| کد خبر: 245834 |

◄ چالش های فرودگاه‌ های آذربایجان‌غربی چیست؟

فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی یکی از پیشران‌های توسعه‌ای این استان است و ظرفیت قابل توجهی در انجام پروازهای داخلی و خارجی دارد که این ظرفیت، برای توسعه پروازها، خالی و بدلیل کمبود ناوگان هوایی با چالش روبرو است.

تین نیوز

فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی یکی از پیشران‌های توسعه‌ای این استان است و ظرفیت قابل توجهی در انجام پروازهای داخلی و خارجی دارد که این ظرفیت، برای توسعه پروازها، خالی و بدلیل کمبود ناوگان هوایی با چالش روبرو است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وجود فرودگاه در هر منطقه یکی از با ارزش‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقل جوامع محسوب می‌شود و بدلیل برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نیز نقش مهمی دارد.

فرودگاه‌ همیشه علاوه بر اینکه عامل رشد اقتصادی بوده و به عنوان ریلی برای قطار توسعه پایدار محسوب می‌شود، برای مدیریت بحران نیز از زیرساخت‌های مهم و ضروری به شمار می‌رود.

باید به این مساله توجه شود که حمل و نقل از مولفه‌ها و زیرساخت‌های اساسی توسعه به شمار می‌روند و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی می‌تواند به رونق اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه گردشگری کمک شایانی داشته باشد.

در این راستا آذربایجان‌غربی با داشتن سه فرودگاه در سه نقطه استراتژیک استان از ظرفیت بالایی برای انجام پروازهای مختلف داخلی و خارجی دارد و زمینه جذب گردشگر و توسعه اقتصاد و اشتغال منطقه را نیز فراهم می‌کند.

میانگین روزانه جابجایی مسافر از فرودگاه ارومیه ۸۰۰ نفر است

اما آمارهای پروازهای فرودگاه ارومیه این مساله را نشان می‌دهد که روزانه بطور میانگین ۸۲۴ نفر در قالب متوسط سه پرواز رفت و برگشت از فرودگاه شهید باکری جابجا می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی در این رابطه اشاره دارد که میزان تعداد مسافر جابجا شده در ۴ ماهه نخست سال‌جاری ۹۸ هزار و ۹۹۴ نفر بوده که با این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۶.۵ درصدی برخوردار هستیم.

محمدعلی نائل قراملکی با اشاره به پروازهای خارجی نیز معتقد است از ابتدای سال جاری در بخش جابجایی مسافران خارجی با اعزام و پذیرش ۱۰ هزار و ۶۴۵ مسافر با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو هستیم.

وی از برقراری پرواز به کایسری از پنجم مرداد امسال توسط شرکت شرکت هواپیمایی کرندون خبر داد و گفت این پروازها به صورت برنامه‌ای هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۳ بامداد از فرودگاه شهید باکری ارومیه انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان غربی از افزایش پرواز، مسافر  فرودگاه ارومیه در تیرماه در مقایسه با ماه قبل خبر داد و گفت: تعداد مسافر جابجا شده در این ماه ۲۴ هزار و ۹۷۰ مسافر بوده که نسبت که ماه قبل از رشد ۲۶ درصدی برخوردار است.  

وی در ادامه از پیگیری جهت  برقراری پروازهای برنامه ای و فوق العاده در مسیر تهران - ارومیه  و بالعکس در تیرماه سال‌جاری خبر داد و افزود:  تعداد نشست و برخاست پروازها در تیر ماه  ۲۱۶ پرواز بوده که در مقایسه با خرداد ماه  از رشد ۲۱ در صدی برخوردار شده است.

قراملکی میزان تعداد مسافر جابجا شده در ۴ ماهه نخست سالجاری را ۹۸ و ۹۹۴ نفر اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۶.۵ درصدی بر خوردار بوده است.

مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان غربی  اضافه کرد: در چهار ماه منتهی به تیرماه امسال در بخش پروازهای خارجی با انجام ۹۰ پرواز با رشد ۲۷ درصدی و در بخش جابجایی مسافران خارجی با اعزام و پذیرش ۱۰ هزار و ۶۴۵ مسافر با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو هستیم.

وی در ادامه از افزایش ۴ پرواز رفت و برگشت در مسیر ارومیه - تهران خبر داد و یادآور شد: برنامه اعلام شده این پرواز روزهای یکشنبه، چهارشنبه هر هفته در ساعت ۱۳:۴۰ فرودگاه ارومیه را به مقصد تهران ترک خواهد کرد و در ساعت ۱۵:۳۰ از فرودگاه مهرآباد عازم فرودگاه ارومیه خواهد شد.  

۷ شرکت هواپیمای در فرودگاه ارومیه فعالیت دارند

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی به تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه ارومیه اشاره کرد و افزود: اکنون هفت شرکت هواپیمای ایران ایر، آسمان، قشم ایر، آتا، وارش، کرندون و پویا در مسیرهای تهران، مشهد، کایسری، استانبول در حال فعالیت هستند.

قراملکی همچنین از انجام پروازهای استانبول توسط شرکت هواپیمایی آتا خبر داد و گفت: این پروازها از نهم مرداد ماه هر هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه توسط شرکت هواپیمایی آتا انجام می‌شود.

زمین گیر شدن ناوگان‌ها عاملی برای کاهش پروازها

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی معتقد است که فرودگاه‌های ارومیه و خوی ظرفیت افزایش تعداد پروازها را دارد و نبود ناوگان هوایی و زمین گیر شدن ناوگان برخی شرکت‌های هواپیمایی عاملی برای کاهش پروازها است.

قراملکی می‌گوید استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت‌ فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی مورد تاکید است تا بتوانیم زمینه توسعه بیش از پیش را در منطقه رقم بزنیم.

فرودگاه خوی ظرفیت افزایش پرواز را دارد

شهرستان ۳۸۵ هزار نفری خوی در شمال آذربایجان غربی واقع شده و وجود فرودگاهی در کنار این شهر می‌تواند زمینه رونق چرخ اقتصاد و اشتغال را فراهم کند.

سرپرست فرودگاه خوی معتقد است این فرودگاه ظرفیت افزایش پرواز را دارد و این در صورتی میسر می‌شود که مشکل ناوگان هوایی حل و فصل شود.

هادی علیلو به اشاره به آمار یک ماهه این فرودگاه اظهار کرد که تعداد مسافر جابجا شده در تیرماه این فرودگاه ۶۸۳ نفر بوده که با این آمار نسبت به ماه قبل با رشد سه درصدی روبرو هستیم.

وی با اشاره به تعداد نشست و برخاست پروازها در این فرودگاه نیز گفت: در این بخش نیز با رشد ۱۲ درصدی در تیرماه نسبت به ماه قبل روبرو هستیم.

اما وضعیت جغرافیایی از جمله هم مرز بودن با سه کشور از جمله کشورهای اروپایی، ظرفیت حمل و نقلی بسیاری را به این استان داده که طرح‌های توسعه فرودگاهی از جمله پروژه‌های فاخری است که می‌تواند علاوه بر توسعه اشتغال و پیشرفت منطقه، افزایش گردشگری را نیز موجب شود.

در این راستا فرودگاهی در شمال‌غربی ترین نقطه استان آذربایجان غربی راه‌اندازی شده تا دروزاه ورود اروپا بتواند زیرساخت‌های لازم را برای رونق در اختیار داشته باشد.

فرودگاه ماکو در حاشیه رود پر آب ارس، همسایگی کشورهای آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ترکیه و جوار جاده ترانزیتی تبریز - ماکو قرار گرفته است.

فرودگاه این منطقه از سال ۱۳۹۶ پروازهای خود را آغاز کرده و نخستین پرواز در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ روی باند این فرودگاه به زمین نشست.

این فرودگاه در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰ هکتار احداث شده که شامل سطوح پروازی «ایرساید» یا منطقه هوایی به مساحت ۲۰۵ هکتار، لند ساید یا منطقه زمینی به مساحت ۱۱۵ هکتار و ۳۴۰ هکتار ذخایر شهر فرودگاهی است.

انجام ۳ پرواز در هفته از فرودگاه منطقه آزاد ماکو

مدیرفرودگاه منطقه آزاد ماکو دراین رابطه گفت: روزهای شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه پرواز تهران - ماکو در فرودگاه منطقه آزاد ماکو برقرار است.

قربان محرم نژاد با اشاره به اینکه ۴۶ پرواز طی امسال در این فرودگاه به ثبت رسیده، اظهار کرد: تعداد مسافر جابجا شده طی امسال سه هزارو ۴۴۲ نفر بوده است.

وی ادامه داد: کاهش تردد مسافر از مرز بازرگان در اثر شیوع ویروس کرونا عامل مهمی برای کاهش تعداد پروازها بوده است.

محرم نژاد نیز معتقد است اصلی ترین عامل برای کاهش تعداد پروازها، فرسودگی ناوگان هوایی و ضرر شرکت‌های هواپیمایی بوده است.

به گفته وی، زیرساخت‌های لازم در فرودگاه منطقه آزاد ماکو برقرار است و تکمیل این زیرساخت‌ها و جذب سرمایه گذار در این فرودگاه با توجه به موقعیت استراتژیک آن می‌تواند زمینه افزایش پروازها را در آن فراهم کند.

دنبال افزایش پروازهای فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی هستیم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بیان کرده که به دنبال کاهش تعداد پروازهای فرودگاه ارومیه، با پیگیری‌های انجام شده پروازهای فرودگاه ارومیه افزایش یافته و این پیگیری برای تمام فرودگاه‌های استان در حال انجام است.  

«شارلی انویه تکیه» تاکید کرده که با توجه به وجود سه فرودگاه در آذربایجان‌غربی و برای افزایش بهره مندی از این ظرفیت به دنبال افزایش حداکثری پروازهای این فرودگاه‌ها با کمترین تاخیر هستیم.

وی بیان کرده که پیش از این تعداد پروازهای فرودگاه ارومیه کاهش یافته بود که این مساله با پیگیری از مسوولان مربوطه رفع شده است.

به گفته وی افزایش تعداد پروازهای فرودگاه های ماکو و خوی نیز باید بر اساس تقاضای مردمی و موقعیت منطقه انجام گیرد و حضور شرکت سرمایه گذاری ناوگان هوایی صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی تاکید کرده که به دنبال برقرار پرواز از فرودگاه ارومیه به اربیل نیز هستیم تا این پرواز در هفته سه مورد برقرار شود تا روند فعالیت فرودگاهی آذربایجان غربی افزایش یابد.

هم اینک سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو در آذربایجان غربی فعال است؛ توسعه فرودگاه ها در این استان زمینه حضور بیشتر گردشگران و سرمایه گذاران را فراهم می کند و به رونق اقتصادی این خطه کم برخودارتر منجر می‌شود.

ارتباطات و دسترسی آسان نکته کلیدی در مقوله توسعه بوده و از این رو وجود فرودگاه در شمال آذربایجان غربی برای شهرستان های همجوار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با افزایش سفرها از طریق فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی می‌توان زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را در همین بخش فراهم کرد که در اوضاع بیکاری موجود می‌تواند بسیار کارساز باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.