| کد خبر: 49804 |

تین نیوز | وظایف شرکت ها و تعاونی های مسافربری در قبال صدور بلیت، تاخیر در زمان حرکت، کیفیت جابجایی، توشه راه مسافر، خدمات دهی و رعایت نکات بهداشتی و رعایت نکات ایمنی برای حفظ جان مسافر جزء حقوق مسافر محسوب می شود که در صورت آگاهی از آن می تواند نسبت به بهبود شرایط حمل و نقل جاده ای به سازمان های متولی کمک شایانی کند.

به گزارش تین نیوز، لازمه داشتن سفری راحت، روان، ایمن و داشتن آگاهی کافی در خصوص حقوق خود در سفرهای بین شهری با اطلاع از شرایط و مقررات مربوط به شرکت های حمل و نقل مسافر است و در طرف مقابل شرکت ها و تعاونی های مسافربری نیز در قبال مسافر موظف به رعایت نکاتی چند در باب حقوق مسافر هستند.

قوانین بلیت
اولین نقطه ارتباطی میان شرکت مسافربری و مسافر در زمان تهیه بلیت شکل می گیرد اما در همان نقطه اول شرکت یا تعاونی موظف به رعایت قوانین مربوط به بلیت است. به طوری که طبق قانون بلیت، قرارداد فی مابین مسافر و شرکت یا موسسه مسافربری است که برای جایجایی مسافر از مبدا تا مقصد در خلال یک دوره زمانی مشخصبا وسیله نقلیه مشخص با وسیله نقلیه معین صادر می شود و بر اساس آن کلیه مسئولیت های سفر بر عهده شرکت یا موسسه و در قبال آن مسئول و در برابر مسافر پاسخگو است.

بلیت مسافر باید توسط شرکت مسافربری مهمور و حد اقل اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی مسافر، نام شرکت یا موسسه صادر کننده بلیت، شماره ردیف صندلی، مبدا و مقصد سفر، مبلغ کرایه و تاریخ و ساعت حرکت با خط خوانا و بدون خط خوردگی در آن درج شده باشد. همچنین ذکر نام پایانه مقصد در شهرهایی با بیش از یک پایانه الزامی است.

همچنین در گذشته، که سوار کردن مسافر بین راهی ممنوع نبوده، شرکت موظف به بلیت ارائه کند. و مسافر نیز پس از مطالعه کامل بلیت و اطمینان از صحت اطلاعات تا پایان سفر آن را نزد خود نگه دارد.

وظیفه شرکت مسافربری قبل از شروع سفر
شرکت های و تعاونی های حمل و نقل مسافر، قبل از شروع سفر باید اطلاعاتی همچون، مسیر حرکت، مدت زمان سفر، محل ها و زمان های توقف، نام راننده و خدمه، نوع وسیله همچنین امکانات رفاهی موجود در وسیله نقلیه را ارائه کنند.

شرایط حمل بار یا توشه راه مسافر
اگر مسافر تا یک ساعت قبل از شروع سفر درخواست تحویل بار یا توشه راه خود را جهت نگهداری در اتوبوس یا وسیله نقلیه داشته باشد، شرکت موظف به دریافت آن، سپس باید نشان شماره دار مخصوص را روی هر یک از قسمت های بار یا توشه راه مسافر نصب کند و ته برگ یا رسید آن را به مسافر تحویل دهد. همچنین حمل توشه راه مسافر در داخل اتوبوس ممنوع است، اما شرکت مسافربری در برابر توشه راه مسافران در زمان وقوع هر نوع حادثه باید پاسخگو باشد.

لازم به ذکر است، حمل بار یا توشه راه از سوی مسافر تا 20 کیلوگرم رایگان است و به ازای هر کیلوگرم اضافه بار تنها 2.5 درصد نرخ پایه بلیت باید از مسافر اخذ گردد.

قوانین مشمول تاخیر حرکت اتوبوس
قبل از هر چیز شرکت یا تعاونی مسافربری موظف به تامین وسیله نقلیه ایمن و راحت برای جابجایی مسافر به مقصد تایین شده است. اما در صورت تاخیر در زمان حرکت وسیله حمل و نقلی، شرکت باید وسیله نقلیه مناسب را  جایگزین قبلی کند همچنین در زمان بروز تاخیر در اعزام اتوبوس اگر بیش از یک ساعت موجب معطلی مسافر شود باید در صورت درخواست مسافر کل مبلغ بلیت را باز گرداند.

اگر مسافر از سفر انصراف داد
در صورت در خواست انصراف از سفر توسط مسافر تا یک ساعت قبل از حرکت وسیله نقلیه شرکت یا تعاونی می بایست 90 درصد  و در زمان قبل یا بعد از حرکت 50 درصد مبلغ بلیت را به مسافر بازگرداند. همچنین در صورت درخواست مسافر، شرکت بدون دریافت هرگونه وجهی موظف به تمدید بلیت مسافر است.

قوانین خدمات دهی و بهداشت وسیله نقلیه
مسافرین باید فقط در مقصد مذکور در بلیت پیاده شوند و در صورت خرابی اتوبوس در طول سفر شرکت موظف به تامین اتوبوس در اسرع وقت و بدون دریافت هرگونه وجه اضافی از مسافر است و باید وقت کافی در اختیار مسافر برای انجام فریضه نماز و صرف غذا قرار داده شود. همچنین مواد غذایی داخل اتوبوس باید دارای تاریخ مصرف باشند و راننده ها موظف هستند  برای جلوگیری از ایجاد آلودگی هوا وسیله حمل و نقل عمومی خود را داخل محوطه پایانه خاموش کنند.

وظایف شرکت های مسافربری نسبت به ایمنی سفر
استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی ایمن و راحت حق مسافر است به همین دلیل باید اتوبوس ها بدون نقص فنی با آمادگی بالا برای هر نوع سفر از سوی شرکت ها و تعاونی ها تامین شوند. اما رعایت ساعت کاری راننده به عنوان یکی از نکاتی که امروزه در کشور ما کمتر بدان پرداخته می شود، موجب بروز حوادث جانی و مالی جبران ناپذیری در سفرهای جاده ای بوده است. به طوری که 70 درصد تلفات ناشی از عامل انسانی به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است.

طبق قانون، رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی باید از بیش از 8 ساعت رانندگی در طول یک سفر خودداری کنند. لذا مسئولیت شرکت ها و تعاونی های مسافربری اعزام راننده کمکی برای سفرهای طولانی تر از 8 ساعت است. 

برای ارائه شکایات در خصوص تخلفات شرکت ها و تعاونی های مسافربری می بایست با دفاتر حمل و نقل و پایانه های مستقر در پایانه های سراسر کشور و یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتباط برقرار شود.

امیداوریم با خواندن این مطلب آگاهی لازم نسبت به وظایف شرکت های حمل و نقل مسافربری برون شهری در قبال مسافر فراهم شده شود تا در آینده شاهد کاهش نارضایتی ها از شرکت ها و تعاونی ها و همچنین افزایش ایمنی در طول سفر باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • arash۶۰aria @ gmail. com 2 0

    سلام. خسته نباشی.. بینهایت سپاسگزارم ازتون.. واقعأ از مطالب مفید و سازنده تون استفاده کردم.. دمتون گرم.. خدا نگهدارتون

    • ناشناس 0 0

      سلام ..این چه وضعشع...ترمینال کاوه بازار سیاه راه انداخته اند

  • 7 0

    بنده در تاریخ ۲۳/۱۲ / ۹۵ بلیط ازمشهد به تهران راداشتم از شرکت لوان نور مشهدوساعت ۶/۳۰ساعت بلیط بود اتوبوس به اصلاح وی ای پی بود اما به اتوبوس درجه ۳بیشتر شباهت داشت فقط صندلی ها ۳نفره بود واسم وی ای پی را یدک می کشید اتوبوس تکمیل نشده بود ومتاسفانه راننده در هر شهری وارد میشد وشروع به مسافر کشی میکرد.. شهرهای مشهد. نیشابور.. دامغان. سمنان جمعا ۳ساعت توقف داشت.. بدتریرن مسافرتی بود که داشتم از دوستانم هم تقاضا دارم با این شرکت مسافرت نکنن واز قطار و…استفاده کن…مبلغ۵۰/۰۰۰هزینه بلیط بود حتی یک لیوان اب هم ندادن…خیلی بی کیفیت بود…

    • روح الله 0 0

      من در تاریخ ۵ مهر از تهران به مشهد از تعاونی لوان نور استفاده کردم . متاسفانه افتضاحه ‌. فقط اسم وی ای پی رو یدک میکشه

  • مصطفایی 0 0

    سلام
    حقوق مسافر در قبال مسافر رو میشه شرح بدین؟
    ینی اگه یکی از مسافرا باعث مزاحمت واسه سایرین بشه، کسی که مورد مزاحمت قرار گرفته قانونا چه حقی داره؟

  • آرمان 3 0

    سلام
    خسته نباشید
    بنده بلیط از شرکت میهن نور آریا برای ساعت 7 و نیم روز 25 آبان ماه از مقصد تهران ترمینال غرب به مقصد تبریز داشتم
    الان میگه 8 و نیم حرکت میکنه، میخوای چیکار کنی ،برو به دفتر بگو!
    الان بنده برای پیگیری باید چیکار کنم

  • عباس 5 0

    سوار بر اتوبوس بودیم وراننده اعلام توقف ۱۰دقیقه ای کرد ومسافرین پیاده شدن ومسافری میانسال با تاخیر رسید وراننده آن شخص را سوار نکرد بدون آن شخص حرکت کرد وایشون مسافر سر راهی بود وتمام وسایل ایشون داخل ماشین جاماند الان ایشون باید چه کند که هیچی نداشت

  • مریم 1 0

    من بلیط از شرکت مسافربری ایران پیما ساری بلیط برای کرج گرفتم ساعت22:30.اول از اینکه منو ساعت 24:40قایمشهر پیاده و سوار اتوبوس دیگه ای کرده و در اعتراض من میگن ما کرج نمیریم.به نظر شما چرا باید این اتفاق بیفته و کار آنها اصلا کار درستی نبوده.لطفا شکایت اینجانب بررسی گردد.

  • فرشاد 4 0

    باسلام و عرض ادب خاستم در این بین تاسفم راجع به اتوبوس تعاونی ایران پیما از مبدا تهران به مقصد کرمانشاه رو ابزار کنم و عرض کنم که دو شب پیش بنده با اتوبوس مذکور از تهران میومدم و دربلیطم هم ذکرشده بودکه مقصدم اسداباد هس..ولی راننده بدلیل بسته بودن اتوبان ساوه همدان ناچارشدازقم بره وپس از گذر از اراک متاسفانه مسیرش رو رو به نهاوند تغییر داد(با اینکه جاده ملایر همدان و همینطور گردنه اسداباد بازبود)و بخاطر کوتاه کردن راه خودش منو به زور و با قلدری وسط بیابون(سه راهی نهاوند)پیاده کرد و علی رقم اعتراض بنده به مرکز پلیس راه سه راهی نهاوند متاسفانه هیچگونه برخوردی با ایشان نکردن و حتی به شخصه شاهد بودم که نزدیک بود اون سروان بنده خدا رو کتک هم بزنه!!!واقعا اون لحظه به حال هممون گریم گرفته بود...اون راننده هم راهشوگرفتو رفت...البته من ولش نمیکنم و پیگیرمیشم ......

  • فرشاد 2 0

    راستی کسی میدونه من از کجا میتونم تخلف مذکور رو با بیشترین سرعت پیگیری کنم؟باتشکر.

  • ابراهیمی 1 0

    سلام
    تنها چیزی که مشاهده نمیشه حق و حقوقه
    اگه کسی پیگیری میکرد مطمئنا تخلفی صورت نمیگرفت
    مورخه 6مهر سال 97 ساعت 5 تعاونی تک سفر ایرانیان
    از شیراز به تهران حرکت بوده ساعت 6.5 حرکت کرده واینکه هر کجا دلشون میخواد واسه مسافر توقف میکنند

  • احمد 6 0

    تمام مطالبی که در خصوص رسیدگی به شکایات مسافرین نوشته اید، دروغ هستند. بارها توسط تعاونی‌ها و رانندگان به ما توهین و بی‌احترامی شده. بارها حقوقمان ضایع شده. بارها به همان دفاتری که گفتید شکایت بردیم و بارها دست از پا درازتر برگشتیم و به ظلمی که بهمان شده تن دادیم. کم دروغ بگویید. کمی هم از خدا بترسید بد نیست...

  • رضا 1 0

    سلام...درتاریخ۹مرداذ۹۷از خرم اباد به سمت تهران حرکت میکردم که یک دفعه راننده وخدمه اتوبوس به من گفت که به دلیل نبودن مسافر به سمت تهران نمیرویم و مارو در استان قم پیاده کرده وپول بلیط تهران راهم بامن حساب کرده اند...اتوبوس مربوط به شرکت تعاونی شماره۱۵خرم آباد میباشد

  • نسرین غلامی 1 0

    من از شرکت کیان سفر پاسارگاد شکایت دارم من اتوبوس vipمی خاستم ولی بدون اطلاع بلیط معمولی برای من صادر کردند اعتراض کردم گفتن بلیط رو باطل می کنن و پولمو نمیدن

  • محسن گنجور 2 0

    با سلام و خسته نباشید
    در تاریخ ۲۴ مردادماه ۹۷ بلیطی از مبدأ کرمانشاه به مقصد قزوین از تعاونی شماره ۷ عدل کرمانشاه بصورت اینترنتی خریداری کردم که پس از سوار شدن به اتوبوس و قبل از رسیدن به مقصد، بطور اتفاقی متوجه شدم که مقصد اصلی اتوبوس بندر انزلی می‌باشد !و قزوین مسیر عبوری است در صورتیکه در بلیت چاپ شده هیچ اسمی از شمال نبود و فقط اسم قزوین بود و خب من هم انتظار داشتم که در قزوین پیاده شوم در صورتیکه راننده بی ادب و بی نزاکت می‌گفت که مسافران قزوین را در عوارضی قزوین زنجان پیاده میکند!!
    سوای وقتی که از من به ناحق گرفته شد، اگه بدونید که از عوارضی قزوین زنجان تا خود قزوین ماشین دربست هم به زحمت پیدا میشود اون هم با هزینه زیادتر از بلیت اتوبوس چه برسه به ماشینهای دیگه، به حال من گریه میکنید که چه مصیبتی کشیدم و چه هزینه زیاد و بیجایی کردم تا ساعت ۲ نصف شب به قزوین برسم.
    اعصاب خوردی و بی ادبی و بی منطقی راننده اتوبوس و بحث با راننده و شاگرد را که بذاریم کنار، کلی وقت و پول از من گرفته شد و این یکی از بدترین سفرهایم با اتوبوس بود.
    خواستم به این وسیله به اطلاع مسافران و هموطنان عزیزم برسونم که تعاونی شماره ۷ عدل کرمانشاه، یکی از {...} و {..} پرسنل را دارد و دقت بفرمایید

  • حامد 1 0

    با سلام و خسته نباشی.من با شرکت لوان نور دوبار دارم سفر میکنم ک هردوبار هم تاخیر داشته.از اصفهان ساعت5عصر حرکت کرده الان بالای 17ساعته ب بندرعباس رسیده.هر مغازه ای ک سر راهش بوده توقف کرده.اصلا کیفیت نداره اصلا اتوبوسش هم اصلا بدرد نمیخوره

  • علی جوانبخت 1 0

    بنده بصورت اینترنتی ازشر کت گیتی پیما شیراز بلیط تهیه نمودم پس مراجعه به دفتر شرکت بهم بلیط ندادند گفتن لازم نیست شماره صندلی که رزو نمودم جابجا نمودند بنام سرویس دارای وای فای دار سرویس رو معرفی کردند که هیچ خبری نبود کلا حقوق مسافر وجود نداره

  • علیرضا 2 0

    با سلام روز دوشنبه
    21ابان 97 ساعت7/30صبح بلیط برای مقصد ساری ازتعاونی2ترمینال شرق خریداری کردم وقتی وارد اتوبوس شده و در صندلی خود قرار گرفتم متوجه شدم که کمر بند ایمنی صندلی خراب بوده ومورد مربوطه را به راننده متذکر شدم که با رفتار بسیار بی ادبانه راننده و پرخاشگری وی روبرو شدم وحتی تعاونی مربوطه نسبت به حقوق وامنیت مسافرین بی تفاوت بوده که این روزها امنیت جان مسافرین در جادهای کشور بدست این تعاونی هاست که اولا باید نظارت به سلامت روح وروان راننده و اطمینان از وضعیت وسایل ایمنی اتوبوسها مخصوصا کمربند ایمنی که درموقع تصادم حافظ جان مسافر است را دراولویت خود قرار دهندتا مسافر را از حقوق قانونیش منع نکنند که پیگرد قانونی برای تعاونی مزبور خواهد داشت لذا از مسا فرین محترم خواهشمندم که با بی تفاوت نبودن به حقوق خود در امنیت خود ودیگران مطالبه گر باشند تا شاهد سرویسگری بهتری باشیم.

  • ناشناس 1 0

    متاسفانه حق و حقوق مسافر نادیده گرفته میشه و بیشتر هم بخاطر اینه که خود مسافرا حق و حقوقشون رو نمیدونن و از خودشون دفاع نمیکنن. لطفا حتما در صورت تخلف رانندگان و شرکت های مربوطه پیگیری کنید و حتما از حق خودتون دفاع کنید

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین