| کد خبر: 11847 |

مناطق آزاد به جای صادرات، قطب واردات شد

تین نیوز | دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این که مناطق آزاد در ایران برای رها شدن از بوروکراسی ایجاد شد، گفت: مناطق آزاد با هدف ایجاد قطب های صادراتی ایجاد شد، اما عملا تبدیل به گذرگاه های وارداتی شدند.
 
اکبر ترکان در نخستین گردهمایی تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با موضوع نقش ایران در تحولات جهانی با اشاره به ایجاد نخستین منطقه آزاد جهان در سال 1888 در هامبورگ، گفت: دومین منطقه آزاد جهان بعد از جنگ جهانی دوم برای بازسازی اروپا در سال 1958 در ایرلند ایجاد شد. منطقه آزاد بعدی در سال سال 1965 میلادی در هند و پس از آن نیز منطقه آزادی نیز در سال 1968 میلادی در سنگاپور ایجاد شد.
 
وی با تاکید بر این که بنادر آزاد برای رها شدن از بورکراسی ایجاد شد، تصریح کرد: مناطق آزاد ایران نیز با این هدف ایجاد شد اما در ادامه مقوایی شد. می خواستیم مناطق آزاد قطب های صادراتی ایجاد کنیم اما گذرگاه های وارداتی ایجاد شد.از سوی دیگر در مناطق آزاد مراقبت از فضای فرهنگی نشد و به مسائل اجتماعی کم توجه شد.
 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این که بیاید مناطق آزاد را آزاد کنیم، اظهار کرد: می خواستیم مقررات را آزاد و فضای کسب و کار را تسهیل کنیم اما این گونه نشد. می خواهیم برنامه ریزی کنیم تا مناطق آزاد ما را به مراکز تجاری دنیا متصل کنیم که برای این کار باید یک پورت داشته باشیم. اتصال مناطق آراد به چرخه صنعت آزاد لوازم غیر پیدا یعنی شناخت روابط بین الملل  و کار کردن با بین الملل می خواهد.
 
محمود سریع القلم مشاور رئیس جمهوری نیز در این نشست با بیان این که کشورهای برای پیشرفت باید بین المللی شوند، اظهار کرد: آفریقای جنوبی همان کارهایی را انجام می دهد که کره جنوبی 40 سال پیش انجام داد.
 
وی با بیان این که عربستان 750 میلیارد دلار ذخائر ارزی دارد که 70 تا 90 میلیارد تومان برای این کشور سالانه سود دارد، افزود: قطر 900 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است، در جنوب ایران همسایه های ایران سالانه بیش از دو تریلیون دلار خارج از بودجه سرمایه گذاری می کند.
 
وی با طرح این سئوال که کدام کشور علاقه مند به پیشرفت ایران است، گفت: ما حتی یک کشور هم نداریم که چنین چیزی را بخواهد، کشوری که ثروت ندارد نه کار سیاسی و نه کار فرهنگی می تواند انجام دهد.
 
سریع القلم با تاکید بر این که چنانچه تا 5 سال آینده جهت گیری سیاسی را تغییر ندهد ایران به عنوان یک کشور در مسیر یک افول پایدار قرار می گیرد، افزود: کشوری که درآمد ندارد نمی تواند به مسائل جاری خودش توجه کند. کانون توسعه اقتصادی و امنیت ملی ایران مسئله تولید ثروت است.
 
وی جهانی شدن امروز به منطقه ای شدن منتقل شده است، بیان کرد: در اکثر مناطق دنیا منطقه گرایی در اولویت قرار دارد. مثلا در آمریکای لاتین همه کشورها یا مذاکره کرده اند یا در حال مذاکره هستند که ویزا را بردارند. اگر شهروندی ایرانی به آلمان برود به مراتب کارش راحتر است تا این که به عربستان برود.
 
وی خاطرنشان کرد: در اصول مشترک حکمرانی در دنیای امروز این است که اگر کشوری به دنبال رضایتمندی مردم است که باید به گونه ای برنامه ریزی کند که حداقل رشد اقتصادی 3 درصدی داشته باشد. باید مسائل یک و دو مردم را حل کنیم.
 
مشاور رئیس جمهوری با بیان این که رشد 3 درصدی برای جامعه مشروعیت سیاسی می آورد، افزود: بنابراین اولویت با تولید ثروت است که مقدمات فرهنگ اسلامی ایرانی به وجود می آورد.
 
سریع القلم با اشاره به این که آینده کشور برای طبقه متوسط مهم است، اظهار کرد: استخوان بندی یک حکومت باید برود روی طبقه متوسط جامعه . ممکن است این گروه 10 درصد باشد اما با فکرش آینده کشور را رقم می زند.
 
وی همچنین در ادامه به یک سری آمار و ارقام اشاره کرد و گفت: کشورهای آسه آن (10 کشور) 2.2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی داشته اند. در نیم قرن اخیر رشد اقتصادی کره جنونی حداقل 7 درصد بوده، ارزش واردات و صادرات این کشور 1.2 تریلیون دلار است. این آمار نتیجه یک سری سیاستگذاری است و کل حکمرانی در حوزه اقتصادی خلاصه شده است.
 
سریع القلم تاکید کرد: در سیاست خارجی یک ریل داریم و در سیاست های داخلی یک ریل. کشوری که در این دو حوزه ریل مشترک نداشته باشد نمی تواند رشد کند. الان می توان مبانی حکمرانی را گوگل کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: ترکیه در سال 2012 حدود 62 میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده است. این کشور  در سال 2012  4 میلیارد دلار گل صادر کرده است، این کشور تا 5 سال پیش رتبه 12 را گردشگری داشت و الان رتبه 4 دنیا قرار دارد. در ترکیه طی 10 سال 10 هزار کیلومتر اتوبان ساخته شده است.
 
سریع القلم با تاکید بر این که تمام دولت هایی که در ترکیه به قدرت رسیده اند مبنای کار آنها اقتصاد بوده است، اظهار کرد: توسعه اقتصادی مانند دو امدادی است که مسیری را تعیین می کنیم و عده ای 4 سال هشت سال می آیند و کار را جلو می برند. اما در ایران هر 4 یا هشت سال یک بار مسیر حکمرانی تغییر می کند.
 
مشاور رئیس جمهور در  ادامه با اشاره به این که بوئینگ و ایرباس پیش بینی کرده اند تا 20 ساله آینده با توجه به تقاضای جهانی باید 35 هزار فروند هواپیمای مسافربری ساخته شود، گفت: قیمت این تعداد هواپیما 4.8 تریلیون دلار است که  35 درصد از این تقاضا در منطقه آسیاست. این در حالی است که استعداد قابل توجه مهندسی و فناوری موجود در ایران در صورت داشتن روابط عادی با دنیا فارغ التحصیلان ایرانی می توانستند سهم مهمی در تولید این هواپیماها داشته باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.