| کد خبر: 214860 |

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی:

◄ دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به ما نداده است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به ما نداده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به ما نداده است.

به گزارش تین نیوز، محمود ترفع درباره کمک های دولت در زمینه خرید اتوبوس گفت: از سال ۱۳۸۹ دولت هیچ اتوبوسی به اتوبوسرانی تهران نداده است؛ این در صورتی اتفاق افتاده که تا آن زمان هرسال ما سهمیه اتوبوس داشتیم و نه‌تنها تهران بلکه به بقیه شهرهای کشور هم هرسال اتوبوس اختصاص می‌دادند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۹ هرچقدر پیگیری کردیم دیگر اتوبوسی داده نشد. قضیه از این قرار است که حمل‌ونقل عمومی صنعت درآمدزایی نیست و درواقع سرویس و خدماتی است که دولت‌ها به مردم خود می‌دهند. به همین دلیل هم کرایه حمل‌ونقل را در شورا شهر تصویب می‌کنند زیرا عقیده دارند این یک سرویس و خدمت ارزان است که به مردم داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بیان کرد: اتوبوسرانی به اندازه کافی درآمد کسب نمی‌کند که بتواند اتوبوس بخرد. درواقع روابط دولتی مانع این کسب درآمد شده‌اند؛ پس خود دولت باید اتوبوس تهیه کند. تا سال ۹۸ هرسال به تعداد متفاوتی اتوبوس می‌دادند اما پس‌ازآن دیگر اتوبوسی به ما تحویل داده نشد.

ترفع درباره راه حل برون رفت از این مشکل تصریح کرد: برای حل این مشکل مصوبات مختلفی مانند مصوبه شورای اقتصاد به وجود آمد؛ اما هیچ‌کدام منتج به تهیه اتوبوس نشدند. در هریک از این مصوبات برای اجرا یک دردسر و گرفتاری پیش آمد. مثلا برخی از آنها برای اینکه یارانه بگیرند باید اتوبوس خریداری شده، یک سال کار می‌کرد و بر اساس پیمایش آن اگر اتوبوس گازوئیلی بود از محل صرفه‌جویی سوخت‌های فسیلی یک یارانه‌ای پرداخت می‌شد. اگر ما توان مالی خرید اتوبوس را داشتیم که خب می‌خریدیم.

یا مثلا بر اساس همین مصوبات کارخانه‌های خودروساز باید ضمانت‌هایی برای دریافت ارز می‌سپردند اما این خودروسازان به دلیل بدهی‌های بانکی نتوانستند این ضمانت‌نامه‌ها را ارائه دهند. دلایل مختلفی وجود داشته که براساس آن هرکدام از مصوبات منتج به اتوبوس نشدند.

وی درباره اقدامات دولت گفت: از سال ۸۹ به بعد دستورالعمل‌هایی ابلاغ شد که آنها هم به اتوبوس منتج نشد. امسال اوراق مشارکت اسلامی اختصاص یافت که در سال ۹۸ پانصد میلیارد و امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان دولت اوراق مشارکت اسلامی پیشنهاد کرده است. ۵۰ درصد هزینه این اوراق مشارکت اسلامی را دولت از طریق سازمان برنامه تقبل کرده و مابقی را شهرداری می‌پردازد. در تلاشیم که با بستن قرارداد بتوانیم برای ناوگان اتوبوس بگیریم و از سهم ۵۰ درصدی دولت استفاده کنیم.

ترفع در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فرسودگی ناوگان پایتخت افزود: تهران ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۷۰ درصد آن فرسوده است. معیار سن فرسودگی هم  طبق ماده ۸ قانون هوای پاک است که برای اتوبوس دیزل ۱۰ سال و اتوبوس گازسوز ۱۲ سال تعیین شده است، بر این اساس الان ۷۰ درصد اتوبوس‌های ما فرسوده هستند و عمرشان از این دو استاندارد بالاتر است. متوسط عمر ناوگان ما دوازده و نیم است. این فرسودگی باعث می‌شود اتوبوسی که در این شرایط در تهران و با مسافر زیاد دوازده سال کار کرده مثلا در حین ارائه خدمت از کار بیوفتد. خرابی اتوبوس اختلال در سرویس‌دهی را پیش می‌آورد و دیگر سرویس‌دهی با کیفیت مطلوب به مسافران ارائه نمی‌شود.

وی ادامه داد: داستان فقط فرسودگی ناوگان نیست. بر اساس مطالعاتی که برای برنامه پنج‌ساله دوم شورای شهر انجام شد، اعلام شد که تهران به نه هزار اتوبوس نیاز دارد. اگر این ۶ هزار دستگاه نو بودند باز هم به سه هزار تای دیگر نیاز داشتیم. الآن بیش از سه هزار تای آنها فرسوده‌اند و حدود ۶ هزار اتوبوس فقط شهر تهران نیاز دارد. شما فکر کنید سطح سرویس من با ۶ هزار دستگاه اتوبوس نو با الان که اتوبوس‌ها فرسوده‌اند، چقدر تفاوت دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان از اقدامات خود در راستای بهبود شرایط گفت: امیدواریم امسال بتوانیم از اوراق مشارکت اسلامی دولت استفاده کنیم. در این راستا قدم‌های خوبی برداشته شده و با شرکت خودروساز (ایران‌خودرو دیزل) تفاهم‌نامه بسته‌ایم که این هفته قرارداد نهایی آن نیز امضا می‌شود. امیدواریم ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس در عرض سه چهار ماه آینده به ناوگان اضافه کنیم. این اعداد در برابر نیاز ما شاید چشمگیر نباشد اما همین می‌تواند شروع تحولی در نوسازی ناوگان باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.