| کد خبر: 179264 |

صحبت‌های صریح نماینده اصفهان درباره استعفای دسته‌جمعی از مجلس

مرغ مجمع نمایندگان اصفهان یک پا بیشتر ندارد. قصد ندارند از استعفای خود صرف‌نظر کنند و هیچ‌یک از وعده‌های پیگیری نیز نظرشان را تغییر نمی‌دهد. همین چند روز قبل گفته شد که از دفتر علی لاریجانی، رئیس مجلس، با آنها تماس گرفته شده تا راضی شوند که به جلسات برگردند. مضمون پیام لاریجانی به آنها این بود که شما در جلسات صحن علنی و کمیسیون‌ها حاضر شوید؛ ما هم مسئله آب را پیگیری می‌کنیم.

تین نیوز

مرغ مجمع نمایندگان اصفهان یک پا بیشتر ندارد. قصد ندارند از استعفای خود صرف‌نظر کنند و هیچ‌یک از وعده‌های پیگیری نیز نظرشان را تغییر نمی‌دهد. همین چند روز قبل گفته شد که از دفتر علی لاریجانی، رئیس مجلس، با آنها تماس گرفته شده تا راضی شوند که به جلسات برگردند. مضمون پیام لاریجانی به آنها این بود که شما در جلسات صحن علنی و کمیسیون‌ها حاضر شوید؛ ما هم مسئله آب را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، گوش اصفهانی‌ها اما به این حرف‌ها بدهکار نیست. برای همین هم به‌جای عمل‌کردن به توصیه لاریجانی و حضور در جلسه علنی، دیروز به دفتر آیت‌الله طباطبایی، نماینده ولی‌‌فقیه در استان رفتند.حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای شاهین‌شهر، میمه و برخوار، می‌گوید که محمدباقر نوبخت نیز پیشنهادی برای تشکیل جلسه داشته، اما آنها نپذیرفته‌اند. به گفته او، تنها برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور یا با دستور ویژه‌ او به جهانگیری می‌تواند اصفهانی‌ها را راضی کند.

 این در حالی است که برخی از کارشناسان، نمایندگان ادوار و حتی وکلای ملت در مجلس دهم نیز این استعفا را تا حدی نمایشی تلقی کرده و از آن انتقاد کردند. به باور این عده، جلب توجه به مسئله آب و خودنمایی آقایان در استان اصلی‌ترین هدف طرح استعفا بوده و از آنجا که معمولا استعفای نمایندگان در مجلس رأی نمی‌آورد بهتر است که هرچه سریع‌تر به این موضوع فیصله داده شود. تذکر عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، در جلسه دیروز نیز بیانگر همین نگاه بود. او گفت: «با توجه به اینکه نمایندگان اصفهان استعفایشان را تقدیم هیئت‌رئیسه کرده‌اند، برای جدیت در مجلس و اینکه استعفاهای صوری در مجلس شورای اسلامی باب نشود، خواهشمندیم که این استعفا در اولین جلسه قرائت شود و در دستور کار هفته‌ مجلس شورای اسلامی قرار گیرد». علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز در پاسخ به این تذکر گفت‌ که موضوع استعفای نمایندگان اصفهان در جلسه امروز (یکشنبه) هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه در جلسه دیروز مقرر شد که امیرآبادی، دیگر عضو هیئت‌رئیسه امروز در جلسه‌ای با نمایندگان استان اصفهان به  مشکلات رسیدگی کرده و نتیجه را به هیئت‌رئیسه اعلام کند.

مسئله استعفای دسته‌جمعی از کجا شروع شد؟ نمایندگان اصفهان راه یا ابزار قانونی بهتری سراغ ندارند؟

همه راه‌های قانونی را رفته‌ایم و راهی غیر از استعفا نداشتیم. از همه ظرفیت‌ها نیز استفاده کرده و جلساتی را با مسئولان دولتی و رئیس مجلس برگزار کرده‌ایم، اما هیچ‌یک نتیجه نداشت. پنج ماه است که از آقای رئیس‌جمهور خواسته‌ایم که جلسه‌ای در این خصوص برگزار کنند، اما تاکنون محقق نشده است.

 خواسته مجمع نمایندگان اصفهان دقیقا چیست؟

ما سه خواسته داریم؛ اول اینکه بنابر قولی از سوی آقای روحانی که سال 96 در میدان امام و در جمع مردم اصفهان داده بودند، زاینده‌رود احیا شود. پیشنهادمان نیز برای عملیاتی‌شدن این وعده استفاده از همان راهکاری است که دولت برای احیای دریاچه ارومیه مورد استفاده قرار داد.با توجه به اینکه پنج میلیون نفر از یک سامانه آب استفاده می‌کنند، خواسته دوم ما این است که سامانه دوم آب‌رسانی که تعریف و تا حدی اجرا شده است، تکمیل شود.

خواسته سوم نیز مربوط به حوزه کشاورزی است. کشاورزان استان هیچ راهی برای امرار معاش ندارند و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

 گویا چند روز قبل از دفتر رئیس مجلس با نمایندگان تماس گرفته و قول پیگیری داده شده بود. بااین‌حال شما در جلسه دیروز صحن علنی حاضر نشدید.

آقای زمانی از دفتر آقای لاریجانی عصر شنبه با نمایندگان استان تماس گرفتند و پیغام دادند که شما به تهران بازگردید تا قبل از جلسه علنی مجلس یک جلسه در مورد مسئله استان اصفهان داشته باشیم. این موضوع را در جمع نمایندگان استان بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این قانع‌کننده نیست. به‌هرحال حدود 20 نفر از نمایندگان مجلس خواسته واحدی دارند که مدت‌هاست مطرح می‌کنند و انتظار دارند که آقای لاریجانی حداقل در جهت دفاع از حقوق نمایندگان حرکت جدی‌تری انجام دهند. اینکه صبح یک جلسه نیم‌ساعته یا چنددقیقه‌ای برگزار کنند فایده ندارد.

 گفتید با دولتی‌ها هم جلساتی داشتید که به نتیجه نرسید. به نظر خودتان دلیل بی‌نتیجه‌ماندن این جلسات چیست؟

بله، ما با آقای نوبخت و آقای جهانگیری چندین‌بار جلسه داشتیم. خود آقای رئیس‌جمهور هیچ‌وقت به ما وقت ندادند. ده‌ها جلسه با آقای وزیر نیرو داشتیم. با آقای لاریجانی نیز بارها صحبت کردیم، اما به نتیجه عملی نرسیدیم. تصمیماتی گرفته و جمع‌بندی شد، اما هیچ‌وقت عملیاتی نشد. دلیلش نیز این است که اراده‌ای برای حل‌وفصل مسئله وجود ندارد. بعضا احساس می‌کنند ما زیاده‌خواهی می‌کنیم درحالی‌که به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست و مسئله آب شرب پنج میلیون نفر واقعا نگران‌کننده است.

 در مورد اهمیت مسئله آب تردیدی نیست اما استعفای نمایندگان استان در صورت رأی‌آوردن چه کمکی به حل مشکل خواهد کرد؟

به هرحال ما به عنوان نماینده مردم با استعفای خود این پیام را می‌دهیم که هر آنچه در توان داشتیم انجام دادیم ولی نتوانستیم.

 اگر استعفاپذیرفته شود، تکلیف کرسی‌های استان چه خواهد بود؟

طبق قانون عمل خواهد شد. در قانون قبلی بحث برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای را داشتیم اما حضور ذهن ندارم که در اصلاحات صورت‌گرفته این موضوع باقی مانده است یا خیر. به هر صورت حتی اگر انتخابات زودرس هم برگزار نشود تا انتخابات آتی مجلس مدت زیادی باقی نمانده است.

 مدت کمی هم نیست.

درست است. صندلی‌ها خالی می‌ماند اما اصلی‌‌ترین مسئله استان آب است. وقتی نتوانیم برای این مسئله کاری کنیم، برای بقیه کارها که فرع است هم نمی‌توانیم کاری کنیم.

 پیش‌بینی خودتان از سرنوشت این استعفا چیست؟

به نظرم قابل پیش‌بینی نیست زیرا برخی از مسئولان هنوز در مورد جدی‌بودن موضوع و اصرار نمایندگان استان به استعفا شک دارند.

  دیروز به جای صحن علنی به دیدار نماینده ولی فقیه در استان رفتید، ایشان هم به اصرار بر استعفا تأکید داشتند؟ نظر مسئولان استانی چیست؟

بله، مسئولان استانی و مردم کاملا از استعفا حمایت می‌کنند. آیت‌الله طباطبایی از نمایندگان به خاطر این اقدام تشکر کردند. ایشان گلایه شدیدی هم از آقای لاریجانی نداشتند؛ عموم مردم نیز با این اقدام موافق هستند و حتی دیروز هم تجمعی در حمایت از نمایندگان انجام شد.

 اما برخی هم معتقد هستند که این استعفا یک اقدام نمایشی است.

بله، گاهی هم گفته‌اند که ممکن است این اقدام ساختگی باشد و تا پایان ایستادگی نکنند اما عدم حضور در جلسه دیروز مجلس نشان داد که اینچنین نیست. بناست هیئت رئیسه استعفا را بررسی کند و امیدواریم آن را به کمیسیون مربوطه ارجاع دهند و فرایند آن هر چه سریع‌تر طی شود.

اگر استعفا رأی نیاورد، پیگیری‌های خود را چطور ادامه می‌دهید؟
منتظر می‌مانیم که مطرح شود تا ببینیم چه می‌شود. به هر حال حرف خود را می‌زنیم تا نمایندگان دیگر بشنوند و تصمیم بگیرند. خواهش ما این است که به حرف درست ما توجه کنند و استعفای ما را بپذیرند.

چه چیزی می‌تواند باعث تغییر نظر نمایندگان اصفهان شود؟
اگر در این حین مسئولان دولتی حرکتی انجام دهند، تعهد و قولی دهند که سه خواسته ما دنبال شود، طبیعی است که نمایندگان نیز این مسئله را مدنظر قرار می‌دهند.

تاکنون قولی نداده‌اند یا خواستار برگزاری جلسه‌ای نشده‌اند؟
در این چند روز آقای نوبخت پیش‌بینی کرده بود که جلسه‌ای شنبه‌شب برگزار شود اما نمایندگان استان این را کافی ندانستند. بحث ما این است که آقای رئیس‌جمهور به موضوع ورود کند.

اینکه نمایندگان اصفهان نه پیشنهاد لاریجانی را برای برگزاری جلسه می‌پذیرند و نه پیشنهاد نوبخت را چه مفهومی دارد. این به معنی سرسختی شما برای انجام استعفا نیست؟ شاید در این جلسات راهکاری پیدا می‌شد که استعفا ضرورت نداشته باشد.

جلسه‌ای که آقای لاریجانی پیشنهاد دادند به همه نمایندگان استان اطلاع داده شد اما نظر جمع این بود که به این نحو نتیجه نخواهیم گرفت. ما فکر می‌کنیم که جلسه باید با حضور آقای رئیس‌جمهور باشد تا تصمیم گرفته شود. اگر هم ایشان فرصت ندارند، می‌توانند به آقای جهانگیری دستور دهند که جلسه‌ای با حضور آقای نوبخت، وزیر نیرو و نمایندگان برگزار شود تا به نتیجه برسیم. انتظار ما برگزاری جلسه‌ای در چنین سطحی است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.