحب ان هستند لذا من مطمئن هستم عربستان این بحران کوتاه مدت میداند.
    لذا ما فرصت کمی برای جا بازکردن داریم و باید سریع موقعیت خودرا تثبیت کنیم