بازدید سایت : ۷۵۶۶۰
| کد خبر ۲۹۶۷۰۹
کپی شد

◄ چرا سرعت ترخیص کالا در بندر شهید رجایی کند است؟

سرعت ترخیص کالا در بندر شهید رجایی (بزرگترین بندر ایران در بندرعباس) در مقایسه با بنادر اماراتی مانند دبی (جبل علی)، ابوظبی یا شارجه معمولاً کندتر است.

چرا سرعت ترخیص کالا در بندر شهید رجایی کند است؟
تین نیوز |

سرعت ترخیص کالا در بندر شهید رجایی (بزرگترین بندر ایران در بندرعباس) در مقایسه با بنادر اماراتی مانند دبی (جبل علی)، ابوظبی یا شارجه معمولاً کندتر است.

به گزارش تین نیوز، بندر شهید رجایی دارای بزرگترین بندر کانتینری کشور و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری با ظرفیت بیش‌از ۶ میلیون (TEU) در سال و هدف‌گذاری ارتقای ظرفیت کانتینری به ۲۰ میلیون (TEU) تا سال ۲۰۴۰ است. این بندر با ظرفیت سالیانه جابجایی ۹۰ میلیون تن انواع کالا و ظرفیت سالانه پذیرش از ۴ هزار کشتی در انواع کشتی‌های فله بر، کانتینری و نفتکش، بیش از ۵۳ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.

دلایل اصلی این تفاوت عبارتند از:

۱. زیرساخت و فناوری:

  • بنادر اماراتی (مخصوصاً جبل علی دبی) از پیشرفته ترین سیستم های لجستیک، رباتیک و دیجیتالی شدن فرآیندها استفاده می کنند که ترخیص کالا را بسیار سریع (گاهی در عرض چند ساعت) انجام میدهد.

  • بندر شهید رجایی با وجود پیشرفته ترین بندر ایران بودن، هنوز از نظر فناوری و مکانیزاسیون به سطح بنادر اماراتی نرسیده و فرآیندهای دستی و بوروکراسی اداری زمان ترخیص را افزایش میدهند.

۲. بوروکراسی و مقررات:

  • در امارات، فرآیندهای گمرکی سادهشده و بسیاری از خدمات به صورت خودکار انجام می شود.

  • در ایران، به دلیل مقررات پیچیده گمرکی، نیاز به تأییدیههای متعدد از سازمانهای مختلف (گمرک، استاندارد، وزارت صمت و ...) و همچنین تحریمها، زمان ترخیص کالا طولانی تر است (معمولاً بین ۳ تا ۱۰ روز کاری).

۳. ارتباط با شبکه جهانی:

  • جبل علی دبی یکی از مهمترین هابهای تجاری جهان است و ارتباط مستقیم با خطوط کشتیرانی بینالمللی دارد.

  • بندر شهید رجایی اگرچه نقش مهمی در تجارت ایران دارد، اما به دلیل تحریم ها و محدودیت های بین المللی، سرعت جابه جایی کالاها گاهی کندتر است.

۴. ظرفیت و حجم ترافیک کالا:

  • جبل علی سالانه بیش از ۱۵ میلیون TEU (واحد کانتینری) جابه جا میکند و یکی از پرترافیک ترین بنادر جهان است، اما به خاطر کارایی بالا، ترخیص سریع انجام میشود.

  • بندر شهید رجایی سالانه بیش‌از ۶ میلیون TEU ظرفیت دارد و گاهی ترافیک کالا باعث تأخیر در ترخیص می شود.

در این باره  محمدرضا شهیدی، فعال اقتصادی نیز در گفت وگویی با اکوایران به تحلیل این موضوع پرداخته است.

او اشاره می کند که مهم ترین بندر منطقه، بندر جبل علی در امارات است که ظرفیت آن دو تا سه برابر بندر شهید رجایی است. در این بندر، کانتینرها معمولاً در ۴ لاین طبقه بندی شده ترخیص می شوند و فاصله زمانی ترخیص آنها بین یک تا هفت روز است.

در مقابل، میانگین زمان ترخیص کالا از بنادر ایران حدود ۹۰ روز طول می کشد.

شهیدی بر این نکته تأکید دارد که این وضعیت پیامدهای سنگینی برای کشور به همراه دارد، از جمله افزایش قیمت تمام شده کالاها.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    روزگاری کشورهای حوزه خلیج فارس اسکله مناسب برای لنج های چوبی نداشتند..... افسوس

  • ناشناس پاسخ

    اونجا مافیایی مانند مدلل ها نقشی در سرنوشت بندر ندارند