| کد خبر: 255521 |

قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو در مرحله پیش پرداخت متوقف ماند

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور گفت: شبکه موجود مترو حداقل ۱۵۰۰ واگن کمبود دارد و بیش از ۶۵% واگن های فعلی نیز نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.

تین نیوز

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور گفت: شبکه موجود مترو حداقل ۱۵۰۰ واگن کمبود دارد و بیش از ۶۵% واگن های فعلی نیز نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، محمدمهدی بلندیان در دیدار با اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: متروی تهران با حدود ۲۶۰ کیلومتر طول و ۱۵۰ ایستگاه، از نظر طول شبکه و تعداد ایستگاه در بین حدود ۲۶۰ شهر دارای متروی جهان در رتبه ۲۳ ولی از نظر تعداد جابجایی مسافر در رتبه ۳۵ قرار دارد. توسعه کمی شبکه در حد مطلوبی صورت گرفته لیکن کمبود واگن موجب فاصله رتبه بین زیرساخت موجود و خدمات جابجایی مسافر شده است. هزینه احداث یک کیلومتر مترو (حدود یک ایستگاه در هر کیلومتر) متوسط ۱۶۰۰ میلیارد تومان است. تهران مطابق طرح جامع حمل ونقل به حدود ۷۵۰۰ اتوبوس نیاز دارد که حسب اطلاع اکنون کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه فعال موجود است. دراین صورت ادامه توسعه شبکه و ایستگاه بدون تامین واگن و در شرایطی که اتوبوسرانی رو به فرسودگی است، چه توجیهی دارد؟ هر کیلومتر مترو معادل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس هزینه دارد! یعنی ۸ کیلومتر معادل ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس که می تواند حمل و نقل تهران را متحول کند.

بلندیان در ادامه ضمن تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت واردات خودروهای استاندارد و باکیفیت در توسعه ناوگان عمومی گفت: ادعای تکراری شهرداری ها و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مبنی بر عقد قرارداد با خودروسازان کافی نیست. برای شبکه موجود مترو حداقل ۱۵۰۰ واگن کمبود وجود دارد که ظرفیت جابجایی را به بیش از ۵ میلیون (۵/۲ برابر وضع موجود) می رساند. همچنین بیش از ۶۵% واگن ها نیاز به بازسازی و بهسازی دارند. چرا قرارداد وزارت کشور بابت ۶۳۰ دستگاه واگن بعد از گذشت بالغ بر ۴ سال هنوز به سرانجام نرسیده است؟ مضافاً اینکه اقدام به حفاری از انتهای خط ۱۰ مترو بدون تصویب نهایی مرجع ذیربط و مطالعات جامع، مورد سوال و تأمل می باشد.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور تجهیزات و سامانه های ثبت تخلف و تردد در معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران را مورد نقد قرار داد و گفت: حدود ۵۲% از دوربین های ثبت سرعت و ۲۹% از دوربین های چراغ قرمز که در کاهش تصادفات و تلفات جانی بسیار مؤثر هستند، غیرفعال می باشد. ضروری است شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در راستای ساماندهی دوربین های نظارت تصویری برای آگاهی بی وقفه از وقایع تأثیرگذار بر ترافیک و تکمیل داده های ترافیک شهری و کمک در مدیریت بحران و امدادرسانی و ارتقاء و بهبود جریان ترافیک و چراغ های راهنمایی هوشمند، ارتقاء سامانه های ثبت تخلف و تردد از قبیل ثبت تخلف سرعت غیرمجاز و... اقدامات فوری مؤثری انجام دهد.

بلندیان از وضع فرسودگی حدود ۷۰% تاکسی ها و توقف روند نوسازی آنان ابراز گله مندی کرد و گفت: برابر بررسی ها از مجموع ۷۸ هزار تاکسی بخش قابل ملاحظه ای فعال نیستند. همچنین مراسم رونمایی از ۶۰۰ دستگاه ون در آبان ۱۴۰۱ به چه نتیجه ای رسید؟

در ادامه بلندیان افزود؛ شهرداری و شورا باید نسبت به پرهیز استفاده از افراد غیرمتخصص در مناسب مدیریتی تخصصی، ایجاد هماهنگ سازی اجزا و المان های شهری، تردد فاجعه بار موتورسیکلت ها، برقی سازی ناوگان در تهران، انسان محورکردن توسعه شهر، حمل ونقل سبز و فوق سبک (دوچرخه، عابر، اسکوتر و...) و خرابی آسفالت ها در معابر پرتردد مثل بزرگراه ها توجه و تأکید جدی نمایند.

وی بر توجه ویژه به مسئله ترافیک، توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی از سوی شورا و شهرداری تهران تاکید کرد.

بنابراین گزارش، در ابتدای این دیدار محمودرضا مهرورز، بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری ها و سربازرسان آن حوزه گزارشی از اقدامات شهرداری تهران ارائه کردند.

سپس اعضای شورای شهر تهران در کمیسیون حمل و نقل ، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته، خواستار تعامل و همکاری با سازمان بازرسی کل کشور درخصوص نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.