| کد خبر: 202123 |

آژانس ها کرایه راافزایش دادند/ رانندگان تاکسی خواستار سهمیه بیشتر

پس از اصلاح قیمت بنزین افزایش معناداری درنرخ تاکسی‌های اصفهان گزارش نشده اما تخلفاتی در افزایش کرایه آژانس ها مشاهده شد. این در حالی است که رانندگان ازکمبود سهمیه بنزین گلایه دارند.

تین نیوز

پس از اصلاح قیمت بنزین افزایش معناداری درنرخ تاکسی های اصفهان گزارش نشده اما تخلفاتی در افزایش کرایه آژانس ها مشاهده شد. این در حالی است که رانندگان ازکمبود سهمیه بنزین گلایه دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بیش از یک ماه از زمان اصلاح قیمت بنزین در کشور می گذرد و طبیعی است آنچه در اولین تبعات این اقدام به ذهن متبادر شود افزایش ناگهانی کرایه وسایل نقلیه عمومی خواهد بود.

این حدس و گمان ها در همان روزهای اولین پس از گرانی بنزین با قول مساعد دولتمردان مبنی بر عدم افزایش کرایه ناوگان حمل ونقل عمومی پاسخ داده شد. همه از تشدید نظارت ها برای جلوگیری از افزایش قیمت ها سخن می گفتند که البته این قول در خصوص برخی موارد صادق بود.

رصد تاکسی های اصفهان چه می گوید؟

حال که فاصله قابل قبولی برای قضاوت درباره تأثیر افزایش قیمت بنزین بر کرایه تاکسی در شهرها گذشته است، با رصد این امر در کلان شهر اصفهان می توان دریافت که تا چه حد قول مسئولان در نصف جهان بر کرایه تاکسی ها استوار بوده است.

مسافران همیشگی تاکسی های زرد اصفهان اغلب یا حرفی از افزایش قیمت کرایه تاکسی ها نمی زنند یا اگر هم گلایه ای دارند، موارد انگشت شماری را نام می برند که افزایش کرایه در برخی مسیرها وجود داشته است؛ البته این افزایش به حدی نیست که حتی از هزار تومان در مجموع چند کورس تاکسی فراتر رود.

رانندگان نیز اکثراً کوتاه و بدون توضیح بیشتری در پاسخ به این سوال که «آیا کرایه خود را افزایش داده اند یا خیر»، پاسخ می دهند: نه! گلایه رانندگان از باب سهمیه ها نیست بلکه بیشتر دلواپس گران شدن لوازم یدکی خودروی خود هستند که در آینده، افزایش قیمت بنزین، بازار قطعات را نیز گران تر کند.

گفت و شنودها و گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری مهر شاهدی از گرانی بنزین در چندین خط از تاکسیرانی اصفهان یافت نمی کند و آنچه مشهود است نظارت ها آنقدر کافی بوده که کرایه ای گران نشود.

نظارت ها بر پیکره عظیم تاکسیرانی اصفهان چقدر است؟

در کلان شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی پلاک «ت»، بیش از چهار هزار تاکسی تلفنی و ۹ هزار تاکسی سرویس مدرسه وجود دارد که مسئولیت ۵۰۰ هزار نفر سفر موفق در هر روز را برعهده دارند؛ به این آمار می توان ۲۰۰ هزار سفر موفق توسط تاکسی های آنلاین که نسل جدید تاکسی های اصفهان خواهند بود را نیز اضافه کرد تا گستردگی شبکه تاکسیرانی اصفهان ملموس تر باشد.

با وجود این گستردگی، گفته های مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان نشان از عدم افزایش قیمت ها دارد: به دلیل آنکه ۹۵ درصد ناوگان کلان شهر اصفهان گازسوز بوده و به نظر می رسد سهمیه ای که به آنان داده می شود کفایت می کند، نرخ کرایه تاکسی در اصفهان هنوز افزایش نیافته است با این حال کار کارشناسی که انجام شده نشان می دهد همچنان نیز نیاز به افزایش قیمت وجود ندارد.

تاکسی فرودگاه و سرویس مدارس، دو چالش اصفهان

هادی منوچهری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه چالش تاکسیرانی اصفهان در حوزه تاکسی های فرودگاه و سرویس های مدرسه است، افزود: نه تنها اصفهان بلکه سایر کلانشهرها نیز دغدغه مشابهی دارند و به دنبال آن هستیم که به جای افزایش قیمت، سهمیه های مورد نیاز به این تاکسی ها تخصیص داده شود تا نه به صاحبان تاکسی فشار بیش از حدی آید نه به خانواده ها و مسافران که در این خصوص رایزنی هایی نیز شده است.

در نظرسنجی هایی که انجام شده، اصفهان جز کلانشهرهایی است که افزایش قیمت معناداری در قیمت تاکسی ها گزارش نشده است؛ در بررسی میدانی خبرنگار مهر در نزدیک به ۳۰۰ نقطه شهر نیز گزارش چندانی مبنی بر افزایش قیمت تاکسی ها وجود نداشت وی ادامه داد: اکنون علاوه بر ۶۰ لیتر بنزینی که سرویس مدارس دارند، ۶۰ لیتر نیز کمک ستاد سوخت اضافه می شود که این مقدار به صورت ریال به کارت آن ها واریز شده و تنها در جایگاه های سوخت قابل استفاده است؛ به دنبال آن هستیم که علاوه بر ۶۰ لیتر سهمیه ای که سرویس های مدرسه دارند، ۱۲۰ لیتر نیز از سوی ستاد سوخت به این افراد کمک شود؛ پیش بینی می کنیم اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، تا ۱۰ روز آینده این سهمیه ها برای رانندگان اعمال شود تا نیاز به افزایش قیمتی وجود نداشته باشد البته همچنان برای تاکسی های فرودگاه در حال رایزنی و نامه نگاری هستیم تا مانند سرویس های مدرسه، مشکل این بخش نیز حل شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در نظرسنجی هایی که انجام شده، اصفهان جز کلانشهرهایی است که افزایش قیمت معناداری در آن گزارش نشده است؛ هم مراقبت شدید وجود دارد هم سامانه رسیدگی به شکایات به شماره ۳۵۶۸۸۱۰۰ آماده شنیدن شکایات مردمی خواهد بود تا با موارد مورد تخلف برخورد شود.

وی گفت: به صورت میدانی نیز از مسافران در خصوص کرایه های تاکسی در نزدیک به ۳۰۰ نقطه شهر سوال شده که در این مقوله نیز گزارش چندانی مبنی بر افزایش قیمت تاکسی ها وجود نداشته است.

گلایه های مردمی در خصوص تاکسی های تلفنی

البته منوچهری از گلایه های مردمی در خصوص تاکسی های تلفنی نیز سخن به میان آورد و افزود: گزارش افزایش قیمت تنها مربوط به آژانس های محلات می شد که با بررسی های انجام شده مشخص شد بالای ۹۰ درصد این شکایات زیر نظر سازمان صنعت و معدن و اتحادیه صنف تاکسی های تلفنی بوده است، بنابراین عمده این شکایات مربوط به سازمان تاکسیرانی شهرداری نیست.

گران شدن خودسرانه کرایه تاکسی های تلفنی به دست رانندگان، توسط رئیس اتحادیه دفاتر آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه اصفهان نیز مورد تأیید قرار گرفت که البته در مقابل وی از برخوردهای شدید با این افراد سخن گفت و در گفت و گو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: به طور جدی هرگونه افزایش قیمتی را در خصوص کرایه آژانس های تلفنی رد می کنیم و اگر گزارش هایی نیز وجود داشته به سختی با متخلفان برخورد کرده ایم.

سهمیه آژانس ها در انتظار تأیید

قدرت الله صادقی ادامه داد: تاکنون هیچ مصوبه ای برای افزایش کرایه ها وجود نداشته اما پیشنهاد افزایش سهمیه یا قیمت کرایه را داده ایم.

وی میزان افزایشی که از سوی اتحادیه در نامه نگاری به اداره صنعت و معدن، استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است را نگفت اما خبر داد که اگر این پیشنهاد مورد موافقت دستگاه های ذیربط قرار گیرد، هنگام واریز سهمیه ماه های آینده اعمال می شود.

صادقی از مردم خواست اگر شاهد افزایش غیرقانونی نرخ کرایه تاکسی های تلفنی بودند از طریق شماره ۳۳۳۷۲۰۵۵ شکایت خود را گزارش دهند تا با خاطیان برخورد شود.

به گفته رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان نرخ کرایه تاکسی ها سال به سال با توجه به نرخ تورم افزایش خواهد یافت که البته اکنون موعد آن نبوده و این افزایش به طور مثال برای سرویس های مدارس در آستانه ماه مهر سال جاری اعمال شده است این رویه نظارتی از شوی شورای شهر اصفهان نیز ادامه پیدا کرده است؛ رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان از سامانه ۱۳۷ را برای رسیدگی به شکایات و مسائل مربوط به تاکسی ها نام برد و گفت: اگر شکایت یا موردی برای گزارش وجود داشته باشد شهروندان به این سامانه اطلاع خواهند داد.

امیراحمد زندآور با اشاره به اینکه در شورای شهر قیمت تاکسی را ۸۰۰ تومان مشخص کرده ایم که این قیمت یا حدود آن در سال جاری توسط رانندگان رعایت می شد، ادامه داد: پس از افزایش قیمت بنزین، سازمان تاکسیرانی مرتب تذکر داد که کرایه تاکسی ها افزایش پیدا نکند به همین دلیل در سطح شهر تاکسی های گردشی، ون، فرودگاه و سرویس مدارس افزایش کرایه ای ناشی از افزایش قیمت بنزین نداشته اند.

وی به گلایه رانندگان تاکسی از کمبود سهمیه بنزین نیز اشاره کرد و افزود: راهکارهایی برای این امر اندیشیده خواهد شد تا با توجه به میزان سفری که هر راننده خواهد داشت، سهمیه هایی به تاکسی ها اختصاص یابد این سهمیه ها در خصوص سرویس های مدارس در دست اقدام است و امیدواریم سهمیه تاکسی های فرودگاه نیز بزودی از ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر افزایش یابد.

به گفته زندآور نرخ کرایه تاکسی ها سال به سال با توجه به نرخ تورم افزایش خواهد یافت که البته اکنون موعد آن نبوده و این افزایش به طور مثال برای سرویس های مدارس در آستانه ماه مهر سال جاری اعمال شده است.

آنچه از این روزهای تاکسی های زرد اصفهان روایت می شود، نشان از ثبات قیمت ها در نصف جهان دارد؛ قیمت هایی که اصولاً به دلیل آنکه عمده تاکسی ها گازسوز بوده اند و سایرین نیز سهمیه های مورد نیاز خود را کسب می کنند از ابتدا نیز نباید افزایش می یافت.

البته که همین افزایش ۵۰ درصدی که بنزین هزار تومانی سابق و یک هزار و ۵۰۰ تومانی امروز داشته می تواند بر کرایه تاکسی ها اثرگذار باشد اما بعید است با نظارت هایی که وجود دارد تا حداقل پایان سال ۹۸ افزایش چشمگیری در کرایه تاکسی های اصفهان مشاهده شود، هرچند که برای قضاوت در این خصوص همچنان زمان باقی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.