| کد خبر: 260202 |

ظرفیت‌ سازی همه جانبه برای تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال جنوب

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ارتباط با نقش دولت سیزدهم در توسعه فعالیت های ترانزیتی از طریق بنادر شمالی و جنوبی کشور، گفت: در طی دو سال اخیر، رایزنی های گسترده ای از طریق کمیسیون های تجاری، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و نشست های تسهیل تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه انجام شده است.

تین نیوز

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در ارتباط با نقش دولت سیزدهم در توسعه فعالیت های ترانزیتی از طریق بنادر شمالی و جنوبی کشور، گفت: در طی دو سال اخیر، رایزنی های گسترده ای از طریق کمیسیون های تجاری، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و نشست های تسهیل تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه انجام شده است. به عنوان مثال، نشست سه جانبه بین هند، ایران و روسیه برای راه اندازی مسیر جدید تجاری در کریدور شمال-جنوب پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، علی اکبر صفایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بنادر کشور ظرفیت لازم برای پذیرش ترانزیت از مبدأ و مقصد هند و روسیه را دارند؟ اظهار داشت: طبق آمار فعلی، حجم ترانزیت از ایران حدود ۸ میلیون تن در سال است و با دوبرابر شدن این حجم، بنادر کشور قادر به پذیرش این مقدار بار ترانزیتی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد پیگیری مذاکرات سه جانبه برای تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: ما در حال حاضر در حال ظرفیت سازی جامع و همه جانبه ای در این زمینه هستیم و سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات خود را به منظور هماهنگی و همکاری بیشتر با دولت های هند و روسیه در این زمینه انجام می دهد.

وی درباره کاهش منابع آبی دریای خزر در سال های اخیر، تأکید کرد: مسئله خزر از بسیاری جهات اهمیت دارد و وزارت راه وشهرسازی در این خصوص با نخست وزیر روسیه مذاکراتی را آغاز کرده و نگرانی های مربوط به این مسئله را منتقل کرده است. همچنین وزارت امور خارجه نیز این مسئله را پیگیری می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از رودهای پرآب دریای خزر ولگا است که به عنوان مهمترین رودخانه خزر شناخته می شود.

صفایی بیان داشت: مسئله خزر به عنوان بخشی از تجارت ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و در ۲۰ سال اخیر شاهد کاهش قابل توجه منابع آبی این دریا بوده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: حجم لایروبی دریای خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است و در حال حاضر مطالعاتی با توجه به سناریوهای مختلف در این زمینه انجام می شود.

وی در پاسخ به پرسش اقتصادی بودن شیفت حمل ونقل در دریای خزر به سمت کانتینری شدن، تأکید کرد: ظرفیت اسمی بنادر شمالی ایران حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن است که با توجه به حجم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تنی تجارت در خزر، امکان پذیر است. اما استفاده از مدل و شیوه های حمل و نقل کانتینری نیازمند رویکرد حرفه ای و کارآمد است. همچنین در بنادر انزلی و امیرآباد، پایانه های کانتینری مناسبی برای این منظور ایجاد شده است.

صفایی درباره تدابیر، تمهیدات و تسهیلات ارائه شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی برای انتقال دریایی زائران اربعین به کربلا، اظهار داشت: با توجه به تجهیزات مناسب در ترمینال های مسافری بندر خرمشهر و بندر آبادان و همچنین تدارک شناورهای مسافری، زائران کربلای معلی می توانند با مسیر دریایی از طریق مسیر اروند و استان بصره در عراق، با کمتر از نیم ساعت مسافت، سفر کنند.

همچنین، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص وام دهی برای نوسازی ۵۰ شناور مسافری در بندر شهید حقانی (بندرعباس) از محل وجوه اداره شده اعلام کرد: سازمان بنادر در حال پرداخت وام ۵میلیارد تومانی از منابع خود به شرکت ها و تعاونی های کشتیرانی برای نوسازی شناورهای مسافری می باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مسئله رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بنادر برای پذیرش و نگهداری حدود ۷ میلیون تن کالاهای اساسی و کاهش حجم تقاضا در دولت سیزدهم به حدود ۳ میلیون تن، که به علت افزایش تولیدات داخلی رخ داده است، در حال حاضر مشکل رسوب و ماندگاری کالاهای اساسی در هیچ یک از بنادر کشور وجود ندارد.

وی همچنین به کمبود دریانورد در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر دریانورد در کشور کمبود داریم  و از جوانان می خواهیم که به این شغل وارد شوند. این شغل دارای حقوق و مزایای خوبی است و افراد می توانند سه ماه استراحت داشته باشند و این افراد در جامعه نیز جایگاه خوبی دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.