| کد خبر: 127921 |

اهمیت مبارزه با قاچاق در سال اشتغال و تولید

تین‌نیوز| در حالی که بسیاری از توسعه بخش ترانزیت کشور سخن می‌گویند، برخی اعتقاد دارند آثار مخرب قاچاق از آثار مثبت توسعه بیشتر است. 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، توسعه همواره یکی از ارکان اساسی کشور بوده است. توسعه در ایران و جهان ابعاد گسترده‌ای دارد. در سال‌های ابتدایی پس از جنگ و هم‌زمان با دولت سازندگی توسعه به عمدتا به معنای توسعه عمرانی فهم می‌شد که برآمده از ویرانی‌ها و عقب‌ماندگی‌های دوران هشت ساله جنگ تحمیلی بود.

با اینهمه به مرور توسعه فرهنگی نیز به موازات توسعه عمرانی جای خود را باز کرد. با اینهمه به نظر می‌رسد که هم‌چنان توسعه فرهنگی رشد قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است.

توسعه فرهنگی شاخه‌های گسترده‌ای دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مسئله قاچاق است. علی‌رغم اینکه ممکن است اینگونه به نظر نرسد اما بخش مهمی از مسئله قاچاق یک مسئله فرهنگی است که فرد یا گروه قاچاق‌کننده، از پیامدهای این کار بر اقتصاد کلان کشور بی‌اطلاع هستند. یا در صورت اطلاع از این موضوع چندان دلبستگی فرهنگی به آن ندارند.

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی چندی پیش در جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، در حالی که بحث بر سر توسعه بخش ترانزیت کشور بود، با اذعان به ضرورت توسعه ترانزیت، به نکته مهمی اشاره کرد.

او گفت: قطعا باید ترانزیت توسعه پیدا کند و ما در سازمان بنادر و دریانوردی از هیچ تلاشی برای هماهنگی با این بخش و گمرک دریغ نخواهیم کرد اما به نظرم نباید از قاچاق غافل شویم. آثار مخرب قاچاق از آثار مثبت ترانزیت مهم‌تر است.

او تاکید کرد باید عزمی ملی برای مبارزه با قاچاق صورت گیرد. چرا که در صورت عدم حل این مشکل تلاش‌ها برای توسعه کشور راه به جایی نخواهد برد.

سعیدنژاد گرچه گذرا به این موضوع اشاره کرد اما این اشاره از یک نکته مهم خبر می‌دهد. این جای بسی خوشوقتی است مدیرکل یک سازمان بزرگ دولتی، تا این حد واقع‌بین است.

نمونه‌های بسیاری دیده‌ایم که مدیران دولتی برای بهبود بیلان کاری سرمایه‌گذاری‌های گاه حتی بی‌برنامه و بدون مطالعه انجام داده‌اند. اما شاید زمان آن رسیده باشد، کمی به سمت واقع‌بینی حرکت کنیم تا توسعه در کشور، توسعه‌ای پایدار و مطلوب باشد. در شرایطی که عزمی جدی برای تولید و اشتغال ایجاده شده، قاچاق به عنوان عاملی ضد این دو، در کانون توجه قرار می‌گیرد.

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور، با چنین نگاه و عزمی می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که این سازمان تنها به دنبال ساختن بیلان کاری نیست، بلکه با واقع بینی تلاش دارد تاثیری پایدار و درازمدت ایجاد کند.

بر اساس آمارها سالانه حدود 25 میلیارد دلار قاچاق در کشور صورت می‌گیرد که با برخی از مهم‌ترین بودجه‌های کشور مانند بودجه عمرانی و میران نفت رقابت می‌کند. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.