| کد خبر: 235045 |

فرونشست زمین ایجاد کرد:

◄ ترک هایی با عمق 4 متر در فرودگاه اصفهان

عمق ترک‌ ها در دشت مهیار به بیش از ۸۰ متر می‌رسد و این عدد در فرودگاه اصفهان که باید یک محل امن باشد تا چهار متر گزارش شده است؛ فرونشست در مسکن مهر حبیب‌آباد که ۱۰ سال هم از احداث آن نگذشته ترک ایجاد کرده و هنوز هم قصد ادامه ساخت و سازها را دارند.

تین نیوز

مدیرکل زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان گفت: عمق ترک‌ ها در دشت مهیار به بیش از ۸۰ متر می‌رسد و این عدد در فرودگاه اصفهان که باید یک محل امن باشد تا چهار متر گزارش شده است؛ فرونشست در مسکن مهر حبیب‌آباد که ۱۰ سال هم از احداث آن نگذشته ترک ایجاد کرده و هنوز هم قصد ادامه ساخت و سازها را دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، رضا اسلامی روز یکشنبه اظهار کرد: از سال ۱۳۷۹ که جریان دائمی زاینده‌رود قطع و حفر چاه بی‌رویه شدت گرفت، سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافت و این بلا سر اصفهان آمد.

وی عنوان کرد: به دلیل آنکه در تحقیقات چند سال پیش 2 استان اصفهان و مرکزی از لحاظ زلزله وضعیت سفید داشتند، ۷۰ درصد صنایع در این دو استان ایجاد شد و اکنون با خطرات ناشی از فرونشست، یک استان و شهر امن به محیطی ناامن تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با نگاه به نقشه ریز پهنه‌بندی خطر زلزله و شناسایی گسل، مشخص می‌شود که ۲۲ گسل در اصفهان داریم که غیر از کاشان موجب زلزله‌ های آن چنانی نمی‌شدند اما در سال‌ های اخیر وضعیت تغییر کرد و نمونه آن زلزله اردیبهشت ۹۲ در حبیب‌آباد است؛ اگر همان زلزله اکنون اتفاق بیفتد دیگر تنها لوسترها تکان نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید:

اسلامی گفت: وضعیت اصفهانی که در گذشته امن بود، اکنون با میناب، فیروزکوه و دیگر شهرهای خطرپذیر فرقی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خسارات فرونشست غیرقابل جبران است، اضافه کرد: فضای بین ذرات زیرزمین با آب پر شده که اگر این آب تخلیه شود و فضای بین ذرات به وسیله فشار لایه‌های بالایی از بین برود به هیچ عنوان قابل جبران نیست حتی اگر سالیان سال زاینده رود جاری باشد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه در نتیجه فرونشست و مخلوط شدن آب شور و شیرین که در ابوزیدآباد و آران و بیدگل رخ داده است، افزود: تا ۱۵ سال قبل جریان آب از سمت کاشان به سمت دریاچه نمک بود که اکنون این اتفاق برعکس شده و آب از دریاچه نمک وارد آب شیرین شده و ذخیره آب نیز در حال اتمام است.

آسیب به شریان‌ های حیاتی مثل راه‌ آهن بندرعباس به تهران و نشست جاده اصفهان و شهرضا از دیگر نمونه‌هایی بود که اسلامی از مخاطرات فرونشست برای اصفهان ذکر کرد و درباره آسیب به خط دو مترو و رینگ حفاظتی شهر اصفهان نیز هشدار داد.

وی گفت: اصفهان تنها کلانشهری است که فرونشست در آن به شهر نفوذ کرده و تفاوت آن با فرونشست تهران جنس رسوبات است چون در تهران لایه‌های زرین از آبرفت شن است و حرکت می‌کند اما در اصفهان درز و ترک ایجاد می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه انتقال آب از گلپایگان به سمت استان قم باعث شده تا در گلشهر سالانه ۱۹ سانتی‌متر نشست اتفاق افتد، افزود: غرب اصفهان در نقشه‌های سال ۹۵ وضعیت بدتری در فرونشست نسبت سال‌های گذشته داشته و مناطق محدود رهنان، خانه اصفهان و امام خمینی وضعیت خطرناکی دارند.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست از شمال به سمت جنوب اصفهان در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: بیشترین تراکم جمعیتی و سازه حساسی چون پالایشگاه، نیروگاه و ورزشگاه نقش جهان در شمال اصفهان وجود دارد بنابراین اگر از این پدیده در منطقه دولت‌آباد، رباط و کاوه جلوگیری نکنیم، به سمت فلکه فیض و ساختمان شهرداری حرکت می‌کند.

اسلامی ادامه داد: عمق ترک‌ ها در دشت مهیار به بیش از ۸۰ متر می‌رسد و این عدد در فرودگاه اصفهان که باید یک محل امن باشد تا چهار متر گزارش شده است؛ فرونشست در مسکن مهر حبیب‌آباد که ۱۰ سال هم از احداث آن نگذشته ترک ایجاد کرده و هنوز هم قصد ادامه ساخت و سازها را دارند.

وی با بیان اینکه ابنیه تاریخی اصفهان را مدام مرمت می‌کنند، اما این سازه‌ها از پایه مشکل دارد که علت آن فرونشست است، اظهار کرد: فرونشست یک معضل است اما سبب بروز معضلی دیگر نیز می‌شود به عبارتی زمانی که فرونشست رخ می‌دهد، زمین سفت شده و آب فرصت نفوذ پیدا نمی‌کند که این موضوع سبب بروز سیل می‌شود.

مدیرکل زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان تاکید کرد: اگر زاینده‌رود حالت زایش خود را از دست دهد و آبخوان‌ ها را تغذیه نکند، آب در روزهایی از سال جاری باشد یا نباشد تفاوتی برای مقابله با فرونشست نمی‌کند.

وی افزود: ۴۳ هزار حلقه چاه آب در اصفهان وجود دارد که باید این میزان بهره‌ برداری مدیریت شود، باید بر برقراری جریان دائمی زاینده‌رود تاکید کنیم، اجازه عقیم شدن این رودخانه را ندهیم. علاوه بر جلوگیری از چاه‌های غیرمجاز، باید در خصوص خطرات فرونشست فرهنگ‌ سازی کرد، آبخیزداری شهری جدی گرفته شده و به‌جای صنعت و کشاورزی، روی گردشگری اصفهان تمرکز کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد زاینده‌رود در اصفهان است و ۱۰ درصد آن در استان مجاور، اما اجازه داده‌اند این ۱۰ درصد برای تمام حوضه آبریز تصمیم بگیرد؛ اجازه داده‌اند بالادست هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و پایین دست که آب ندارد با حفر چاه آن را جبران کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.