◄ رشد صنعت هوانوردی در گرو ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی
ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی جامع راهبردی را از جمله مولفه های اصلی و تعیین کننده در رشد و توسعه و رونق فعالیت های صنعت هوانوردی است.
حسین منتظری فر متخصص و مدرس دانشگاهی صنعت هوانوردی، ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی جامع راهبردی را از جمله مولفه های اصلی و تعیین کننده در رشد و توسعه و رونق فعالیت های صنعت هوانوردی می داند و معتقد است تداوم و تشدید تحریم ها از سوی صاحبان این صنعت در جهان، چالش ها را جدی تر و پررنگ تر کرده است.
به گزارش تین نیوز، در هفتمین نمایشگاه بین المللی فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته با حسین منتظری فر از متخصصین فعال و مدرس دانشگاهی و صنعت هوانوردی کشور گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
- لطفا به طور مختصر خودتان را معرفی کنید:
حسین منتظری فر هستم از فعالان و مدرسان دانشگاهی و شرکت های هواپیمایی با گرایش مهندسی و مدیریت اجرایی در نگهداری و تعمیرات و با حدود 30 سال سابقه فعالیت در حوزه های مدیریت آموزش، فنی. دارای صلاحیت پروازی هستم و در حال حاضر با مدیریت شرکت های هواپیمایی، هلیکوپتری و مراکز تعمیر و نگهداری، همکاری های مشاوره و ممیزی در حوزه های مدیریت ایمنی، سیستم های کیفی، مدیریت تعمیر و نگهداری و صلاحیت پروازی و آموزش رویه های اجرایی و مقرراتی انجام می دهم.
- وضعیت مجموعه های نو پا و مستقل در چرخه تولید، ارایه خدمات و سرویس تعمیرات در صنعت چگونه است و چالش های پیش رو چیست؟
این صنعت یک صنعت Hi-Tech بوده و ما نیز در کشور همانند بسیاری از کشورها در دنیا باید بپذیریم که از وابستگان این صنعت هستیم و متاسفانه علیرغم قدمت طولانی بیش از ۸۰ سال در کشور نتوانسته ایم رشد و توسعه متوازن داشته باشیم. در بسیاری از جنبه های زیرساختی چرخه تامین و مدیریت ساخت و تولید، چیزی جز جزیره های کوچک نداریم و آنچه که داریم برای رشد و توسعه و بالندگی کشور کفایت لازم را ندارد.
- نظرتان در مورد برگزاری نمایشگاه ها در صنعت هوارنوردی، چیست؟
متاسفانه در مدیریت جامع نمایشگاهی آنچه که درخور و شایسته کشور و صنعت هوانوردی بوده است، نداشته ایم. اگرچه بسترها هم بسترهای مناسبی نیستند. همچنین پاندمی ویروس کرونا باعث رکود فعالیت های عمومی، خدماتی و صنعتی شده و نداشتن هدف و برنامه ریزی های منسجم و تواتر هم زمان چندین نمایشگاه در چهار ماهه پایان سال نیز از دیگر عوامل عدم استقبال مطلوب از نمایشگاه ها است.
- در خصوص چشم انداز آینده صنعت هوانوردی و برون رفت از رکود، چه نظری دارید:
این سوال از چالش های اصلی جاری و پیش روی صنعت هوانوردی است. ثبات در سیاست و مدیریت و برنامه ریزی جامع راهبردی و عملیاتی از جمله مولفه های اصلی و تعیین کننده در رشد و توسعه و رونق فعالیت ها است که تداوم و تشدید تحریم ها از سوی صاحبان این صنعت در جهان، چالش های ما را جدی تر و پررنگ تر کرده است. از این رو دو راه بیشتر باقی نیست؛ راه اول تدوین طرح و برنامه ریزی مبتنی بر استراتژی نقاوت قوت و فرصت ها با بهره گیری جامع از تمامی ظرفیت ها است و راه دوم تداوم بقای محصور شده در جزیره انزوای صنعت هوانوردی، بدون برنامه و نقشه راه، در سایه انتظار برای چشم اندازی از نزولات انرژی الهی و معجزه فرصت های خدادادی خواهد بود. ما متخصصان متعهد و پرتلاش و خوب زیاد داریم، اما جای مدیریت دلسوز کلان نگر و یکپارچه و جامع در این صنعت خالی است، با کمی تامل این ضعف را کاملا می شود حس کرد.
- توصیه شما به تازه وارد ها در صنعت هوانوردی چیست؟
باید هدایت اولیه و آگاهی بخشی صورت گیرد تا جوانان، این حوزه را بشناسند، درک کنند و بعد با عشق و علاقه انتخاب کرده و وارد شوند. فقط به خاطر ویترین و پرستیژ وارد این صنعت نشوند که اگر اینطور باشد حضورشان دوامی نخواهد داشت.
در پایان هم آرزو می کنم بستر گفتمان و تریبون آزاد دموکراسی مدیریتی در صنعت هوانوردی اینقدر گسترده باشد که بتوان صدای دغدغه مندان و دلسوزان را آزادانه و بدون ملاحظات به گوش سیاستگذاران و تصمیم گیران کلان ملی و اصحاب صنعت رساند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.