| کد خبر: 95589 |

سلامت حاشیه نشینان خلیج فارس در گرو بهداشت اکوسیستم دریایی

تین‌نیوز| عدم مدیریت ورود فاضلاب شهری به دریای بندرعباس به شکل مستقیم و غیر مستقیم برای مردم عواقب زیان باری به همراه داشته که باعث بروز بیماری و آلوده شدن آبزیان و لطمه به کسب و فعالیت های دریایی شده است.

خلیج فارس یکی از نقاط حائز اهمیت است. خلیج فارس در طول تاریخ از اهمیت ویژه سیاسی و اقتصادی، منطقه ای برخوردار است و به علت موقعیت خاص جغرافیایی همواره مورد توجه کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه بوده است. ورود فاضلاب شهری یکی از اصلی‌ترین خطراتی است که اکوسیستم منطقه و خلیج فارس را دچار مشکل کرده است.
 
آلودگی دریایی به معنی وارد کردن مواد یا انرژی در محیط زیست دریایی به وسیله انسان به شکل مستقیم یا غیر مستقیم است که می تواند به طبع اثرات زیان بخشی مانند آسیب به منابع زنده ، خطر برای سلامت انسان ، و ایجاد مانع در فعالیت های دریایی از جمله ماهیگیری ، آلوده کردن آبزیان، لطمه به کیفیت از لحاظ استفاده از آب دریاها و کاهش وسایل رفاهی به بار آورد ، یا احتمال ایجاد اینگونه خطرات را در بر داشته باشد .
 
بروز امراض پوستی، کدر شدن آب های سواحلی بندرعباس، مرگ و میر ماهیان و آبزیان و تخریب زیستگاه موجودات، چشم انداز بد و بوی نامطبوع از عواملی است که ورود فاضلاب باعث آن شده است. یک اصل عمومی است که بهبود و بهسازی بر عهده نهاد یا فردی است که تغییر و افت کیفیت را ایجاد می کند بنابراین انتظار داریم برنامه های موثر محیط زیستی با منابع و تجهیزات کافی از سوی تغییر دهندگان وضعیت محیط زیست اعمال شود.
 
مدیریت تخلیه پسماند و جمع‌آوری فاضلاب استان هرمزگان ، تشخیص و مکان‌یابی مناسب برای فعالیت‌ در ساحل و حفظ حریم ۶۰ متری ساحل طبق قانون و جلوگیری از قاچاق سوخت از جمله اقداماتی است که باید در این حیطه انجام شود که امیدواریم بتوانیم ساحلی پاک با رعایت تمامی ضوابط زیست محیطی داشته باشیم.
 
مقوله پسماندها نیز مساله دیگری است که با آن مواجه هستیم و جزو چالش های محیط زیست دریایی استان هرمزگان هستند که باید دفع پسماندها ساماندهی شود تا خطرات کمتری به طبع بی خطری به دنبال داشته باشد.
 
از آنجایی که دریا متعلق به تمام مردم است و همچنین اقدامات مسئولان کشور به تنهایی در رفع آلودگی دریاها و سواحل کارساز نیست بنابراین بهتر است در همین راستا از ظرفیت و تجربیات نهادهای بین المللی نیز استفاده کرد. راه حل این مشکل به خود مردم و مسئولان شهری باز می‌گردد که باید شرایط اجرای طرح فاضلاب در محلات مدنظر را فراهم سازند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.