| کد خبر: 238591 |

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد :

◄ توسعه حمل و نقل ریلی راهکاری برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با توسعه حمل‌ و نقل ریلی، شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ متصل و از گسترش بی رویه شهرها جلوگیری می شود.

تین نیوز

اصفهان-الهام ندیمی|  علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان اصفهان، در نشست تخصصی حمل‌ و نقل شهری با محوریت حمل‌ و نقل ریلی، آلودگی و ترافیک را از نتایج تمرکز نگران‌کننده جمعیت در شهر اصفهان و اطراف آن دانست و اظهار داشت: اصفهان یکی از مهاجرپذیرترین مراکز استان کشور است که ۳۱ درصد از کل جمعیت استان اصفهان در شهر اصفهان و نزدیک به ۸۰ درصد از کل جمعیت استان در شعاع ۵۰ کیلومتری از شهر اصفهان زندگی می‌کنند و این وضعیت نگران‌کننده است. 

به گزارش خبرنگار تین نیوز،‌ وی در ادامه عنوان کرد: شهرهای جدید همچون مجلسی و فولادشهر نه‌تنها منجر به تمرکز زدایی جمعیت از اصفهان نشده، بلکه منجر به افزایش مهاجرت از استان‌های دیگر به این شهرها و سپس سکونت آن‌ها در اطراف شهر اصفهان شده است.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: توجه به شهرک‌سازی در اطراف شهر اصفهان مهم است و می‌بایست امکان ارتباط منطقی شهرک‌های مسکونی اطراف اصفهان با داخل شهر را به صورت ایمن و منطقی فراهم کنیم.  

وی افزود: اگر بخواهیم امکان ارتباط شهرهای کوچک‌تر با شهرهای بزرگ همچون اصفهان را داشته باشیم نیاز است تا شبکه راه‌ها را گسترش دهیم.  

قاری‌قرآن گسترش حمل‌ و نقل ریلی در داخل را به منظور جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها، الگوی در حال اجرا در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: امروز در دنیا، دورافتاده‌ترین مناطق به وسیله حمل‌ و نقل ریلی به شهرهای بزرگ متصل می‌شوند و افراد از شهرهای کوچک به راحتی به محیط کاری خود در شهرهای بزرگ دسترسی دارند، بدون آن‌که نیاز به تغییر محل سکونت خود داشته باشند.  

 وی گفت: این الگو به راحتی در داخل کشور قابل اجرا است، در بعضی از کشورها محدوده شهر برداشته شده است تا شهر با تمام مناطق اطراف در ارتباط باشد و این مورد می‌بایست در اصفهان نیز اجرایی شود.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به عدم ظرفیت اصفهان برای پذیرش جمعیت بیشتر به دلیل مشکلات آب‌ و هوایی تأکید کرد: داشتن امکاناتی همچون پل‌ها، بزرگ‌راه‌ها، آزاد‌راه‌ها و مترو منجر به جذب جمعیت از اطراف به داخل شهر می‌شود و مهاجرت‌پذیری را افزایش می‌دهد، بنابراین باید حمل‌ و نقل ریلی را گسترش دهیم تا افراد از شهرهای اطراف بتوانند از امکانات آموزشی، درمانی، تفریحی و شغلی اصفهان استفاده کنند، بدون آن‌که نیازی به تغییر محل سکونت خود داشته باشند.  

 وی با تاکید بر ممانعت از تمرکز جمعیت در شهر اصفهان عنوان کرد: در صورتی که شهرهای اطراف اصفهان و سپس تمام شهرستان‌های استان با حمل‌ و نقل ریلی پوشش داده شود، از تمرکز جمعیت در اصفهان کاسته می‌شود.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.