| کد خبر: 174351 |

◄ 6 نکته درباره مشکلات تامین لاستیک

لاستیک نقش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در هزینه‌های تمام شده کامیونداران دارد، سایر اقلام هزینه‌ای به‌دلیل کاهش ارزش ریال، احتکار و عدم واردات تا ۴۰۰ درصد رشد داشته‌اند.

تین نیوز

چندی است اعتراض کامیونداران به‌جهت عدم همخوانی درآمد و هزینه برای چندمین بار برگزار شده است. 

بارها و بارها خطر ورشکستگی ناوگان را به‌دلیل تراز منفی کامیون داران گوشزد کرده‌ایم من‌جمله یادداشت اینجانب در تین‌نیوز اوایل امسال با عنوان «زنگ خطر زیان انباشته کامیونداران و شتاب ورشکستگی».

در بخشی از این یادداشت عنوان شد:

«تجمع ماهانه زیان کامیونداران را به ورشکستگی خواهد کشاند. بدیهی است هرچه کارکرد بالاتر باشد ضرر و زیان بیشتر خواهد بود و هرچه کارکرد بالاتر و سرمایه کمتر باشد ورشکستگی زودتر اتفاق می‌افتد.

البته یک جای امیدواری وجود دارد. هر کامیوندار مبلغی ترکیبی از موجودی نقد + اعتبار نزد فروشندگان + کالاهای نقد شونده (طلای همسر و ...) به‌عنوان سرمایه درگردش دارد. توقف کامیون وقتی خواهد بود که سرمایه درگردش صفر شود. 

یعنی زمانی که کامیوندار پول نقد، اعتبار شخصی و طلای همسر خود را خرج کامیون کند، دیگر نمی‌تواند کارکند. 

بنابراین می‌توان امیدوار بود که کامیوندار، کامیون خود را از دست نمی‌دهد ولی این کامیون در پایان سال مالی نه لاستیک دارد نه موتور و یک کالای بلامصرف است که دارای ارزش اسقاطی است».

حال به نکات زیر در مورد طرح تامین لاستیک می‌پردازم:

۱- در طرح تن کیلومتر و سایر نظرات بارها عوامل تأثیرگذار بر قیمت تمام شده حمل کالا از جمله لاستیک،  لوازم یدکی، کامیون و کاربری عنوان کرده‌ایم. می‌توان گفت از این میان لاستیک نقش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در هزینه‌های تمام شده کامیونداران دارد. 

۲- متأسفانه سایر اقلام هزینه‌ای به‌دلیل کاهش ارزش ریال،  احتکار و عدم واردات تا ۴۰۰ درصد رشد داشته‌اند. 

۳- خود لاستیک در بازار آزاد ۳۰۰ درصد و دولتی حواله‌ای ۲۰۰ درصد رشد کرده است. 

۴- نیاز کامیون‌های کشور به لاستیک حدود ۷۲۰۰ کانتینر برآورد می‌شود که ناوگان فقط بتواند تکان بخورد و مجددا به‌خاطر نبود روغن و یاتاقان زمینگیر نشود. 

۵- تعداد کانتینر ورودی لاستیک ۱۳۰۰ کانتینر عنوان شده یعنی کمتر از ۲۰درصد نیاز کامیون‌ها 

۶- با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت ۲۰ درصد از یک مشکل ۲۰درصدی حل شده (خواهد شد) بنابراین ‌مسئولان می‌توانند به کامیونداران بگویند " ۴ درصد مشکلاتتان حل خواهد شد به‌شرطی که در این اوضاع کسادی پول نقد جهت لاستیک ۲۰۰ درصدی گران‌تر داشته باشید"

 * مهندس صنایع، کامیوندار

** این یادداشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صمد خیابانی 1 1

    یعنی باور کنیم

  • محمود کیاست فر 1 0

    سلام خدمت عزیزان گلها تا به حال از خودتان پرسیدید چرا مسئولین نمی خواهند تن کیلومتر اجرا شود
    چرا در اجرای تن کیلومتر کوتاهی میشود مگر نه اینکه طرحی است که در تمام کشورهایی که در صنعت حمل و نقل پیشرو هستن در حال اجرا و خیلی از مشکلات حمل ونقل را مثل ما ندارند
    چرا اینجا اجرا نمیشود

  • محمدجوادابویی 3 0

    با سلام اینجانب از مدیران سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای تقاضا مندم که تمام جوانب را در نظر بگیریدمشکل راننده وکامیون دارفقط لاستیک نیست بلکه اضافه کمیسیونهای نجومی از طرف شرکتهای حمل ونقل واضافه نرخهای روغن قطعات یدکی... وکرایه توافقی سختی کار راننده منجمله اجرای دقیق طرح تن بر کیلومتر با مجری ان که کسی نیست جز خود جناب مهندس نخعی.فلذا ما رانندگان سراسر کشور خواهان اجرای دقیق طرح تن بر کیلومتر هستیم(ومن الله توفیق)