| کد خبر: 267178 |

توقف آزاد راه ارومیه - تبریز پشت چراغ قرمز اختلاف نظرها؛ طرح ۱۲ ساله شد

آزاد راه ارومیه- تبریز با گذشت ۱۲ سال همچنان به صورت ناقص و بلاتکلیف در بین اختلاف نظر وزارت راه و پیمانکار این طرح رها شده و وعده ها برای رفع مشکل این طرح محقق نمی شود.

تین نیوز

آزاد راه ارومیه- تبریز با گذشت ۱۲ سال همچنان به صورت ناقص و بلاتکلیف در بین اختلاف نظر وزارت راه و پیمانکار این طرح رها شده و وعده ها برای رفع مشکل این طرح محقق نمی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  آزادراه ارومیه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می شود، این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه ارومیه خواهد شد.

پروژه آزاد راه ارومیه تبریز به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میان گذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می شود.

این پروژه در ۶ قطعه اجرا می شود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و تمام ۶ قطعه این طرح مهم راهسازی به صورت ناقص اجرایی شده و قطعه سوم آن بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بلاتکلیف رها شده و هنوز با گذشت بیش از یک دهه عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

با توجه به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی از جمله ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و نیز عنوان شاهراه ارتباطی ایران، ولی متأسفانه این استان یک کیلومتر بزرگراه ندارد و اجرای این طرح مهم اقتصادی با توجه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو می تواند استان به خصوص ارومیه را به هاب بزرگ اقتصادی تبدیل کند.

به دلیل واقع شدن این آزاد راه در انتهای آذربایجان شرقی عنوان می شود این طرح مزیتی اقتصادی برای استان آذربایجان شرقی ندارد ولی برعکس، اتمام آزاد راه ارومیه - تبریز مزیت های اقتصادی و حمل و نقلی زیادی برای آذربایجان غربی دارد، این در حالی است که هنوز با وعده های مکرر اراده ای برای رفع نواقص آن وجود ندارد.

هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است، اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه گذار جدید، موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالش های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

قطعه سوم این طرح که با گذشت بیش از یک دهه هنوز وارد فاز اجرایی نشده است، به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است.

ضرب الاجل دستگاه قضایی به متولیان محور آزاد راه ارومیه تبریز

توقف و روند ناقص آزاد راه ارومیه - تبریز در حالی به روزهای پایانی دوازدهمین سال اجرای آن نزدیک می شود که رییس کل دادگستری آذربایجان غربی دی ماه امسال از تعیین ضرب الاجل یک ماهه دستگاه قضایی به متولیان راه ها و جاده های مواصلاتی محور آزاد راه ارومیه – تبریز خبر داد.

ناصر عتباتی در این زمینه گفت: در راستای عمل به تکالیف حقوق عامه ای دستگاه قضایی، با توجه به وجود مشکلات عدیده در محور آزاد راه ارومیه به تبریز از جمله لکه گیری، مرمت، تجدید خط کشی، تعویض و ساماندهی گارد ریل ها و تابلوهای آسیب دیده و تأمین روشنایی مناسب که نوعاً موجب بروز تصادفات و به خطر افتادن جان شهروندان می شود، طی جلسه ای با متولیان امر مصوباتی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: به موجب این مصوبات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان متولی نگهداری آزاد راه ارومیه – تبریز شد و مقرر شد نسبت به رفع نواقص تعیین شده اقدام کند و شرکت ساخت و توسعه آزاد راه ها و شرکت بهره برداری و نگهداری آزاد راه ارومیه – تبریز مکلف به مرتفع کردن مشکلات این محور گردید.

عتباتی افزود: شروع و انجام عملیات تقاطع غیر همسطح این آزاد راه دیگر تکلیف این شرکت بود که مقرر شد ظرف مهلت یک ماه پایش و پیگیری مصوبات از طرف دستگاه قضایی انجام و در صورت مشاهده ترک فعل و عدم انجام مصوبات برخوردهای لازم قانونی معمول خواهد شد.

پیگیرهای برای تعیین تکلیف آزادراه ارومیه - تبریز بی نتیجه ماند

یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بلاتکلیفی آزادراه ارومیه تبریز توسط وزارت راه گفت: این طرح در ۶ قطعه اجرا شده و همه قطعات آن ناقص هستند و پیگیری ها برای تعیین تکلیف این طرح بلاتکلیف مانده است.

وحید جلال زاده با بیان اینکه وزارت راه در خصوص این پروژه باید پاسخگو باشد، عنوان کرد: با توجه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو اجرا و اتمام این طرح مزیت های اقتصادی زیادی برای استان دارد.

 

وی با بیان اینکه قطعه سوم این طرح با تغییر از عوارضی تا روستای سرای هم اکنون از روستای آغ گنبد تا روستای سرای مقرر شده اجرا شود، گفت: در این مسیر دو تونل رفت و برگشت باید اجرایی شود که هر تونل به طول کیلومتر و ۴۰۰ متر است اما هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده های متعدد وزارت راه برای تعیین تکلیف این طرح اظهار کرد: تاکنون مقامات کشوری زیادی از این آزاد راه بازدید کرده و وعده های مکرر داده اند از وزرای راه دو دولت دوازدهم و سیزدهم نیز مکرر پیگیری ها صورت گرفته است، تاکنون نه تنها این وعده ها عملی نشده بلکه هیچ اتفاق خاصی نیز نیافته است.

جلال زاده با بیان اینکه هم اکنون این طرح زمین مانده و بلاصاحب بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی است، گفت: با اتمام این طرح شاهد تحول در حوزه حمل و نقل و اقتصاد در استان به دلیل نزدیکی مسیر ترانزیت از طریق مرز سرو خواهیم بود.

تعیین تکلیف آزاد راه ارومیه - تبریز نیازمند مشخص شدن وضعیت پیمانکار است

رییس اداره حمل و نقل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه متولی آزاد راه ارومیه - تبریز شرکت ساخت است ولی راه و شهرسازی استان به دلیل دغدغه و مطالبات مردمی این طرح را پیگیری می کند، افزود: تعیین تکلیف این آزادراه نیازمند مشخص شدن وضعیت پیمانکار این پروژه است.

آرش امینی با بیان اینکه قرار بود پیمانکار قبلی این پروژه خلع ید شود اما به دلیل بدهی به این پیمانکار هنوز نمی توان در این زمینه پروژه را تعیین تکلیف کرد، افزود: ورود سرمایه گذار جدید و تسریع در روند اجرای طرح نیازمند پرداخت بدهی پیمانکار و مشخص شدن وضعیت آن است.

وی اختلاف مالی بین شرکت سازنده و پیمانکار طرح را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیمانکار خواهان این طرح از طریق عوارضی قطعه ۴ طرح بدهی خود را دریافت کند اما اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد و در نشست اخیر وزیر راه باید در این زمینه نظر دهد.

حمزه لو اضافه کرد: محور آزادراهی ارومیه - تبریز با اتصال ۲ مرکز استان به یکدیگر باعث کاهش مسافت بین شهرهای ارومیه و تبریز می شود و علاوه بر اتصال شهر ارومیه به شبکه آزادراهی کشور، به کریدور بزرگراهی غرب در داخل حوزه استحفاظی آذربایجان غربی متصل بوده و به پایانه مرزی سرو نیز دسترسی دارد.

وی اضافه کرد: این محور به طول ۱۵۱ کیلومتر در ۶ قطعه تفکیک شده که قطعات یک و ۲ به طول ۴۰ کیلومتر در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد و سایر قطعات در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی است.

رییس اداره حمل و نقل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: قطعه ۳ این محور آزادراهی به طول ۱۷ کیلومتر در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی بوده که شامل ۲ دستگاه تونل به طول ۲ کیلومتر است و با اجرای این تونل ها، مسیر ارومیه - تبریز نزدیک ۱۵ کیلومتر کوتاه تر می شود که در کاهش تصادفات هم بسیار مؤثر است.

وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح، شرکت مادر تخصصی ساخت و زیربناهای حمل و نقل کشور، تفاهم نامه ای با سرمایه گذار جدید جهت از سرگیری عملیات اجرایی امضا کرده که گام مؤثری در اجرای این طرح مهم زیرساختی است.

این تعیین ضرب الاجل دستگاه قضا دی ماه امسال در شرایطی تعیین شده که استاندار برای تعیین تکلیف نهایی این طرح و طرح های راهسازی استان با وزیر راه و شهرسازی دیدار کرد.

آزادراه ارومیه به تبریز تعیین تکلیف شود

استاندار آذربایجان غربی دی ماه امسال در دیدار با وزیر راه و شهرسازی خواستار تعیین تکلیف و تکمیل آزادراه ارومیه به تبریز و تسریع در مطالعات قطار ارومیه - تبریز شد.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به اهمیت توسعه مسیرهای مواصلاتی ارومیه و تبریز، افزود: تعیین تکلیف آزادراه ارومیه به تبریز با توجه به آمادگی سرمایه گذار جدید، افزایش ضریب امنیت حمل و نقل بین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و گسترش مبادلات تجاری در منطقه را موجب خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: انتظار می رود روند اخذ مجوز و اجرای آزادراه کنار گذر شرقی ارومیه تسریع شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار با تاکید بر تکمیل آزادراه ارومیه - تبریز، اظهار کرد: تدابیر لازم برای مطالعات قطار بین شهرهای ارومیه و تبریز اندیشیده خواهد شد.

با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز - ارومیه می تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه ای کشورمان با همسایگان باشد.

برای اینکه ارتباط کریدور بزرگراهی غرب کشور و همچنین بزرگراه بین المللی ارومیه- سرو با مرکز کشور تسهیل یابد، باید قطعه های باقی مانده آزادراه ارومیه- تبریز تکمیل شود و با توجه به نقش پدافندی غیرعامل این پروژه می توان گفت اتمام قطعه ٣ آزادراه ارومیه- تبریز نیاز حیاتی توسعه و زیرساخت لازم بخش های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری آذربایجان غربی قلمداد می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیر ضا پسیان 0 0

    پوچ