| کد خبر: 260207 |

آمادگی بنادر تجاری ایران برای پذیرش و تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی بیشتر

از ابتدای امسال تا به امروز ٨٢ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده اند و این عدد نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

تین نیوز

جلیل اسلامی در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تا به امروز ٨٢ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده اند و این عدد نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مارین پرس، معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در طی مدت اشاره شده، میزان تخلیه و بارگیری کانتینر که شاخص بسیار مهمی در اقتصاد حمل و نقل است در بنادر کشور با رشد ۶ درصدی همراه بوده که یک آمار بسیار خوبی تلقی می شود.

 وی افزود: در این مدت ٣٢ هزار فروند کشتی از مسیر ایران تردد داشتند که رشد ١٠ درصدی داشته است.

 اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته ٢۶٠ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده که ۴٠ میلیون تن آن کالای اساسی بوده است.

وی همچنین گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد کانتینرهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر تجاری کشور به ٣ میلیون تی ای یو برسد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مورد میزان استفاده دو کشور روسیه و هند بعنوان طرفین ایران در کریدور شمال - جنوب برای ترانزیت کالا از مسیر ایران و همچنین  مقدار کالای ترانزیت شده هند از طریق چابهار با توجه به حضور اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی و همچنین اعلام خط کشتیرانی فسکو روسیه مبنی بر عبور دادن ٩٠ هزار تی ای یو کالای کانتینری از مسیر کانال سوئز بدون عبور از ایران بین هند و روسیه با وجود توافقات متعدد بین ایران و روسیه گفت: وقتی از مسیرها و کریدورهای جدید حرف می زنیم، قاعدتاً راه اندازی خط و مسیر جدید و حمل کالا از آن کار پیچیده ای است اما مجموع تلاش های یک سال و نیم گذشته در جهت تقویت کریدور شمال -جنوب بوده و در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده و لیست بلندی از اقدامات انجام شده برای استفاده از ظرفیت های موجود و جدید در دست داریم . 

 اسلامی ادامه داد: در این مسیر، ظرفیت حمل ١٠ میلیون تنی در سال وجود دارد که البته در رقابت با مسیرهای سنتی جذب بار به این مسیر سخت است و باید پارامترهای قیمت و زمان در نظر گرفته شود و باید عبور کالا از این مسیر برای شرکت های بخش خصوصی کشورها به صرفه باشد و وظیفه دولت این است که زیرساخت های مناسب را فراهم کند و در این موضوع دستگاه های دیگری از جمله گمرک و غیره دخیل هستند اما سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده که همین امروز اگر ١٠ میلیون تن بار ترانزیتی جدید هم وارد بنادر مسیر کریدور شمال -جنوب شود، آمادگی تخلیه و بارگیری آن را دارد.

 وی گفت: در سال گذشته از مسیر کریدور شمال -جنوب ٨ میلیون تن بار ترانزیت شده که یک میلیون و ٨٠٠ هزار تن آن در مسیر هند- روسیه بوده است. 

 وی افزود: همچنین عملکرد بندر چابهار ٣۶ هزار تی ای یو بوده که بخشی از آن گندم اهدایی هند به افغانستان بوده که از چابهار عبور کرده و آن بندر آمادگی جذب ۵ میلیون تن بار را دارد .

 اسلامی ادامه داد: در بندر شهیدجایی (بندرعباس) در حال مذاکره برای تامین تجهیزات [ترمینال کانتینری شماره ۳] هستیم تا پایانه مدرن کانتینری را داشته باشیم؛ همچنین با کشورهای حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان رایزنی های مختلفی را انجام داده ایم تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل دریایی و بندری وضعیت را بهبود ببخشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.