| کد خبر: 239118 |

◄ رشد صنعت هوانوردی در گرو ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی

ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی جامع راهبردی را از جمله مولفه های اصلی و تعیین کننده در رشد و توسعه و رونق فعالیت های صنعت هوانوردی است.

تین نیوز

حسین منتظری فر متخصص و مدرس دانشگاهی صنعت هوانوردی، ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی جامع راهبردی را از جمله مولفه های اصلی و تعیین کننده در رشد و توسعه و رونق فعالیت های صنعت هوانوردی می داند و معتقد است تداوم و تشدید تحریم ها از سوی صاحبان این صنعت در جهان، چالش ها را جدی تر و پررنگ تر کرده است.

به گزارش تین نیوز، در هفتمین نمایشگاه بین المللی فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته با حسین منتظری فر از متخصصین فعال و مدرس دانشگاهی و صنعت هوانوردی کشور گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

- لطفا به طور مختصر خودتان را معرفی کنید:

 حسین منتظری فر هستم از فعالان و مدرسان دانشگاهی و شرکت های هواپیمایی با گرایش مهندسی و مدیریت اجرایی در نگهداری و تعمیرات و با حدود 30 سال سابقه فعالیت در حوزه های مدیریت آموزش، فنی. دارای صلاحیت پروازی هستم و در حال حاضر با مدیریت شرکت های هواپیمایی، هلیکوپتری و مراکز تعمیر و نگهداری، همکاری های مشاوره و ممیزی در حوزه های مدیریت ایمنی، سیستم های کیفی، مدیریت تعمیر و نگهداری و صلاحیت پروازی و آموزش رویه های اجرایی و مقرراتی انجام می دهم.

- وضعیت مجموعه های نو پا و مستقل در چرخه تولید، ارایه خدمات و سرویس تعمیرات در صنعت  چگونه است و چالش های پیش رو چیست؟

 این صنعت یک صنعت Hi-Tech بوده و ما نیز در کشور همانند بسیاری از کشورها در دنیا باید بپذیریم که از وابستگان این صنعت هستیم و متاسفانه علیرغم قدمت طولانی بیش از ۸۰ سال در کشور نتوانسته ایم رشد و توسعه متوازن داشته باشیم. در بسیاری از جنبه های زیرساختی چرخه تامین و مدیریت ساخت و تولید، چیزی جز جزیره های کوچک نداریم و آنچه که داریم برای رشد و توسعه و بالندگی کشور کفایت لازم را ندارد.

- نظرتان در مورد برگزاری  نمایشگاه ها در صنعت هوارنوردی، چیست؟

 متاسفانه در مدیریت جامع نمایشگاهی آنچه که درخور و شایسته کشور و صنعت هوانوردی بوده است، نداشته ایم. اگرچه بسترها هم بسترهای مناسبی نیستند. همچنین پاندمی ویروس کرونا باعث رکود فعالیت های عمومی، خدماتی و صنعتی شده و نداشتن هدف و برنامه ریزی های منسجم و تواتر هم زمان چندین نمایشگاه در چهار ماهه پایان سال نیز از دیگر عوامل عدم استقبال مطلوب از نمایشگاه ها است.

- در خصوص چشم انداز آینده صنعت هوانوردی و برون رفت از رکود، چه نظری دارید:

این سوال از چالش های اصلی جاری و پیش روی صنعت هوانوردی است. ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی جامع راهبردی و عملیاتی از جمله مولفه های اصلی و تعیین کننده در رشد و توسعه و رونق فعالیت ها است که تداوم و تشدید تحریم ها از سوی صاحبان این صنعت در جهان، چالش های ما را جدی تر و پررنگ تر کرده است. از این رو دو راه بیشتر باقی نیست؛ راه اول تدوین طرح و برنامه ریزی مبتنی بر استراتژی نقاوت قوت و فرصت ها  با بهره گیری جامع از تمامی ظرفیت ها است و راه دوم تداوم بقای محصور شده در جزیره انزوای صنعت هوانوردی، بدون برنامه و نقشه راه، در سایه انتظار برای چشم اندازی از نزولات انرژی الهی و معجزه فرصت های خدادادی خواهد بود. ما متخصصان متعهد و پرتلاش و خوب زیاد داریم، اما جای مدیریت دلسوز کلان نگر و یکپارچه و جامع در این صنعت خالی است، با کمی تامل این ضعف را کاملا می شود حس کرد.

- توصیه شما به تازه‌ وارد ها در صنعت هوانوردی چیست؟

 باید هدایت اولیه و آگاهی بخشی صورت گیرد تا جوانان، این حوزه را بشناسند، درک کنند و بعد با عشق و علاقه انتخاب کرده و وارد شوند. فقط به خاطر ویترین و پرستیژ وارد این صنعت نشوند که اگر اینطور باشد حضورشان دوامی نخواهد داشت.

در پایان هم آرزو می کنم بستر گفتمان و تریبون آزاد دموکراسی مدیریتی در صنعت هوانوردی اینقدر گسترده باشد که بتوان صدای دغدغه مندان و دلسوزان را آزادانه و بدون ملاحظات به گوش سیاستگذاران و تصمیم گیران کلان ملی و اصحاب صنعت رساند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.